Lente discussietopic 2025

Topic gezien door 15227 bezoekers
Gestart door TMCThomas, vr 28 feb 2025 - 12:23

Vorige topic - Volgende topic

Stephanie en 4 gasten bekijken dit topic.

Armand

Citaat van: ronst op di 18 mrt 2025 - 11:45Ik lees al wat jaren mee, dank voor jullie mooie berichten! Ik dacht, ik ga nu maar eens meeschrijven.

Van dat laatse bericht krijg ik wel een beetje stress, 4 april ga ik namelijk trouwen, hopelijk geen winterse setting...

Welkom! Een prachtig vooruitzicht! Zulke winterse setting zoals hierboven zien we niet vaak voorbij komen. De kans dat het daadwerkelijk uitkomt, is momenteel dus erg klein. Echter kan ook april soms nog koud uit de hoek komen. Blijft voorlopig even afwachten en vooral genieten van het zonnetje momenteel!

Der RoX

Ook vandaag een heerlijke dag. Strakblauwe lucht zonder vliegtuigstrepen en/of sluiers. Een paar wasjes buiten gehangen die al bijna droog zijn. Genieten.  8)
WiNtEr!!11!1!@

Koen-IJM

Zo, en de neerslag is weer zo goed als verdwenen in de nieuwe EC pluim.
Wat beleven we tot nu toe een heerlijk droog voorjaar. En wat een contrast met voorgaande jaren en alle nattigheid van de afgelopen 2 jaar. Volop genieten.

TMCThomas

De modellen zijn de afgelopen runs steeds weer wat warmer en droger geworden ja. Ook de EC avondpluim laat dit weer zien. In de oper run is vrijwel alle neerslag voor de komende 2 weken verdwenen, de andere leden laten nog wel wat neerslag zien maar het stelt allemaal niet veel voor. Op termijn oogt de pluim ook weer wat beter.

ronst

Vandaag ook weer een heerlijke dag. Hopelijk wordt 4 april ook zo! De oper zat vandaag weer wat lager qua temperatuur geloof ik... als het maar droog is die dag ben ik al tevreden.

Dennis789

Kan iemand mij eens zeggen. We hebben de afgelopen maand of langer nauwelijks regen gehad toch? Ik heb 17 februari een oogspieroperatie gehad en een van de moeilijkheden was rijden tijdens regenbuien. Ik kan me niet herinneren dat ik daarna dit nog heb gedaan om te zien hoe dat nu gaat namelijk haha

Armand

Citaat van: Dennis789 op vr 21 mrt 2025 - 08:53Kan iemand mij eens zeggen. We hebben de afgelopen maand of langer nauwelijks regen gehad toch? Ik heb 17 februari een oogspieroperatie gehad en een van de moeilijkheden was rijden tijdens regenbuien. Ik kan me niet herinneren dat ik daarna dit nog heb gedaan om te zien hoe dat nu gaat namelijk haha

We hebben inderdaad weinig tot geen regen gehad in maart 2025 tot dusver. Op de meeste plekken enkele millimeters, lokaal is het zelfs helemaal droog gebleven:

Ook februari 2025 verliep een stuk droger dan normaal met gemiddeld 20-40mm over het land. Vooral in Brabant en Gelderland viel wat meer, in Groningen en delen van Limburg zelfs nog minder. Dat betekent dat we toch wel in een aardig droge periode zijn beland en dat mag ook wel na afgelopen natte maanden. Dit weekend zit er mogelijk weer iets van regen in de verwachting, meestal in de vorm van buien. Vanwege het buiige karakter kan het dan van plaats tot plaats verschillen, maar over het algemeen lijkt het wel mee te vallen.

Vandaag wellicht de 1e officiële warme dag van het jaar, dan moet het +20 graden worden in de Bilt. Mogelijke spelbreker zou nog hoge bewolking/Saharastof kunnen zijn. Het dagrecord in de Bilt staat op 20.3 graden in 1938, dat kan dus ook verbroken worden. 6, 7 en 8 maart leverde ook al dagrecords op voor de maximale temperatuur. Door het droge, heldere weer telt maart 2025 inmiddels ook al 12 vorstdagen in de Bilt, ruim boven de normaal van 8.

Dat levert een opvallend contrast op tussen een bovennormaal aantal vorstdagen en drie (of vier) warmterecords. Gemiddeld ligt de temperatuur zelfs één graad beneden de gemiddelde, normale maandtemperatuur in maart. Volgens de huidige verwachtingen gaan we uiteindelijk wel nog boven dat gemiddelde eindigen, met name door de zachtere nachten die gaan volgen.

Geniet ervan vandaag!  ;D

TMCThomas

20 graden is gehaald in de bilt! Oftewel de eerste officiële landelijke warme dag is een feit.

Der RoX

Nou daar komen de gekke signalen weer op LT  8)
WiNtEr!!11!1!@

Dennis789

Het is echt een ander voorjaar dan de afgelopen jaren. Ik verwachtte vandaag helemaal geen goed weer meer.

Vanochtend dan toch nog heerlijk weer.
Lekker in de hangmat.

Maar tegen het middaguur werd het volledig bewolkt. Alles naar binnen gezet.

Maar nu zit ik gewoon weer even in de blauwe lucht tussen strepen wolken door.

Het is echt een voorjaar met veel zon!
Een beetje zoals ik me 2019 herinner.

Der RoX

Het voorjaar van 2020, net tijdens de eerste corona uitbraak, was ook legendarisch. Ik heb toen wekenlang buiten gewerkt en afgezien van wat spetters op 2 dagen was het de hele periode droog en voornamelijk zonnig. (Regio Noordwijkerhout)

(E) Gaat trouwens niet helemaal lekker bij KNMI...

WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

Al een aantal runs geen hele spannende pluim maar ook zeker niet slecht. Temperaturen komen de komende tijd rond normaal uit. Eind deze week daalt de luchtdruk even maar op lange termijn lijkt hogedruk toch weer grotendeels de touwtjes in handen te nemen. Stralend zonnig weer is het niet per sé maar de zon laat zich toch relatief veel zien. Daarbij is het veelal droog en rustig weer. Op de lange termijn blijft ook de kans aanwezig dat hogedruk zich zo gaat plaatsen dat we toch weer in een koude stroming terechtkomen zoals GEM momenteel doet maar die kans lijkt niet zo hoog te zijn. Al met al lijkt het een periode met vriendelijk voorjaarsweer te worden!

Overigens een opvallend hoge zonkracht morgen, we komen tijdelijk in een dun stukje ozon terecht waardoor we een uitschieter naar boven hebben. 4.3 is eerder een normale waarde voor eind april.

Der RoX

Las net toevallig online een artikel van een wetenschapper die o.a. de afgelopen warmere jaren linkt aan aan de enorme Tonga vulkaanuitbarsting. Zo'n grotere vulkaanuitbarsting zorgt normaliter voor verkoeling, maar nu is er vooral wat anders aan de hand. Zoals vaker voorkomende SSWs op andere tijdstippen en ook zoals hierboven beschreven een dunnere ozonlaag op plekken.

Nu ben ik geen wetenschapper danwel meteoroloog, maar vond het wel toevallig dat ik dit artikel tegenkwam 8)

WiNtEr!!11!1!@

Armand

De nieuwe pluim van EC laat mooi zien dat we voorlopig onder invloed lijken te blijven van hogedrukgebieden. De neerslagpluim is namelijk aardig leeg:

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

En zo snel kan het dus gaan. Van een langdurig natte periode na een beginnende droge periode. Daar lijkt voorlopig weinig aan te veranderen. Het heeft al geleid tot verschillende (bos)branden. Dit gebeurd echter voornamelijk op zand- en heidegronden; waar de toplaag het snelst uitdroogt. Elders ziet de natuur er nog redelijk groeizaam uit, met hier in Zuid-Limburg in elk geval zelfs nog genoeg drassige gebieden. We hebben een goede buffer gehad ;)

Overigens staat het droge weer los van de temperatuur. Die is namelijk behoorlijk onzeker. Dat wordt veroorzaakt door de ligging van hogedrukgebieden. Bovenluchtstoringen kunnen roet in het eten gooien met veel bewolking, wat neerslag en behoorlijk frisse temperaturen. Bij een zuidoostelijke aanvoer kan het echter met gemak 20+ graden worden. De spreiding is daarmee groot, met een lichte voorkeur voor de wat warmere opties:

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Der RoX

Een dag later gaan de modellen lekker zwabberen. Benieuwd hoe dit zich nou weer gaat ontwikkelen...

WiNtEr!!11!1!@

ronst

Lichte paniek bij het zien van de oper. 4 april ijskoud...  :o
Hopelijk draait hij vanavond weer bij. Gemiddelde gelukkig nog boven de 15c.

TMCThomas

Citaat van: ronst op do 27 mrt 2025 - 10:58Lichte paniek bij het zien van de oper. 4 april ijskoud...  :o
Hopelijk draait hij vanavond weer bij. Gemiddelde gelukkig nog boven de 15c.

EC oper heeft ook geen ondersteuning van de andere modellen, die zal vanavond wel weer terug in lijn vallen denk ik.

EDIT: Hmm toch niet, het is wellicht iets wat verontrustend maar EC houdt voet bij stuk en komt wederom met de kou uitbraak, icon en tot zekere hoogte ook GEM doen hieraan mee. UKMO en GFS laten het echter niet zien. Het lijkt me nog steeds onwaarschijnlijk maar de koude opties voor die periode zijn wel wat gegroeid.

ronst

Afwachten dus...
Het gemiddelde is wel hetzelfde gebleven gelukkig. Maar ja ik ben al blij dat er geen neerslag wordt berekend. Zon en 10c kan ook nog lekker zijn  ;)

Extremissimorum

Wat een prachtig vooruitzicht in de meteofictie-termijn van de EC oper! 20 centimeter op 9 april?  :P  :P

Kom maar door! April.doet wat 'ie wil...

Armand

Dat zou toch wat zijn he!...  :o

April lijkt in elk geval te starten waarmee maart zich dit jaar typeert: Droog, veel zon en aangename temperaturen. Maandag tot en met donderdag weer heerlijk lenteweer. Daarna neemt de onzekerheid fors toe.
EC blijft op termijn wat kouder, maar niet zo extreem als gisteren. GFS daarentegen laat de warmte zelfs verder uitbreiden met een zeer aangename 22-23 graden in het binnenland op de zondag: