Lente discussietopic 2025

Topic gezien door 16374 bezoekers
Gestart door TMCThomas, vr 28 feb 2025 - 12:23

Vorige topic - Volgende topic

Gnomeo en 3 gasten bekijken dit topic.

TMCThomas

Lente discussietopic 2025

27-05-2023

Het mag dan nog wel een dag te vroeg zijn, de lente staat duidelijk te trappelen om te beginnen, hierbij dan ook al het lente discussietopic! Na een grotendeels teleurstellende winter zeggen we de komende tijd (hopelijk) eindelijk weer gedag tegen de maandenlange herfst en kunnen we ons weer opmaken voor oplopende temperaturen en langere dagen.

Pluim zuidoost laat de zaagtand het mooist zien, inclusief nog wat nachtvorst. BRON

Korte/middellange termijn
De lente lijkt gelijk goed van start te gaan, met een mooie zaagtand in de pluim weet je dat er droog en zonnig weer in de kaarten staat. Het is dan ook een typische lente pluim met grote verschillen in temperatuur tussen dag en nacht. Samen met de zwakke wind en de oplopende zonkracht gaat het dan echt goed lenteachtig aanvoelen, zeker als de temperaturen later in de week nog wat de lift in gaan. Helemaal in het zuidoosten waar de zaagtand het meest overtuigend in de kaarten staat, hoe verder richting de kust des te meer de Noordzee de temperaturen wat tempert. Die koude Noordzee en ook het IJsselmeer kunnen lokaal nog wel een beetje roet in het eten gooien met wat hardnekkige mist. We zien in de huidige harmonie uitvoer voor zondag duidelijk mist op zowel de Noordzee als het IJsselmeer met daardoor slechts temperaturen net boven het vriespunt daar. Direct grenzend aan die wateren kan het wel eens tegenvallen wat betreft het lente gevoel. Elders in het land zijn kan het ook kort fris zijn in de ochtenden, in het binnenland zorgen de heldere condities voor stralingskou wat de temperatuur tot lichte of wellicht lokaal zelfs matige vorst doet dalen.

Waterkoud op en langs de Noordzee en het IJsselmeer. BRON

Lange termijn
Op de lange termijn zien de onzekerheid zoals gebruikelijk toenemen, consensus is er nog lang niet maar de modellen hinten er wel op dat de straalstroom meer lijkt te gaan meanderen. Dat zegt op zichzelf nog niet zo heel veel maar een ordinaire westcirculatie lijkt niet zo waarschijnlijk, niet voor lang in elk geval. Koude uitbraken vanuit het noorden passen in zo'n scenario een stuk beter. Direct of via bijvoorbeeld een klein scandihoog. Iets wat de afgelopen runs regelmatig terugkwam bij de EC oper en nu ook bij GFS oper. Vooralsnog niks concreets maar wel een mogelijk scenario. Dat zou overigens ook niet de eerste keer zijn in maart, de afgelopen jaren zagen we regelmatig een vrij frisse periode in maart.

GFS met fris scenario waarbij scandihoog kou aanvoert. BRON

Poolwervel
De kans op zo'n frisse periode neemt nog wat verder toe dat gezien het feit dat poolwervel er vroegtijdig mee op lijkt te gaan houden, een stevige opwarming in de stratosfeer gaat een flinke klap geven aan de poolwervel. Of het genoeg is om de poolwervel helemaal gedeisd te houden waarmee dit al de "final warming" zou zijn is nog niet helemaal duidelijk maar zo'n disruptie zorgt wel voor een verhoogde kans op blokkades. Nu is het natuurlijk niet zo dat die blokkades koud uit hoeven te vallen, dat ligt er maar net aan waar de hogedrukgebieden precies komen te liggen.

De poolwervel neemt de komende weken sterk in kracht af BRON

Seizoensmodellen
Seizoensmodellen doen niet zo heel veel schokkends, het is zoals gebruikelijk te warm. Interessant is wel dat zowel maart als april gemiddeld gezien een lichte afwijking hebben op het gebied van luchtdruk en neerslag. De modellen duiden op meer hogedruk en minder neerslag. Dat zou dus een relatief zonnige en droge lente kunnen betekenen al is het signaal dus niet erg overtuigend.

Verhoogde kans op hogedruk boven Europa gedurende de lentemaanden BRON

Dennis789

Laat maar doorkomen! We gaan weer lekker genieten en wandelen!! December was de somberste maand sinds 30 jaar.

4seasons

CiteerHet mag dan nog wel een dag te vroeg zijn, de lente staat duidelijk te trappelen om te beginnen, hierbij dan ook al het lente discussietopic!
Volgens mij ben jij door die heftige winter in de war geraakt ??? 

Lente discussietopic 2024
En met een plaatje van 2023.

Kan jij terug in de tijd reizen ::)

TMCThomas

Citaat van: 4seasons op vr 28 feb 2025 - 14:24Volgens mij ben jij door die heftige winter in de war geraakt ??? 

Lente discussietopic 2024
En met een plaatje van 2023.

Kan jij terug in de tijd reizen ::)

Haha oeps ik zit nog een beetje vast in 2024 blijkbaar haha. De afbeelding was wel de bedoeling :)

Der RoX

Helder hier, dus de temperatuur keldert weer lekker naar beneden met lichte vorst aan de grond  8)
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

Wederom een prachtige pluim. De lente komt eraan!

Dennis789

Haha heerlijk. Kijk dan t weekend zuidoost. Gewoon 20 graden misschien wel. Zo'n mooie lentepluim heb ik zelden gezien. En na die natte en grijze lentes van de laatste jaren is dit echt een heerlijk geschenk! :)

Armand

Wat ik overigens opvallend vind, is dat de wintermaanden januari en februari eigenlijk best normaal verlopen zijn. Kijken we landelijk gezien naar De Bilt, dan zien we in januari een gemiddelde temperatuur van 3,4 graden t.o.v. 3,6 normaal* Februari komt precies op het langjarig gemiddelde uit met 3,9 graden. Bedenk dat de laatst 9 dagen van februari (uiterst) zacht verliepen met een gemiddelde van tegen de 10 graden.

* er wordt vergeleken met het langjarig gemiddelde van 1991-2020

Gemiddeld gezien dus best twee 'normale' maanden, maar voor mijn gevoel was het toch gematigder. Ik denk dat we vooral veel (grijze) dagen gehad hebben waar de temperatuur vaak ergens tussen de 0 en 5  graden lag. Zonder echte uitschieters naar beneden en boven, behalve de laatste dagen van februari dan. Wel dus veel grijzigheid.

En gelukkig komt daar snel verandering in! Vandaag en morgen regelmatig nog grijs. Ook maandag nog wat ochtendgrijs mogelijk, maar daarna gaan zoals de pluimen hierboven laten zien tot en met het volgende week de zon zien bij zeer aangename temperaturen voor de tijd van het jaar. Geniet ervan!  ;D

Dennis789

Ik weet niet hoe het bij jullie is maar hier zitten we allemaal heerlijk buiten in de tuin!  8)  ;D

Eric

Citaat van: Dennis789 op zo 02 mrt 2025 - 12:19Ik weet niet hoe het bij jullie is maar hier zitten we allemaal heerlijk buiten in de tuin!  8)  ;D
Idem hier, lekker in de tuin!

TMCThomas

Je merkt goed dat zonkracht al weer hoger ligt!

zwoof

Citaat van: Armand op za 01 mrt 2025 - 10:45Wat ik overigens opvallend vind, is dat de wintermaanden januari en februari eigenlijk best normaal verlopen zijn. Kijken we landelijk gezien naar De Bilt, dan zien we in januari een gemiddelde temperatuur van 3,4 graden t.o.v. 3,6 normaal* Februari komt precies op het langjarig gemiddelde uit met 3,9 graden. Bedenk dat de laatst 9 dagen van februari (uiterst) zacht verliepen met een gemiddelde van tegen de 10 graden.

* er wordt vergeleken met het langjarig gemiddelde van 1991-2020

Gemiddeld gezien dus best twee 'normale' maanden, maar voor mijn gevoel was het toch gematigder. Ik denk dat we vooral veel (grijze) dagen gehad hebben waar de temperatuur vaak ergens tussen de 0 en 5  graden lag. Zonder echte uitschieters naar beneden en boven, behalve de laatste dagen van februari dan. Wel dus veel grijzigheid.

En gelukkig komt daar snel verandering in! Vandaag en morgen regelmatig nog grijs. Ook maandag nog wat ochtendgrijs mogelijk, maar daarna gaan zoals de pluimen hierboven laten zien tot en met het volgende week de zon zien bij zeer aangename temperaturen voor de tijd van het jaar. Geniet ervan!  ;D

We moeten denk ik wennen aan het nieuwe normaal en wanneer vorst en ijsdagen steeds minder vaak voorkomen, dan voelen de wintermaanden wellicht ook nog gematigder aan dan de werkelijkheid. Daarnaast, als je de wintermaanden van nu afzet tegen de langjarig gemiddelde temperatuur van vroeger dan zijn de afgelopen wintermaanden toch ook best wel weer warm verlopen. Je gevoel klopt dus eigenlijk wel en het langjarig gemiddelde (het normaal) moet dan ook steeds naar boven bijgesteld worden.

In onderstaand overzicht de vergelijking van de huidige en eerdere  'normale' / gemiddelde temperatuur in De Bilt per maand en per seizoen.

Zynex

Wat een geweldig mooie dag vandaag!

Der RoX

Zeker een heerlijke dag  8)
WiNtEr!!11!1!@

Zynex

Zooo, onwijs dichte mist hier.. en volgens KNMI actueel -5.4 graden!

Der RoX

Heeft hier ook gevroren, geen mist  8)
WiNtEr!!11!1!@

Eveline

Citaat van: Dennis789 op zo 02 mrt 2025 - 12:19Ik weet niet hoe het bij jullie is maar hier zitten we allemaal heerlijk buiten in de tuin!  8)  ;D

Gisteren op mijn loungeset geploft, zat nog in de hoes met kussens eronder, maar deze was lekker opgewarmd.. zonnetje erbij, het was heerlijk! En vanmorgen weer lekker mogen krabben 🤣🤣

daan197611

Vanmorgen was het flink fris in Spijkenisse met -3.  Maar wel weer een vollop mooie dag met strakblauwe luchten en Zon.

Foto is genomen vanuit de Nieuw Brabantflat (15e Etage).  Zal kijken of ik t.z.t wat meer fotos kan toevoegen hier.  Want deze is een beetje mindere kwaliteit.

TMCThomas

Het lijkt erop dat we inderdaad ook deze maart weer een koudere periode gaan krijgen. De pluim is voor volgende week gevoeliger kouder.

Dat zit hem in een hogedrukgebied in de buurt van IJsland die ervoor zorgt dat wij een noordoostelijke stroming krijgen. Hoe en wat precies is nog niet duidelijk maar dat het frisser word lijkt er wel in te zitten.

Dennis789

Thomas, armand. Wat is het toch een prachtig helder weer niet? Dat valt me heel erg op. Zelfs bij een ondergaande zon is het nog steeds zo vrij