Het grote vuurwerk topic 2024-2025

Topic gezien door 1775 bezoekers
Gestart door TMCThomas, vr 20 dec 2024 - 00:25

Vorige topic - Volgende topic

TMCThomas

Het grote vuurwerk topic 2024-2025

29-07-2023

Met kerstdagen die naderen komt ook oud en nieuw rap dichterbij! Voor een hoop mensen is het ook een dag waarvoor nauwlettend naar het weer wordt gekeken. Allerlei buitenactiviteiten zoals carbidschieten, de vreugdevuren en natuurlijk vuurwerk hebben baat bij goed weer. En dat luistert zeker in het geval van vuurwerk nogal nauw. Niemand heeft zin om te verregenen of weg te waaien, aan de andere kant is windstil vaak ook niet goed in verband met mistvorming, en dat in jaargetij dat juist bekend staat om dit soort weertypes. Oftewel genoeg redenen om de weermodellen in dit topic nauwlettend in de gaten te houden!

De termijn is momenteel natuurlijk nog vrij lang, zeker gezien de recente onzekerheid in de pluim is er nog vrij weinig zinnigs te zeggen over oudjaarsdag. We zien momenteel in elk geval geen sterke luchtdrukafwijking dus te veel wind lijkt nu niet aan de orde, hetzelfde geld voor mistvorming (onder een sterk hoog).

flyineddy

Bedankt voor het openen van dit topic @TMCThomas !
Ja, op de vuurwerk fora wordt het weer al flink in de gaten gehouden met oog op de "dag der dagen".  ;D

Hier zijn de bestellingen ook alweer lang en breed de deur uit gegaan. Ik heb er weer zin in.
Vorige week donderdag en vrijdag ook even de demo's in Nieuw-Buinen en Koekange (beide Drenthe) bezocht.

Een paar plaatjes van die demo's.
De Quattro Crackling van Vuurwerktotaal (VOLT!), één van de toppers van de demo in Nieuw-Buinen:
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Stukje van de finale in Nieuw-Buinen:

Elegance van Riakeo, één van de toppers in Koekange:

Nog een topper van Riakeo, de Attraction:

En dan nog een stukje uit de finale:

Genoeg moois te zien dus. En bij beide demo's was het weer bijna perfect: fris, droog en een klein beetje wind.  ;D
Nu hopen dat het tijdens de jaarwisseling ook zo mooi is, maar dat is nog even afwachten.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

gerteventura

Mooi , heb geen enkele moeite met siervuurwerk

TMCThomas

We bevinden ons momenteel nog ver in het territorium van een hogedrukgebied maar de komende dagen in de aanloop naar oudejaarsdag gaat dat veranderen. Hogedruk zakt terug richting het zuiden waardoor wij steeds meer in het overgangsgebied komen te zitten, dit gebeurd allemaal zeer geleidelijk wat mooi te zien is in de EC pluim. De windsnelheid neemt tot oudjaarsavond vrijwel lineair toe. Ook de neerslagkansen nemen precies rond oud en nieuw weer toe. Helaas niet ideaal voor een oudjaarsavond. De huidige windsnelheden zijn aan de hoge kant maar nog geen spelbreker.

TMCThomas

Oudjaarsavond gaat onstuimig worden dit jaar, inmiddels het 3e jaar op rij dat we hier helaas mee te maken hebben. De windsnelheden vallen overdag nog wel mee maar nemen richting de avond steeds verder toe. Rond middernacht komen we bij de meeste modellen op windstoten van zo'n 55-70km/u in het binnenland en ~90km/u langs de kust. Dat is helaas absoluut niet ideaal. De eerste paar uur van de avond zijn het gunstigst voor het afsteken van vuurwerk, dan valt zeker in het binnenland de windsnelheid nog wel mee. Hoe verder naar het binnenland des te groter de kans dat het ook rond middernacht nog te doen is.

flyineddy

Ja, helaas weer voor het derde jaar op rij suboptimaal stookweer met de jaarwisseling.
Maar de vorige 2 jaren ook genoten, dus dat ga ik dit jaar ook gewoon weer doen.  ;D

De buit is in ieder geval binnen:

Eddy.

flyineddy

Ik had op VWC nog even een uiteenzetting gezet met kaartjes van Harmonie. Laat ik die ook (grotendeels) hier even plaatsen, voor de (mede-)liefhebber.

Allereerst om 18:00 uur, het tijdstip dat we los mogen! Alles valt dan nog redelijk mee, alleen het uiterste noordwesten zit qua wind(stoten) dan niet echt lekker. Verder wel (zo goed als) droog in het hele land.
Wind 18:00u:

Windstoten 18:00u:

Regen 18:00u

Dan de jaarwisseling zelf, 0:00u. Met name voor het noordwesten ziet het er slechter uit. Vooral de westelijke en noordelijke kustgebieden (tot pak 'm beet 50km landinwaarts) zitten tegen de 6Bft, kop van Noord-Holland en Wadden een grens 6/7Bft. Wadden, noord Friesland en Groningen lijken tegen die tijd ook te maken te krijgen met wat regen helaas, en de windstoten kunnen ook flink uitpakken. 🙁
Wederom is het verder landinwaarts met 4 á 5 Bft en droog beter te doen.

Wind 0:00u:

Windstoten 0:00u:

Regen 0:00u:

Kijken we nog even verder naar het eind van de wettelijke stookperiode, dan zien we een voortzetting van de situatie. Windsnelheid en windstoten zijn dan ongeveer gelijk aan rond 0:00u, maar de regen trekt nog net een stukje verder tot pakweg de lijn Amsterdam - Emmen. Houd er rekening mee dat er voor de ingetekende neerslag (op het kaartje) wellicht al wat lichte regen of motregen kan vallen.

Wind 2:00u:

Windstoten 2:00u:

Regen 2:00u:

Bron kaartjes: https://www.woutervanbernebeek.nl/weermodel

Dus ja, vooral vervelend voor de mensen in het noordwesten en noorden. Ik hoop dat het nog net wat vertraagt allemaal, dat zou gunstiger zijn, maar ik verwacht niet zoveel verandering meer.
De rest van het land lijkt redelijk weg te komen met meest droog maar wel een stevige wind van een dikke 4 tot net 5Bft.

In ieder geval hoop ik dat iedereen er het beste van weet te maken en ik wens jullie allemaal dan ook veel stookplezier op onze dag!

Eddy.

TMCThomas

Mooi uiteenzetting, bedankt Eddy!  :)

flyineddy

De jaarwisseling is weer geweest en het was voor mij best een goede!
Het weer zat ook redelijk mee. Ja, er stond een stevige wind met af en toe harde windvlagen, maar eigenlijk mocht ik hier in het oosten van Drenthe niet klagen. Het was goed te doen en het meeste vuurwerk hield goed stand.

Fonteinen hadden misschien nog het meeste moeite, maar dit was in ieder geval een hele mooie: de Sutorobo Taki van Vuurwerktotaal (VOLT Xqlusif). Met prachtige en unieke effecten, zoals het "zwerm" effect in het begin wat een beetje alle kanten op schiet, of de hele felle blinkers helemaal aan het eind. Op video komt het nog niet half zo goed over als in het echt, maar het gaf een echt 'wow' effect. Vanuit 2 hoeken gefilmd:

En mijn finale project deed het ook erg goed. Hier vanuit meerdere hoeken gefilmd.  ;D

Nog de beste wensen allemaal!

Eddy.

TMCThomas

Citaat van: flyineddy op zo 05 jan 2025 - 02:49En mijn finale project deed het ook erg goed. Hier vanuit meerdere hoeken gefilmd.  ;D

Nog de beste wensen allemaal!

Eddy.

Heel gaaf! De beste wensen nog!