Winter discussietopic 2024/2025

Topic gezien door 112696 bezoekers
Gestart door TMCThomas, zo 01 dec 2024 - 17:40

Vorige topic - Volgende topic

flyineddy

Citaat van: Lucas op vr 07 feb 2025 - 19:08Kom op; nog even twee weken dikke winter, sneeuw en vorst. Oostenwinden en blauwe luchten maken dat het 's nachts matig tot bijna streng vriest. Overdag -1, -2. Koude putjes uit het oosten zorgen voor wat sneeuwverassingen. Het zonnetje laat het sneeuwdek lekker glinsteren. Het kan nog net ;) na 3 maart mag de lente pas beginnen. Wie duimt er mee?! 8)

Ik duim met je mee.  ;D

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
😜

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

TMCThomas

Geen slechte avondruns hoor, de EC oper run is een stuk beter en het gfs ensemble heeft duidelijk veel meer koude leden.

Joep

EC laat een koudeputje ontstaan vanuit het oosten welke donderdag boven NL wordt berekend met mogelijk ook sneeuw.
Info via Roy Molenaar
Kaartjes wetteronline

TMCThomas

De EC pluim, we zijn er nog niet helemaal maar dat oogt al weer een stuk beter vergeleken met de ochtendpluim! En inderdaad volgende week donderdag berekent EC precies het koudeputje boven Nederland wat in wat sneeuw kan resulteren. Echter luistert dat heel nauw dus op deze termijn is er nog weinig over te zeggen.

Jenkie

Sneeuw! In Leeuwarden!

Update 3 minuten later: and gone....

jaap verheij

Gem maakt het wel heel bont(gelukkig een bus zout in huis) ;D , maar de pret ervan is ook leuk, maar eens kijken wat er over blijft, 8)

Armand

Uiterst lastige verwachting al voor komende maandag en dinsdag. Een subtiel koudeputje blijft rondtollen ergens rondom Nederland. Harmonie laat het enigszins gunstig uitdiepen en laat het koude lucht aanzuigen. Dat levert winterse neerslag op. Eerst in de zuidelijke helft, later ook in de noordelijke helft:

Er zitten ook opties tussen die koudeputje zelfs wat warmere lucht laat aanzuigen vanuit het zuidoosten. Eigenlijk zoals vandaag. Dan kan het mogelijk richting de 8-10 graden worden. En natuurlijk nog verschillende tussenopties.

Bizar deze verschillen en dan hebben we het over slechts 2 dagen vooruitkijken! Een hele grote onzekerheid dus al op korte termijn, heel spannend!

Extremissimorum

Avondrun EC oper is ook weer ijskoud. Prachtige meteofictie natuurlijk. Kans vrijwel 0 lijkt me.

Inderdaad, grootse onzekerheid voor maandag! Gaat dat lukken en koude krijgt meer speelruimte. Lukt dat niet... kan het zomaar ook +15 zijn over een week.

EDIT: in de pluim zijn de sneeuwkansen voor dinsdag wel flink gestegen! Oper zoals verwacht zit, zeker op MT en LT, wel echt helemaal onderaan het ensemble.

Joep

EC oper heeft er inderdaad zin in

TMCThomas

Een aantal prachtige avondruns maar de onzekerheid blijft groot. Ik wil er heel graag in geloven maar dan moeten er eerst nog wat meer EC leden met oper meegaan. Hopelijk zien we dat morgen of de komende dagen gebeuren. pluim oost laat ook mooi zien hoe mooi het EC oper scenario is. Op die manier staan we deze maand nog wel op de schaats. Ik hoop het enorm!

flyineddy

Citaat van: TMCThomas op zo 09 feb 2025 - 00:49Een aantal prachtige avondruns maar de onzekerheid blijft groot. Ik wil er heel graag in geloven maar dan moeten er eerst nog wat meer EC leden met oper meegaan. Hopelijk zien we dat morgen of de komende dagen gebeuren. pluim oost laat ook mooi zien hoe mooi het EC oper scenario is. Op die manier staan we deze maand nog wel op de schaats. Ik hoop het enorm!

EC Oper/Control heeft mijn gebeden gehoord:  ;D

Citaat van: flyineddy op vr 07 feb 2025 - 20:37Ik duim met je mee.  ;D

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
😜

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Der RoX

Dat zou zomaar eens heel leuk uit kunnen pakken. Of witbier op het terras slobberen. In ieder geval hopelijk weer snel weg met die grijze meuk en lekker pluimwensdenken  8)

Online beginnen de eersten alweer BeAsT fRoM tHe EaSt te roepen haha. Rustig aan allemaal 😅
WiNtEr!!11!1!@

Extremissimorum

Aaaaand....... it's gone!  ;D  ;D  ;D  :-X

Joep

Dinsdag (natte) sneeuwkansen

Bacci

Zo'n enorme onzekerheid op korte termijn, laten we er gewoon vanuit gaan dat het gaat regenen met wat natte sneeuw ertussen, maar het hoeft maar net iets anders te kantelen en goed die kou op te zuigen, harmonie verandert nu ook elk uur maar ik vraag me ook af in hoeverre harmonie iets te optimistisch is in de sneeuwfractie

Joep

Noorden vh land lijkt meeste kans op laagje (natte)sneeuw

TMCThomas

Gemengde gevoelens bij de avondruns, aan de ene kant zijn ze beter dan de ochtendruns maar ze zijn nog niet op het niveau van de runs van gister. Het voelt momenteel een beetje als een net niet scenario, winter ligt voor de deur maar reikt toch maar moeizaam tot in Nederland. Dat is jammer want we zitten nou eenmaal bijna halverwege februari, de komende weken moet het gebeuren wat betreft echt winterweer.

Wat we in de huidige runs zien is dat het echt kantje boord is voor Nederland, in tegenstelling tot eerder zakt hogedruk meer af waardoor de stroming wat zuidoostelijker wordt. De koude lucht komt met een grotere omweg in Nederland terecht, niet ideaal dus. Dat niet alleen, op de langere termijn word de stroming te zuidelijk en verdwijnt de kou weer.

Gezien de grote variaties van run tot run blijft er nog genoeg mogelijk maar vandaag voelt wel weer als een stapje terug. Het voordeel is wel dat de middellange termijn wat zekerder geworden is en die oogt momenteel niet slecht, zeker niet voor het noordoosten.

Mocht daar zoals sommige modellen nu voorzien (inclusief harmonie) gaan sneeuwen dan kan het echt wel even mooi winters worden daar.

TMCThomas

GFS18 helaas niet best, oper gaat snel de mist in. Op het koude putje na bereiken de koude bovenluchten ons niet, wind draait vrij snel naar het zuiden en uiteindelijk zuidwesten. Hopelijk morgen weer betere runs, maar het lijkt lastig te worden.

Armand

Helaas zijn de ochtendruns er niet veel beter op geworden. Het hoog boven Scandinaviƫ zakt te snel uit via Duitsland richting zuidoost Europa. Dat brengt een beduidend warmere luchtstroom op enige hoogte tot gang met zuidelijke winden:

Vooral goed te zien aan de temperatuur op 850hPa. De koude luchtsoort zit niet eens heel ver van ons:

In dit scenario eerder licht winters met 's nachts mogelijk matige vorst en overdag een paar graden boven het vriespunt. Echter gezien de potentie toch wel heel jammer; als alles goed valt dan kan het nog even serieus gaan winteren in februari. Dat lijkt dus helaas niet te gebeuren, of de trend moet nog snel omslaan komende runs. Ik verwacht het niet eerlijk gezegd.

Voor noordoost Nederland is er vannacht en morgenochtend wel wat kans op sneeuw. Het lijkt koud genoeg te worden voor enige accumulatie, al blijft het ook nu weer lastig voorspelbaar hoeveel vanwege de warme voorgeschiedenis. Ook elders in het land kan er af en toe wat (natte) sneeuw dwarrelen, maar hier lijkt het te warm te blijven voor echt accumulatie.