Winter discussietopic 2024/2025

Topic gezien door 66248 bezoekers
Gestart door TMCThomas, zo 01 dec 2024 - 17:40

Vorige topic - Volgende topic

derkrelis, Winterman30, Snowfreak en 8 gasten bekijken dit topic.

Der RoX

Citaat van: flyineddy op di 14 jan 2025 - 21:45Het zou mooi zijn om (eindelijk) weer eens een keer een goede winterse periode te hebben zonder SSW. Al was het alleen maar om te weten dat we niet 100% afhankelijk zijn van een SSW voor winter weer.  :-X

Eddy.

Klopt, al is een SSW ook geen 100% garantie. Maar... zoals net gezien schijnt er rond de 22e wel iets te kunnen gaan opbouwen boven Scandinavië... Fingers Crossed!
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

De kaarten worden per run interessanter, bij de 18z oper run van GFS evolueert het scandihoog door naar dit bijzonder langgerekte hoog hieronder. Valt in deze run niet ideaal maar is globaal gezien wel een prachtig scenario.

Ook plaats ik hieronder even lid 4 van EC puur omdat hij zo mooi is. Bij dit lid ligt het hoog dusdanig goed dat er een flinke stoot kou onze kant op getransporteerd kan worden. 850hpa temperaturen zakken naar de -20, die kou blijft een tijdje boven Nederland rondtollen waardoor het echt even goed winter kan worden in Nederland. Vooralsnog helaas meteofictie maar het laat wel zien hoe snel het kan gaan met een goed geplaatst scandihoog.

Johan B.

Het zou mooi zijn, maar ik ben pessimistisch. Opmerkelijk toch ook de verzachting in Lapland. Van zeer strenge vorst naar temperaturen rond het vriespunt overdag. Ook daar worden koude perioden met voor hun begrippen "zeer zacht weer" afgewisseld.

Maxim

Citaat van: Johan B. op wo 15 jan 2025 - 09:33Het zou mooi zijn, maar ik ben pessimistisch. Opmerkelijk toch ook de verzachting in Lapland. Van zeer strenge vorst naar temperaturen rond het vriespunt overdag. Ook daar worden koude perioden met voor hun begrippen "zeer zacht weer" afgewisseld.

Is daar niet meer dan normaal hoor. Ijskoude lucht is altijd dichtbij maar warme lucht ook. Vandaar regelmatig zo'n schommelingen. In Amerika en Canada zie je dat ook, nog in extremere gevallen.

Armand

De laatste sneeuwrestjes liggen hier nu lijdzaam te smelten. Verderop in het heuvelland ligt nog een aantal cm'er, zeker in de velden. Door de relatief lage temperatuur dooit het langzaam, maar de hoge luchtvochtigheid en dus positief dauwpunt laat de sneeuw toch wel goed smelten. Het heeft nu bijna 1 volle week gelegen.

Joep

Extremissimorum

Citaat van: Joep op wo 15 jan 2025 - 18:16Mooi stuk van weer.nl over de kansen op vrieskou (wel van  :-X  :-X  :-X  :) )

:-X

Kunnen we er hier over stemmen dat we nooit meer artikelen van die kwakzalver delen of zelfs zijn naam noemen hier? Die charlatan bovenste plank verdient alleen negatieve pers en daarna geen enkel podium meer met zijn hypocriete, opruiende gezever.

Hoe dan ook, ik deel de pessimistische visie. Althans, voor echte diepvrieskou. Een volle wc lijkt me ook vrij onwaarschijnlijk. Her en der wat vorst 's nachts lijkt zeker wel mogelijk.

Grootse spreiding, dus ben uiteraard wel benieuwd hoe het er volgende week uitziet, zoals ik vorige week al benoemde.

TMCThomas

De avond leek goed te beginnen met UKMO, icon en GEM allemaal meer richting het scandihoog scenario, maar EC en GFS vallen helaas tegen. Scandihoog wil bij die twee niet echt meer van de grond komen. Hopelijk tijdelijk!

Der RoX

Als dat Scandi Hoog gaat komen, kunnen we verder speculeren  8)
WiNtEr!!11!1!@

Zynex

Nieuwe pluim kruipt weer netjes naar de double digits toe... Spijtig, alweer.

Akito

Wat een trieste ellende. Het is alleen maar wolken, wolken en nog eens wolken in Noord Europa.

flyineddy

Citaat van: Akito op do 16 jan 2025 - 15:16Wat een trieste ellende. Het is alleen maar wolken, wolken en nog eens wolken in Noord Europa.

Echt somber weer vandaag.
Maar wel weer een mooie satelliet plaat van jou, waarvoor dank!  ;D

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

TMCThomas

Helaas is het scandihoog weer vrijwel volledig uit de modellen verdwenen, ook de koudere leden in de EC pluim zijn weg. De kans dat we nog kou krijgen in januari is daarmee flink geslonken. Ik heb de hoop op winterweer nog niet opgegeven maar als dit zo doorgaat mag de lente van mij snel komen.

Der RoX

Je verwacht het niet 8) , maar goed een paar runs later kan het zomaar weer
WiNtEr!!11!1!@

Armand

Het ziet er helaas zeer somber uit momenteel voor de winterkansen. In eerste instantie lijkt het nog best hoopvol, als er een poging tot blokkade wordt gedaan op de oceaan na het weekend:

Maar je ziet het al gebeuren helemaal linksbovenin de kaart, waar de zeer koude lucht boven Canada staat te popelen om de oceaan op te stromen en als een sloopkogel de fragiele blokkade neer te slaan. Hogedrukgebieden blijven tegengas geven boven Europa, maar doen dit in een zonaal regime. Dat betekent dat de assen vrij west-oost-georiënteerd blijven en de stroming bij ons overwegend zuidwestelijk blijft. Dan is de kans op de dubbele cijfers een stuk groter dan vriestemperaturen. Laten we dan maar hopen dat de hogedrukinvloed dermate groot is, dat het een beetje droog blijft.

Voor de winterliefhebber een grote klap, de rest van januari kun je qua winterweer vrijwel afschrijven. We kunnen er niets aan veranderen, het blijft wachten op nieuwe kansen, of de lente inderdaad  :o  :P 

Lothiriel

Ik zou een kortdurende WC eigenlijk wel verwelkomen, dat koude mistige weer met vieze lucht begint ook te irriteren en de atmosfeer moet dringend eens door mekaar geschud worden

Helaas is westcirculatie meestal niet meer te stoppen als het eenmaal begint  :(
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

TMCThomas

Fris momenteel, eigen weerstation geeft momenteel nog steeds -1,2 aan.

Romigo

Dit is een typisch voorbeeld van inversie. De werkelijke temperaturen aan de grond (1,5 m) en de temperatuur die een weermodel uitspuugt en de temperatuur op 1.500 m (hPa). Plaatselijk hebben "wij" weer een ijsdag te pakken.

Armand

Citaat van: Romigo op Gisteren om 15:07Dit is een typisch voorbeeld van inversie. De werkelijke temperaturen aan de grond (1,5 m) en de temperatuur die een weermodel uitspuugt en de temperatuur op 1.500 m (hPa). Plaatselijk hebben "wij" weer een ijsdag te pakken.

Inderdaad Romigo, vooral in de mist blijft de temperatuur beneden het vriespunt en lijken we lokaal wel een ijsdag te kunnen bijschrijven. Volkel, Eindhoven en Maastricht zijn op moment van typen nog in de race. De laag warmere lucht ligt niet eens heel veel hoger. De toppen van de Ardennen steken bijvoorbeeld mooi boven de mist uit en hier werd het vanmiddag 8 graden met volop zon. Ook de Eiffel en Sauerland liggen grotendeels boven de wolken.

Morgen, zaterdag, wordt er iets drogere lucht aangevoerd, waardoor de kans bestaat dat de bewolking/mist dan met voorkeur in het (zuid)oosten kan gaan oplossen. Waarschijnlijk wel pas in de loop van de middag.

Overigens nog een tip, voor meer detail en betere berekeningen kun je op de zeer korte termijn (max 2 dagen vooruit) beter een fijnmazig weermodel gebruiken voor de temperatuur aan de grond, bijvoorbeeld Harmonie. GFS is een meer globaal weermodel met een relatieve lage resolutie. Nu zeker bij inversie is het vaak erg lastig voor de weermodellen, omdat de processen tussen mist/opklaringen erg van invloed zijn op de temperatuur. GFS, en andere globale weermodellen, hebben hier doorgaans de meeste moeite mee. De fijnmazige weermodellen updaten vaker (Harmonie zelfs ieder uur) en rekenen daarmee ook met actuelere weergegevens door.

Dus samenvattend kun je de globale weermodellen goed gebruiken voor de middellange en lange termijn, voor het herkennen van bepaalde patronen. Hieronder vallen GFS, EC, GEM, UKMO, ICON en Arpege. Binnen de termijn van 2 dagen bieden de fijnmazige modellen meer uitkomst. Ze zijn nauwkeuriger en updaten vaker. Denk hier vooral aan Harmonie, Arome en ICON-D2

Zynex

Ik heb een nieuwe profielfoto omdat ik er altijd aan moet denken als ik de pluim zie.
Betreft de South park episode over spaargeld."Annnnd it's gone"

Koude leden in de pluim. "Annnnd it's gone"