Winter discussietopic 2024/2025

Topic gezien door 50170 bezoekers
Gestart door TMCThomas, zo 01 dec 2024 - 17:40

Vorige topic - Volgende topic

Sjoerd12, Civo, Vindead, bzsv, Bacci, TMCThomas, vivalavida, Streamertje, VinceBongiovi en 14 gasten bekijken dit topic.

Tower

Als je het nu code oranje maakt dan heeft heel Nederland paniek, storm des doods enzo media paniek.

TMCThomas

Nog steeds wat onzekerheid over de koers van het laag donderdag, al lijkt de zuidoostelijke optie met vooral sneeuw voor Limburg momenteel het meest waarschijnlijk. Dat doen namelijk EC, GFS, Arpege en UKMO. ICON zit in de nieuwste run wel weer noordwestelijker en GEM zit er een beetje tussenin.

ICON

GEM

EC

Armand

Citaat van: Romigo op ma 06 jan 2025 - 08:13Even leuk voor de Limburgers onder ons. De sneeuwverwachtingen voor de komende week door ECMWF en GFS. EC verwacht een serieus pak sneeuw in Limburg.

Graag EC alsjeblieft!  ;D  ;)

Ja dit blijven toch altijd spannende en lastige situaties. De meeste modellen laten de kern van het laag ergens over België trekken, met dan vooral in het zuidoosten van NL de grootste sneeuwkansen. GEM is een tikkeltje noordelijker, ICON is het meest noordelijk met dan de grootste sneeuwkansen voor een strook dwars over Nederland. De termijn laat het zeker toe dat de locatie nog wat kan wisselen komende dagen.

De timing in het jaargetijde is eigenlijk het beste. Begin januari, dus de zon is op zn laagst en daarmee speelt dagelijkse gang een zo laag mogelijke rol. Toch zijn de meeste modellen momenteel een fractie warmer dan wat ik eigenlijk zou verwachten. Geen enkel model trekt echt richting het vriespunt of eronder. De meeste modellen blijven in de neerslag hangen tussen 0 en 1 graad. Dan moet het wat intensiever sneeuwen, wil het echt voldoende afkoelen voor accumulatie van droge sneeuw.

Het is toch wel jammer en enigszins zorgwekkend dat zulke situaties geen garantie meer zijn voor droge sneeuwval aan de noord(west)zijde van een afgesnoerd laag. Neemt zeker niet weg dat er een reële kans is op een mooi sneeuwdek ergens in de Benelux, maar het komt allemaal weer erg nauw. Het levert in elk geval weer voldoende spanning op  ;D

Romigo

Ook GFS laat met de nieuwste berekening in het zuiden een serieus sneeuwdek vallen komende donderdag.

TMCThomas

Citaat van: Armand op ma 06 jan 2025 - 11:29Graag EC alsjeblieft!  ;D  ;)

Ik ook maar dan wel lid #22  ;)

Extremissimorum

Citaat van: Jeroen22 op ma 06 jan 2025 - 08:44Code oranje waardig of zou het bij geel blijven??

Code geel lijkt me meer dan voldoende. Overigens zou het idd pas bij 120 km/u code oranje (of rood) waardig zijn, nu het een wintermaand is. Zelfs in een zomermaand zou dat soepelere criterium van 100 km/u waarschijnlijk vandaag niet gehaald worden.

TMCThomas

Mooi om te zien hoe na het koufront de polaire lucht weer binnen komt zetten. Koufront is ook op de buienradar mooi zichtbaar.

TMCThomas

ICON zit met de 12Z run weer zuidelijker. Daarmee lijkt het er steeds meer op dat het laag inderdaad de zuidelijke koers gaat meenemen. Dat zou betekenen dat de sneeuw zich voornamelijk gaat beperken tot België en Zuid-Limburg. Ook Arpege 12z houdt deze koers aan. Hoeveelheden echter niet enorm.

EDIT:
Interessant GFS kiest toch weer voor een meer noordwestelijke koers. Hoeveelheden echter niet enorm.

Joep

GFS12 inderdasd weer iets noordelijker

TMCThomas

EC ongeveer hetzelfde, een klein tikkeltje zuidelijker zelfs.

vivalavida

Hahah tis net strootje trekken nu  :D

Mdelaat97

Ik had even een vraagje
Ik hoor verschillende verhalen over hoe koud/warm het wel niet gaat worden komende week Ik hoop (nu kan het nog) op veel sneeuw en ijsdagen. Naar mijn idee gaan we een beetje een kouwe Kwakkel in.

Iemand meer tekst en uitleg?

Romigo

Het zal de komende runs nog telkens iets veranderen. Pas woensdag weten wij hoe de baan van dit laag zal zijn. In elk geval kan het zuiden van Limburg een sneeuwdek verwachten donderdagochtend, en voor de rest van Nederland is het afwachten. EC is momenteel heel scheutig met de sneeuw, terwijl GFS en ICON juist het omgekeerde zijn. ASPERGE vaart in de middenmoot.

Citaat van: TMCThomas op ma 06 jan 2025 - 19:09EC ongeveer hetzelfde, een klein tikkeltje zuidelijker zelfs.

Extremissimorum

Citaat van: Mdelaat97 op ma 06 jan 2025 - 21:48Ik had even een vraagje
Ik hoor verschillende verhalen over hoe koud/warm het wel niet gaat worden komende week Ik hoop (nu kan het nog) op veel sneeuw en ijsdagen. Naar mijn idee gaan we een beetje een kouwe Kwakkel in.

Iemand meer tekst en uitleg?

Tot en met zondag kouder, met lichte vorst 's nachts, rond het vriespunt overdag, met zoals door anderen benoemd hier en daar wat sneeuwkansen tot en met vrijdag.

Vanaf volgende week maandag weer stijgende temperaturen. In zowel de EC als GFS pluim is een duidelijk warmere trend te zien met temperaturen tussen de 5 en 10 graden en overwegend droog weer. Weinig bijzonder dus. Maar eventuele sneeuw op donderdag kan misschien een koudere trend in de kaarten brengen.

Koud weer volgende week lijkt mij nu echter onwaarschijnlijk.

Romigo

Citaat van: Extremissimorum op ma 06 jan 2025 - 21:59Tot en met zondag kouder, met lichte vorst 's nachts, rond het vriespunt overdag, met zoals door anderen benoemd hier en daar wat sneeuwkansen tot en met vrijdag.

Vanaf volgende week maandag weer stijgende temperaturen. In zowel de EC als GFS pluim is een duidelijk warmere trend te zien met temperaturen tussen de 5 en 10 graden en overwegend droog weer. Weinig bijzonder dus. Maar eventuele sneeuw op donderdag kan misschien een koudere trend in de kaarten brengen.

Houd eventueel rekening met inversie, want het kan wel op 1.500 m (850 hPa) warmer zijn, terwijl het op de grond - bij geen wind - overdag amper boven 0ºC uitkomt.

Mdelaat97

Citaat van: Extremissimorum op ma 06 jan 2025 - 21:59Tot en met zondag kouder, met lichte vorst 's nachts, rond het vriespunt overdag, met zoals door anderen benoemd hier en daar wat sneeuwkansen tot en met vrijdag.

Helder dankjewel! Het blijft grappig dat ik toch elke keer weer in die sprookjes van Putto op x blijf geloven maar even teruggelezen heeft hij elk mogelijk weertype al een keer voorspeld.

grizzrh

Flinke hagelbui hier zojuist met een klap onweer
Doenrade, Limburg

zwoof

Citaat van: Mdelaat97 op ma 06 jan 2025 - 22:08Helder dankjewel! Het blijft grappig dat ik toch elke keer weer in die sprookjes van Putto op x blijf geloven maar even teruggelezen heeft hij elk mogelijk weertype al een keer voorspeld.

Deze van zichzelf houdende man is zo doorzichtig als glas. En het ergste is daarbij de structurele borstklopperij. Dat de 'weerstrateeg' het wederom goed in de smiezen had en daarbij steeds suggererend dat alle anderen (vaak het KNMI) er niks van kunnen.

Armand

Nog even een update betreffende de sneeuwsituatie komende woensdag/donderdag:

Vandaag trekken nog enkele buien over het land die plaatselijk een winters karakter kunnen aannemen. Vooral bij stevige buien kan de temperatuur dalen richting het vriespunt. We zien dat momenteel gebeuren bij enkele stevige buien in het zuidwesten, waar de temperatuur in Woensdrecht even onder 1 graad duikt.

In de loop van woensdag nadert er een uitgestrekt lagedrukgebied vanaf Normandië/Bretagne, richting Luxemburg verder Duitsland in. Deze koers en bijbehorende neerslag kan dus zeker nog wat verschuiven. De laatste runs lijkt alles weer net iets zuidelijker te trekken, gemiddeld genomen.

Belangrijk zijn twee golven die ontstaan in het front. Daarop intensiveert de neerslag enigszins en 'puilt' wat naar het noorden uit. De eerste golf trekt woensdagavond over, de volgende donderdagochtend. De 1e golf lijkt Zuid-Limburg wel te kunnen gaan bereiken. Het blijft afwachten hoe noordelijk de neerslag komt. KNMI spreekt in de Guidance van mogelijke sneeuwval tot aan Roermond. Harmonie berekent het zwaartepunt boven de Ardennen en Eiffel:

De 2e golf ontwikkeld zich volgens Harmonie het best boven de Eiffel op donderdagmorgen. Limburg valt hierbij net buiten de boot:

Zeker op de plek waar beide golven overtrekken kan er veel sneeuw vallen. Volgens Harmonie is dat dus de Eiffel, zie hierboven, daar kan bij elkaar opgeteld 30-40cm vallen volgens het model. Ander aandachtspunt is het nul-gradenniveau. Vooral bij de 1e golf lijkt het nog een fractie te warm te blijven. Het nul-gradenniveau komt dan ongeveer tot 100-200m. Ter illustratie ICON:

Dat betekent dat de sneeuw in de laaggelegen gebieden van Limburg niet helemaal zal blijven liggen naar verwachting. Dus ook mocht de neerslag nog wat noordelijker komen elders boven Nederland, zal het nog enigszins een natte fractie in zich hebben. De heuvels van Z-Limburg liggen net hoog genoeg over het algemeen om sneller accumulatie te krijgen.

Het KNMI heeft inmiddels al een waarschuwing uitgegeven voor Limburg, met in het zuiden 2-4cm, in de heuvels mogelijk meer dan 5cm op de woensdagavond. Dat lijkt me reëel, maar het blijft dus uiterst lastig te voorspellen. Spannend!  ;)

Romigo

Armand bedankt voor de info.
Het ziet er naar uit dat het front net over Zuid-Limburg gaat trekken, maar dat de rest van Nederland hooguit, zoals Armand het ook al schreef, wat natte sneeuw krijgt. ICON en GFS verschillen nogal in de hoeveelheid sneeuw en hoever het front naar het noorden komt. GFS laat zelfs 's nachts (donderdagnacht) tot aan de grond (0 meter) sneeuwen, terwijl ICON het houdt bij 100 meter. Het dauwpunt ligt rond de 0ºC tijdens het vallen van de sneeuw, dat is enigszins positief.