Winter discussietopic 2024/2025

Topic gezien door 23992 bezoekers
Gestart door TMCThomas, zo 01 dec 2024 - 17:40

Vorige topic - Volgende topic

turfstekertjuh, Bertikmoi en 7 gasten bekijken dit topic.

Joep

Extremissimorum

Nou, we proberen het nog een keer. Inderdaad wat interessanter mogelijk winters weer gelijk in het nieuwe jaar. Kleine sneeuwkansen bij een neerslaggebied in strijd met koude lucht.

Komt natuurlijk zwaar op timing aan, dus de kans is vrijwel nihil zou ik zeggen, maar da's weer meer dan niets!

Wat betreft de rest van de winter: voorlopig is er geen SSW op de kaarten zichtbaar. Vóór februari zal er dus waarschijnlijk geen winter zijn in NL.

Eric

grizzrh

Kleine verrassing  :o  8)
Doenrade, Limburg

TMCThomas

Mooi! Toch nog een beetje sneeuw deze maand. Dat lijkt verder deze maand/dit jaar niet meer te gaan lukken.

Der RoX

En het is deze week weer professioneel de nek omgedraaid, al zien we misschien met het nieuwe jaar iets leuks in de steigers...

WiNtEr!!11!1!@

Joep

Citaat van: Der RoX op ma 23 dec 2024 - 13:59En het is deze week weer professioneel de nek omgedraaid, al zien we misschien met het nieuwe jaar iets leuks in de steigers...

...en mogelijk toenemende sneeuwkansen...

Joep

Het is nog heel ver weg maar EC nu met heel veel sneeuw voor België en ZO NL.
Gfs kwam twee dagen terug ook al met sneeuw begin 2025 maar dan voor heel NL. Toch iets om te blijven volgen en kijken wat er komende week van over blijft ;D

Joep

Gisteren zat ik een beetje fout ik bedoelde niet het zuiden maar het noorden van het land  ;D

Ruud

herhaling van 2002 (:2 - 10%)

Der RoX

Er lijkt op deze run iets op gang te komen voor volgende week, wordt vervolgd  8)
WiNtEr!!11!1!@

Energizer85

Hoop alleen dat de jaarwisseling nog een beetje bijgesteld wordt.... Bak regen en veel wind in de verwachtingen voorlopig

Lothiriel

Al 3 dagen 5 graden & regen aan 1 stuk door, veel erger wordt het niet

Paar graden eraf en dat was een hoop sneeuw. Wat een pech
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Wazquen

Citaat van: Joep op di 24 dec 2024 - 10:51Gisteren zat ik een beetje fout ik bedoelde niet het zuiden maar het noorden van het land  ;D

En ik maar blij zijn dat de zuidelijk helft een keer wat sneeuw mee kon pakken, plots schuift t op naar t noorden met wat kans op sneeuw. 
Breda zit qua locatie echt heel ongunstig.
Maar nog altijd beter dan Rozenburg zh waar ik ooit woonde.

Armand

Die EC van gisteravond zou toch geweldig zijn met bijna een halve meter sneeuw in Zuid-Limburg. Wauw, dat zouden toch surrealistische beelden opleveren. Helaas meteofictie  :P  ;D

Het wordt allemaal veroorzaakt door luchtmassagrens (LMG) tussen polaire lucht die over de oceaan naar het zuiden stroomt en tropische lucht die helemaal vanuit Afrika richting Europa stroomt. Op die grens kan het aan de koude kant langdurig sneeuwen. Niet onmogelijk dus, maar zo heftig is wel zeldzaam, zeker voor onze omgeving zonder significante hoogteverschillen.

Via deze weg wil ik iedereen fijne feestdagen wensen! We hebben een bewogen weerjaar gehad die toch vooral in het teken stond van veel water. Laten we hopen dat 2025 ons weer mooie weersverschijnselen gaat geven. Allereerst een pak sneeuw met daarna een Elfstedentocht natuurlijk!  ;)  ;D

Joep

Nu komt GFS er weer mee

TMCThomas

GFS 18z is ook goedgekeurd ;)

Joep

GFS 12 ;D
In deze run van GFS na oud en nieuw een week bijna iedere dag sneeuw.

4seasons

Off topic

Ik volg nu even - met meer dan bijna 19000 anderen - de vlucht van de Kerstman ;D over de Noordpool

https://www.flightradar24.com/R3DN053/3875f013

Sleigh
Registration HOHOHO
COUNTRY OF REG. N/A
SERIAL NUMBER (MSN) AGE
Barometric alt. 60,000 ft
Vertical speed N/A
GPS altitude N/A
Track

XMS
North Pole UTC (UTC +00:00)

XMS
North Pole UTC (UTC +00:00)

Allemaal fijne en gezellige Kerstdagen.

Extremissimorum

Citaat van: Joep op wo 25 dec 2024 - 10:47GFS 12 ;D
In deze run van GFS na oud en nieuw een week bijna iedere dag sneeuw.

Da's nog steeds de 00 run, maar inderdaad Joep, het begint nu toch wel steeds spannender te worden!

De ingrediënten voor een vuil winters weekje in het nieuwe jaar zijn aanwezig. Er komt ook wat meer overeenstemming tussen GFS en EC, en dan heb ik het over de pluim. De opers zwabberen alle kanten op, dus is nu niet echt betrouwbaar.

Belangrijk signaal voor mij is dat de bovenluchttemperaturen duidelijk onder 0 lijken te gaan duiken. Dat in combi met genoeg neerslag en best veel wind, lijkt voldoende om volgende week in ieder geval iets meer te zien dan alleen regen.
Maar hoeveel winter we gaan zien, is nu nog giswerk.

Fijne feestdagen! 🎅