Winter discussietopic 2024/2025

Topic gezien door 112083 bezoekers
Gestart door TMCThomas, zo 01 dec 2024 - 17:40

Vorige topic - Volgende topic

maatn en 5 gasten bekijken dit topic.

Joep

Het is niet echt een intensieve neerslag maar za op zondag mogelijk wat sneeuw aldus Harmonie, EC, Icon

Armand

Citaat van: Joep op vr 14 feb 2025 - 09:59Het is niet echt een intensieve neerslag maar za op zondag mogelijk wat sneeuw aldus Harmonie, EC, Icon

Eens even kijken wat er van over gaat blijven. Het lijkt een zwak warmtefrontje te zijn met de neerslag uit een hoge wolkenbasis. Dat betekent dat de sneeuw onderweg deels kan verdampen. De intensiteit is al laag, maar dan blijft er nóg minder van over. Misschien is er een kleine verrassing mogelijk, maar ik zou geen al te hoge verwachtingen hebben.

Bacci

Harmonie gelooft weer in sprookjes zie ik  ;D leuk weermodel van het knmi  :-X

TimK21

Het is droevig, zelfs een paar vlokken sneeuw blijken al een hele opgave anno 2025.

Had het er vanmorgen nog over met mijn (Mexicaanse) vriendin. Voor haar zijn dit arctische toestanden, alles onder de 5 graden is voor haar 'wintersport'-klimaat. Begrijpelijk, want in CDMX, waar ze vandaan komt, wordt het hooguit onder de 5 graden, in het midden van de nacht in december/januari.

Dankzij dat gesprek realiseer ik me hoeveel er veranderd is in de afgelopen 25 jaar. Ik herinner me nog dat ik als klein jochie regelmatig in de winter naar buiten ging, in de sneeuw, spelen. Bijna twee-wekelijks, voor mijn gevoel.

Inmiddels denk ik aan de laatste écht serieuze sneeuw die we hier in Nijmegen gehad hebben. Februari 2021, als ik me niet vergis. Sneeuwde toen 2 dagen achtereen, was ook unieke situatie toen, zo'n 20cm. 4 jaar geleden, de laatste keer dat er een langdurig gesloten sneeuwdek lag. Treurig.

Eenieder mag geloven wat hij wil, maar ik heb de veranderingen bewust meegemaakt, en het is onmiskenbaar.
Challenge accepted!

Der RoX

Citaat van: Bacci op vr 14 feb 2025 - 11:35Harmonie gelooft weer in sprookjes zie ik  ;D leuk weermodel van het knmi  :-X

Zijn wel genoeg modellen door de mand gevallen, zeker de afgelopen 72 uur
WiNtEr!!11!1!@

Diem

Citaat van: TimK21 op vr 14 feb 2025 - 11:40Het is droevig, zelfs een paar vlokken sneeuw blijken al een hele opgave anno 2025.

Had het er vanmorgen nog over met mijn (Mexicaanse) vriendin. Voor haar zijn dit arctische toestanden, alles onder de 5 graden is voor haar 'wintersport'-klimaat. Begrijpelijk, want in CDMX, waar ze vandaan komt, wordt het hooguit onder de 5 graden, in het midden van de nacht in december/januari.

Dankzij dat gesprek realiseer ik me hoeveel er veranderd is in de afgelopen 25 jaar. Ik herinner me nog dat ik als klein jochie regelmatig in de winter naar buiten ging, in de sneeuw, spelen. Bijna twee-wekelijks, voor mijn gevoel.

Inmiddels denk ik aan de laatste écht serieuze sneeuw die we hier in Nijmegen gehad hebben. Februari 2021, als ik me niet vergis. Sneeuwde toen 2 dagen achtereen, was ook unieke situatie toen, zo'n 20cm. 4 jaar geleden, de laatste keer dat er een langdurig gesloten sneeuwdek lag. Treurig.

Eenieder mag geloven wat hij wil, maar ik heb de veranderingen bewust meegemaakt, en het is onmiskenbaar.
Heel herkenbaar jouw verhaal. Toevallig heb ik ook een buitenlandse vrouw (Indonesie) en daar wordt het normaal gesproken nooit echt kouder dan 23 graden, ook in de nachten niet, dus de winters zijn ijzig koud voor haar.

Ik zie ook dat we dezelfde leeftijd hebben. In mijn beleving was er als kind veel meer sneeuw inderdaad en heb genoeg foto's van vroeger hoe ik sneeuwpoppen aan het maken was of lekker aan het sleeen was. Nu is het al bijzonder om natte sneeuwvlokken te zien in deze regio. Bizar om te zien hoe snel het achteruit gaat terwijl we in principe nog zo jong zijn.

Bacci

Er is zaterdagavond nog steeds een verassing mogelijk en in hoeverre is er kans op opglijding? want het tegenovergestelde (verdampen) kan ook gebeuren

Joep

Modellen zijn niet heel enthousiast helaas.

Joep

Dennis789

Vanaf woensdag gaat het richting de 15+ graden. Het zal daarna niet meer snel onder de 10 graden uitkomen. We hebben het geprobeerd maar de winter is nu toch echt voorbij! En het is ook hard nodig om meer licht en warmte te krijgen na deze herfstachtige winter. Tijd voor betere tijden. :)

Der RoX

Volgende week schijnt Amerika weer een enorme kou aanval te krijgen, dat ligt weer geheel in lijn met onze thermische opleving 👻

Ze hebben het daar dan wel weer over een Polar Vortex en de term SSW is ook gevallen, dus maar even in de gaten blijven houden of we stiekem na de warmere week niet ineens grotere kans op een fris momentje krijgen 😉
WiNtEr!!11!1!@

Armand

Over de sneeuwsituatie van komende nacht: Ik verwacht dat er weinig sneeuwplezier zal komen helaas.

Opnieuw weer hetzelfde verhaal als de hele winter al geval is: De voorgeschiedenis is te warm. Vannacht heeft het niet veel opgeklaard, waardoor de vorst flink tegenviel, m.u.v. het zuidwesten waar wel opklaringen zaten. Opnieuw zaten de weermodellen weer ernaast wat betreft de bewolking in de grenslaag en de temperaturen. Ook niet de 1e keer deze winter. Dit soort situaties zijn ook erg lastig te voorspellen, maar het is opvallend hoe vaak het deze winter al voorgekomen is.

Overdag wordt het vandaag 3 tot 5 graden en ook vanavond zie ik het kwik nauwelijks onder 0 komen op uitgebreide schaal. De bodemtemperatuur blijft daarbij boven het vriespunt. Als er sneeuw valt, zal deze dus niet direct blijven liggen. En dan komen we gelijk bij het tweede onzekere punt: Áls er sneeuw valt, want dat is ook nog onzeker.

Het gaat hier namelijk om een neerslaggebied wat valt op een vrij grote hoogte; de wolkenbasis ligt hoog. Onderweg komt de sneeuw door een droge luchtlaag, waardoor een deel zal sublimeren (=hetzelfde als verdampen, maar dan bij een vaste stof). De intensiteit is al laag, dus het is de vraag hoeveel sneeuw er dan de grond bereikt.

Samengevat dus zeker lichte sneeuwval mogelijk. De vraag is alleen hoe intensief de neerslag zal zijn vanwege een droge luchtlaag. Bovendien valt de sneeuw waarschijnlijk bij een luchttemperatuur (net) iets boven 0 en bij een bodemtemperatuur die ook boven het vriespunt ligt. Accumulatie lijkt me dus enigszins beperkt. Mocht met name de intensiteit toch wat hoger uitvallen, dan kan neerslagafkoeling misschien nog voor een kleine verrassing zorgen.

X-treme

Van mij hoeft er persoonlijk geen sneeuw te vallen vanacht.
Ik loop morgen mijn eerste halve marathon wedstrijd.
Dat word zonder sneeuw al lastig genoeg 😄
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

TimK21

Er valt nu al wat hele lichte sneeuw in Nijmegen. Had het later in de avond verwacht?
Challenge accepted!

Der RoX

WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

Maxim

Brecht in noord België leuke sneeuwval nu ook!

ijstijd

Het sneeuwt hier in Stellendam ook.
Blijft op de auto liggen en daken zijn wit
Achter het huis waar geen zon komt blijf het ook op de stenen liggen.
Temperatuur is + 0.5 graden
Dauwpunt _ 1.5
Wind Noordoost zwak

Der RoX

Het lijkt terrasjesweer te worden vrijdag, maar toch zit er nog veel onzekerheid in. Met name de avonden.

Eerst nog een paar nachtjes vorst  8)
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

Het blijft jammer dat de kou niet doorzet, dit had een mooie vorstperiode kunnen worden.