Winter discussietopic 2024/2025

Topic gezien door 112229 bezoekers
Gestart door TMCThomas, zo 01 dec 2024 - 17:40

Vorige topic - Volgende topic

Der RoX

Ook op de socials komen dit soort kaartjes door. In dit geval lijkt er een aardige Beer los te lopen. Maar goed 1 kaartje van 1 moment van 1 run 🤷🏽
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

GFS 18 wil er niks van weten helaas.

Jasneker

1,5 Cm sneeuw hier en vallende mot sneeuw in Sneek nu, tock witte wereld nu.

Akito

Sneeuwt hier ook al lichtjes de hele ochtend. Net uurtje weggeweest en wat ik op de oprit had vetrapt was weer meer aangevuld. Ook temperatuur van +0,5 naar -0,5. Ziet er leuk uit.

Der RoX

Zoek de verschillen....

Het lijkt weinig te verschillen, maar er zijn wel hier en daar wat warmere piekjes...

Maar wachten wat de volgende run doet. Zou mij niks verbazen als die ineens omslaat. Of niet 😎

WiNtEr!!11!1!@

Armand

Geniet van de sneeuw daar in het (hoge) noorden!  ;D

Tja, wat die oper van EC heeft, opvallende uitbijter nu twee runs achter elkaar. Lijkt me te mooi om waar te zijn, gezien eigenlijk geen ander model hetzelfde beeld schetst. Overigens vind ik het op middellange termijn allemaal weer wat opgewarmd helaas. Er lijkt wat meer bewolking berekend te worden. We gaan het zien komende runs.

TMCThomas

Mooie beelden vanuit het noorden inderdaad!

Akito

De auto had ik vanochtend rond 7u vrijwel geheel schoongemaakt, na zo'n 3 uur ligt er al weer zo'n hoeveelheid op... Lang geleden dat ik dit heb gezien, genieten  8)

Der RoX

Wow dat is een beste accumulatie! Wel even wat meer dan er werd verwacht ook! Hier grijs, waterkoud en praktisch windstil 🤷🏽
WiNtEr!!11!1!@

Eric

Citaat van: Der RoX op wo 12 feb 2025 - 11:04Wow dat is een beste accumulatie! Hier grijs, waterkoud en praktisch windstil 🤷🏽
En hier schijnt het zonnetje en is het best lekker buiten!

Lothiriel

Gisterenochtend sneeuw gehad die vervolgens overging in ijskoude regen

Ik klaag echter niet, hebben hier al eens de "jackpot" gehad deze winter  ;D toch naar huidige maatstaven
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Der RoX

Toch wel mooi al die verschillen in 1 landje. Wil best ruilen hoor, hier is het meestal vlees noch vis en anders een klein lapje.

Is er kans dat het gaat opklaren en daar vol de vriezer opengaat??

Ondertussen is GFS er wel een beetje klaar mee
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

Der RoX

WiNtEr!!11!1!@

Snowmaster

Beetje jaloers wel hoor 8)  :o
🌨🌩

whmvld

Momenteel 6.1 graden in Vlaardingen. Zucht...
Bekijk het van de zonnige kant, de meeste regen valt naast je.

ijstijd

Hier nu 5.6 graden
Neerslag 0.0 mm ook  nog wat zon gehad.
Dauwpunt 3.6 graden
Wind z.w tot  west  1Bft
18.15 Wind is noordelijk geworden en toegenomen.
Temp iets gedaald naar 5.2

TMCThomas

Ik heb even geen tijd om het te plaatsen maar er zijn interessante ontwikkelingen binnen de modellen. De avondruns vallen allemaal wat meer richting EC, vooral ukmo is momenteel helemaal niet slecht. Wellicht is EC oper toch iets op het spoor

Der RoX

Ja doe dan maar gelijk de Beer. SSW schijnt ook nog te kunnen komen  8)
WiNtEr!!11!1!@

Armand

Citaat van: TMCThomas op wo 12 feb 2025 - 18:06Ik heb even geen tijd om het te plaatsen maar er zijn interessante ontwikkelingen binnen de modellen. De avondruns vallen allemaal wat meer richting EC, vooral ukmo is momenteel helemaal niet slecht. Wellicht is EC oper toch iets op het spoor

U vraagt, wij draaien!  ;D UKMO:

De drukverdeling ten noorden van ons tussen IJsland en ScandinaviĆ« blijft hierbij wat hoger. Dan staat de deur voor koudere lucht wat meer open. Bij GFS zakt het hoog te snel in richting Europa, dan komt dus die warme zuidelijke stroming op gang. GFS probeert het daarna nog wel met een nieuwe koudeput, maar dan zitten we alweer op te lange termijn eigenlijk. GEM is het slechtste scenario, waarbij het hoog dermate wegzakt richting Turkije,  zodat lagedrukgebieden vanaf de oceaan weer invloed krijgen.

ICON laat een Scandihoog opbouwen. Niet ideaal qua ligging, maar het heeft potentie:

Al met al een heleboel verschillende opties. Natuurlijk spannend waar EC mee gaat komen. Zal je zien dat ie nu heel warm is...  :P

Prachtige beelden overigens uit het noorden! Op sommige plekken toch wel een behoorlijke verrassing met bijna 20cm sneeuw! Het blijft zo onvoorspelbaar eigenlijk met sneeuw.