Winter discussietopic 2024/2025

Topic gezien door 112240 bezoekers
Gestart door TMCThomas, zo 01 dec 2024 - 17:40

Vorige topic - Volgende topic

RealDeal, Gnomeo en 11 gasten bekijken dit topic.

Jasneker

Met wat fantasie iets minder als 1 cm hier, zelfs de kat had er geen moeite mee... :-X

Der RoX

En het regent alweer:/
WiNtEr!!11!1!@

flyineddy

Vanochtend om 7 uur toen ik bij mijn werk weg ging in Hoogeveen lag er een laagje van 3cm.
Toch wel even leuk, en eindelijk mijn eerste sneeuwlaagje van deze winter.  ;D

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Der RoX

Nog lange termijn, maar op deze run sorteren we voor op lenteachtige praktijken... 8)
WiNtEr!!11!1!@

Armand

Toch wel een vervelende situatie eigenlijk gisteren. Laat ik voorop stellen dat de grote details zichtbaar waren en er geen landelijk groot pak sneeuw inzat. We leven ook in het hier en nu, maar toch heb ik me even afgevraagd wat er zou gebeuren als deze situatie zich 10-15 jaar geleden voordeed, of bij een koudere voorgeschiedenis.

De luchtkolom boven ons is namelijk koud zat voor sneeuwval, tot wel lager dan -4 graden op 850hPa. Aan de grond ontbreekt het echter aan kou. Met een aflandige wind had dat geen spelbreker hoeven zijn. Gisteren bijvoorbeeld zeiknat geworden door regen bij 3 graden en een gure oostelijke wind. Beetje meer kou boven Duitsland en het was allemaal sneeuw geweest. Dat is best frustrerend. Concluderend had deze situatie op papier een grote potentie voor sneeuw: Koude bovenlucht, overwegend oostelijke aanvoer. De huidige omstandigheden lieten dat echter niet op grote schaal toe.

En stel de neerslag was overal als sneeuw gevallen, dan lag er landelijk ruim 10cm. Dan zou er een gehele week een flink winters weertype volgen. Met oostelijke aanvoer en geholpen door het sneeuwdek zou het dan flink gaan vriezen. Nog zo'n frustrerende gedachte.

Nu ben ik klaar met galspugen  ;D  ;) We kunnen de situatie niet veranderen en moeten het doen met wat we krijgen. Toch leuk om weer foto's met sneeuw voorbij te zien komen! Met name morgen lijkt het in het noorden opnieuw weer wat te kunnen gaan sneeuwen.

Zynex

De nieuwe pluim is duidelijk, weekje winter nog en daarna waarschijnlijk klaar.  :'( 

Der RoX

Aan de andere kant is februari tot nu toe qua temperatuur niet eens heel slecht...en stiekem hoop ik tegen beter weten in dat de pluim nog lekker blijft doorzwabberen en er koudeputjes goed vallen en beren wel weten hoe de tomtom werkt ;)
WiNtEr!!11!1!@

flyineddy

Pluim noordoost is nog niet zo slecht. Wellicht hier en daar schaats kansen?

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Armand

Citaat van: flyineddy op di 11 feb 2025 - 10:25Pluim noordoost is nog niet zo slecht. Wellicht hier en daar schaats kansen?

Eddy.

Dat is wel nog een oude pluim Eddy, maar ook die van vanmorgen laat zeker een (licht) winters weerbeeld toe in het noordoosten:

Het dichts bij de transportkou en wellicht wat geholpen door een sneeuwdek(je), kan het daar gunstig worden voor schaatsen. Zeker geen slechte kaarten aldaar.

Der RoX

Valt nu een soort mix van natte sneeuw en motregen (?) naar beneden.  8)
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

Naar alle waarschijnlijkheid is de aankomende winterprik van korte duur, toch is het koude scenario op lange termijn nog niet verdwenen. De spreiding op de lange termijn van de nieuwe gfs 06 run is enorm en er blijft een klein groepje aanwezig die de kou doorzet.

Lid 24 is helemaal mooi, op het eerste gezicht niet eens een hele bijzondere kaart totdat je je realiseert dat er een flinke hoeveelheid kou dichtbij beschikbaar is. Grote lagedrukgebieden worden in deze run onder Nederland door geforceerd die deze kou aanzuigen en net boven Nederland houden, als gevolg een sneeuwdek van lokaal bijna 30cm. Helaas maar 1 lid, maargoed je moet altijd blijven dromen  ;)

Johan B.

Een mooi verhaal bij weerverteller enkele dagen geleden over "de kou die niet zal komen vanwege het nieuwe klimaat". Ook een verhaal over Polen waar de trend van winterweer in de huidige trend wordt besproken. Ook daar merken ze nog veel meer dat de huidige winters weinig meer voorstellen.
We zijn nu al blij als we wat Hellmannpunten scoren of een beetje sneeuw zien en ergens op 1 cm ijs kunnen schaatsen.
Nog een weekje licht winterweer en dan de lente in? Het zou zo maar kunnen. Zojuist nog een sperwer in de tuin gehad die een vogeltje als "lunch" aan het verorberen was.... Tja. :'(

TMCThomas

Eerste impressie van de avondruns: niet best  :-X

Ander nieuws dat niet fout kan gaan, de zonkracht stijgt nog deze week weer boven de 1,0 dat betekent dat weer richting het niveau van eind oktober gaan.

Extremissimorum

Citaat van: TMCThomas op di 11 feb 2025 - 13:47Naar alle waarschijnlijkheid is de aankomende winterprik van korte duur, toch is het koude scenario op lange termijn nog niet verdwenen. De spreiding op de lange termijn van de nieuwe gfs 06 run is enorm en er blijft een klein groepje aanwezig die de kou doorzet.

Lid 24 is helemaal mooi, op het eerste gezicht niet eens een hele bijzondere kaart totdat je je realiseert dat er een flinke hoeveelheid kou dichtbij beschikbaar is. Grote lagedrukgebieden worden in deze run onder Nederland door geforceerd die deze kou aanzuigen en net boven Nederland houden, als gevolg een sneeuwdek van lokaal bijna 30cm. Helaas maar 1 lid, maargoed je moet altijd blijven dromen  ;)

EC12 oper gaat anders ook aardig de diepvries in. Een laatste winterse worst?  :o

Kan toch eigenlijk niet? Ik verwacht dat deze oper wederom helemaal onderaan het ensemble zit en dat een graad of 10-15 over een ruime week waarschijnlijker is.

En waarom zit de oper dan zo vaak zo onderin het ensemble en is het dus zo onnauwkeurig?

Of denk ik te negatief hier?

Dennis789

Dit is helaas de nieuwe realiteit. Zelfs in de Alpen zijn er tegenwoordig met enige regelmaat gewoon hele gebieden waar geen of nauwelijks sneeuw valt. En dat is dan op grotere hoogtes... dus wij in dit kikkerlandje hier moeten echt blij zijn als we eens per 10 jaar een sneeuwdekje krijgen. Over 2 weken ligt de meteorologische winter alweer achter ons. Zoals je ziet in het kaartje van Thomas stijgt de zonkracht aanzienlijk en deze wint vanaf nu snel aan terrein.

Eric

Citaat van: Dennis789 op di 11 feb 2025 - 19:45Dit is helaas de nieuwe realiteit. Zelfs in de Alpen zijn er tegenwoordig met enige regelmaat gewoon hele gebieden waar geen of nauwelijks sneeuw valt. En dat is dan op grotere hoogtes... dus wij in dit kikkerlandje hier moeten echt blij zijn als we eens per 10 jaar een sneeuwdekje krijgen. Over 2 weken ligt de meteorologische winter alweer achter ons. Zoals je ziet in het kaartje van Thomas stijgt de zonkracht aanzienlijk en deze wint vanaf nu snel aan terrein.
Klopt niet, zowel dit jaar als vorig jaar hebben wij hier toch best wel een pak sneeuw gehad!

Dennis789

Citaat van: Eric op di 11 feb 2025 - 20:19Klopt niet, zowel dit jaar als vorig jaar hebben wij hier toch best wel een pak sneeuw gehad!

Dat was uitzonderlijk en ook niet voor heel Nederland weggelegd ;)

Der RoX

Citaat van: Extremissimorum op di 11 feb 2025 - 19:44EC12 oper gaat anders ook aardig de diepvries in. Een laatste winterse worst?  :o

Kan toch eigenlijk niet? Ik verwacht dat deze oper wederom helemaal onderaan het ensemble zit en dat een graad of 10-15 over een ruime week waarschijnlijker is.

En waarom zit de oper dan zo vaak zo onderin het ensemble en is het dus zo onnauwkeurig?

Of denk ik te negatief hier?

Laatst was hier sprake van een of meerdere koudeputjes die heel erg het verloop zouden kunnen bepalen. Een andere optie was dat Lagedruk onder ons terugkomt, dat vervolgens trekpaardje voor kou kon gaan spelen. Ook het best wel relatief dichtbij zijn van echte goede kou zal meespelen denk ik. Ik denk dat de modellen het er enorm zwaar mee hebben in de winter. Zomers zitten ze er vaak beter en sneller op lijkt het wel

Citeer... dus wij in dit kikkerlandje hier moeten echt blij zijn als we eens per 10 jaar een sneeuwdekje krijgen. Over 2 weken ligt de meteorologische winter alweer achter ons. Zoals je ziet in het kaartje van Thomas stijgt de zonkracht aanzienlijk en deze wint vanaf nu snel aan terrein...

Meerdere keren sneeuw hier gehad tussen 2015 en 2025 en dat is aan de kust. Verder kan er altijd een anomalie komen als eind februari 2018, nou berg je dan maar...

Tja...zou het? Lijkt me niet dat 1 oplossing het gaat winnen van dat daar bovenin de pluim naar lente ruikende cluster...maar who knows.

En kijk eens naar waar de kou nu zit...

Dat is echt niet ver weg...if only...
WiNtEr!!11!1!@

Extremissimorum

Citaat van: Der RoX op di 11 feb 2025 - 20:48Laatst was hier sprake van een of meerdere koudeputjes die heel erg het verloop zouden kunnen bepalen. Een andere optie was dat Lagedruk onder ons terugkomt, dat vervolgens trekpaardje voor kou kon gaan spelen. Ook het best wel relatief dichtbij zijn van echte goede kou zal meespelen denk ik. Ik denk dat de modellen het er enorm zwaar mee hebben in de winter. Zomers zitten ze er vaak beter en sneller op lijkt het wel

Meerdere keren sneeuw hier gehad tussen 2015 en 2025 en dat is aan de kust. Verder kan er altijd een anomalie komen als eind februari 2018, nou berg je dan maar...

Tja...zou het? Lijkt me niet dat 1 oplossing het gaat winnen van dat daar bovenin de pluim naar lente ruikende cluster...maar who knows.

En kijk eens naar waar de kou nu zit...

Dat is echt niet ver weg...if only...

Surprise surprise, zoals verwacht zit de oper dus he-le-maal onderaan. Ja, uiteraard hebben de modellen het zwaar, maar waarom is de oper, toch wel bekend als de meest intensief berekenende, zo vaak zo onrealistisch onderaan? Dát snap ik niet.

Maar wie weer pikken ze nu toch wel een goed signaal op en gaan we dat de komende dagen meer en meer terugzien. Her kan zomaar, maar ik wacht nog maar even af haha.

Kouder wordt het zeker. Met relatief weinig wind, vrijwel geen neerslag en meerdere nachten vorst en overdag frisjes weer, kunnen we misschien iets van op de schaats over een week, als alles meezit.

TMCThomas

Wel echt een mooie run van EC maar het lijkt mij een beetje een onwaarschijnlijke evolutie. Bij EC verplaatst het laag zich richting het middellandse zee gebied wat als trekpaard fungeert en de kou toch onze kant op laat stromen. Hogedruk houdt ook net ff wat beter stand waardoor het feestje toch doorgaat. Niet onmogelijk maar zeker gezien de oper alleen staat wel onwaarschijnlijk. Maar wie weet.