Winter discussietopic 2024/2025

Topic gezien door 17716 bezoekers
Gestart door TMCThomas, zo 01 dec 2024 - 17:40

Vorige topic - Volgende topic

Alex77 en 3 gasten bekijken dit topic.

TMCThomas

De donkere dagen voor kerst doen de afgelopen tijd hun naam eer aan. De afgelopen dagen registreert mijn eigen weerstation niet eens meer de 50W/m^2 ter vergelijking op een zonnige zomerse dag meet ik gerust 900W/m^2. Momenteel ook waterkoud met temperaturen in een deel van het land niet ver boven het vriespunt.

Bubba

Vandaag wederom een zonovergoten dag, heerlijk 8) Oh nee daar droom ik alleen maar van :P

Mijn zonnepanelen hebben al het duizelingwekkend aantal van 16,kWh opgewekt deze maand.

Het enige voordeel is dat het niet aan één stuk door regent, in vergelijking met vorig jaar, maar daar gaat de komende tijd ook verandering in komen geloof ik.

Pleuris winters in Nederland

Maxim

@Bubba niet enkel in de lage landen hoor. Ik zit met kerst en nieuw in Letland. Kijk al maanden uit naar sneeuw en kou maar het ziet er naar uit dat het zelfs daar niet wil lukken. Zo, zo frustrerend!

Joep

TMCThomas

GFS is niet oninteressant! Er is toch wel een redelijk groepje leden dat relatief fris is rond de kerst,  inclusief sneeuwkansjes. Helaas zijn er ook een aantal zeer warme leden waardoor het het gemiddelde niet bijzonder is. Echter is het beter dan niks!

flyineddy

Het was vanavond in ieder geval best fris bij de vuurwerk demo bij Kuiper Koekange (Drenthe).

Maar dat mocht de pret niet drukken.  8)
Mooie finale:
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

zwoof

Maastricht heeft deze winter voor de tweede keer enkele tienden Hellmann punten behaald.
Op 21 november waren er op station Volkel en Eindhoven ook al punten behaald.  

Hellmann winter 2024-2025 tussenstand per 13-12:

Armand

Dank Zwoof voor de reminder! Het Hellmanntopic is inmiddels ook weer geopend!  ;D

zwoof

Citaat van: Armand op za 14 dec 2024 - 11:28Dank Zwoof voor de reminder! Het Hellmanntopic is inmiddels ook weer geopend!  ;D

Ik dacht al dat het niet opgemerkt was.  ;D
Mooi dat het topic weer geopend is. Wordt toch eens keer weer tijd voor een Hellmann score van 40 of meer. Hoop doet leven.  ;)

Armand

Citaat van: zwoof op za 14 dec 2024 - 11:33Ik dacht al dat het niet opgemerkt was.  ;D
Mooi dat het topic weer geopend is. Wordt toch eens keer weer tijd voor een Hellmann score van 40 of meer. Hoop doet leven.  ;)

Ja dat wordt zeker toch eens tijd. Je zou de laatste jaren eerder denken dat 10 tot 20 punten 'normaal' is....

Overigens vanmorgen een kleine verrassing hier in Zuid-Limburg. Lokaal viel er wat sneeuw naar beneden, die overigens niet echt bleef liggen. Alleen op de Vaalserberg heel eventjes. In de Ardennen is het wel koud genoeg voor een klein sneeuwlaagje, daar valt vandaag nog wat winterse neerslag in de vorm van sneeuw en misschien ook wat ijsregen/ijzel. Allemaal kleine hoeveelheden en dat smelt morgen weer weg.

Bacci

Het is allemaal weer zo dichtbij he, het wordt iig niet saai, enorme wisselvalligheid met af en toe leuke meteofictie, de potentie op winterweer lijkt dit jaar toch echt groter,ook al lukt het dit jaar weer niet geeft het wel hoop voor de komende jaren. Duidelijk dat het gemiddeld elk jaar warmer wordt maar alles wordt ook extremer en dit kan ook snelle gevolgen hebben voor het weer, het valt allemaal nu in Nederland nog redelijk mee, maar we hebben gezien dat de stormen vaak heftiger uitpakken en er lokaal steeds extremere dingen gebeuren, voor weerliefhebbers hele interessante tijden ook al merk je er niet veel van als je nu naar buiten kijkt.

Daarom blijft het weer voor mij persoonlijk (ongeacht de uitkomst) het leukste wat er is, hoe gek de technologie ook gaat worden qua voorspellen, het wordt natuurlijk ook veel moeilijker om te voorspellen en dat zal nooit veranderen. Ik zou ook niet willen dat je precies weet wat voor het weer het wordt, vooral in deze tijd waar alles geprogrameerd wordt is het weer het enige dat ons in de realiteit houdt en dat hoe slim of machtig wij denken te zijn de natuur altijd zal regeren.

Armand

Helemaal mee eens Bacci! Ik gebruik ook vaker te term 'voorspellen' in plaats van 'verwachten'. Je kan namelijk nooit iets met zekerheid verwachten in de meteorologie. Er zit altijd een bepaalde onzekerheid aan vast en dat maakt het inderdaad zeer interessant en boeiend om te volgen!

De winter heeft mij altijd al extra geboeid, vanwege die spanning. Begrijp me niet verkeerd, ik geniet van alle weertypes, maar bijvoorbeeld in de zomer weet je dat er altijd wel ergens een zomerse periode komt. Of regen en wind in de herfst. Dat levert mij minder spanning op, maar op het moment dat er bijvoorbeeld een hittegolf kan komen, dan neemt de interesse weer toe. Of bij stevige onweersbuien, wat ook geen garantie is elke zomer.

In de winter heb je die garantie op winterweer niet (meer). Dat maakt het extra spannend als er winterweer in de kaarten staat. Je ziet het niet snel, het is uniek. Het frustreert me alleen dat de definitie van winterse weerkaarten veranderd. Wat vroeger een winterse setting was, is dat nu lang niet meer altijd. We hebben vaak genoeg situaties gehad die een 10 à 20 jaar geleden heel anders zouden uitpakken. Met andere woorden, winterse kaarten worden vaak nog zeldzamer. Toch heb ook ik de hoop dat het weer een keer raak moét gaat vallen, al is het maar statistisch gezien. Ooit moet er weer een koude uitschieter komen. Tevens de ontwikkelingen met de golfstroom zijn ook interessant, maar liggen sowieso wel wat op de langere termijn en dan bedoel ik (tientallen) jaren.

Extremissimorum

Mooi verhaal allemaal, maar dan nog vind ik verwachten een beter begrip dat voorspellen. Iets met glazenbolgehalte enzo.

Verwacht impliceert iets meer een soort beargumenteerde achtergrond van het gepresenteerde scenario in plaats van een blinde gok of op basis van 'gevoel'.

Hoe dan ook: komende week wordt inderdaad mooi dynamisch weer. Donderdag is naar verwachting de meest interessante. Veel wind wederom, veel neerslag. Kleine kans op sneeuwsituaties maar idd alles zit in de details.

De kansen op sneeuw met kerst zijn al jaren niet zo groot geweest. Haha, ha, ha...
Wat een ellende, die klimaatverandering.  :-*  :'(

Energizer85

Voorlopig is er weinig spannends te melden... saaie pluim... :(

TMCThomas

Het was vast al af te leiden aan het gebrek aan nieuwe posts, maar het ziet er niet best uit. De laatste koude leden zijn de afgelopen dagen verdwenen en de oper is nu juist zeer warm voor met de kerst.

Armand

Het lijkt inderdaad weer hetzelfde verhaal te worden als afgelopen jaren. Grote kans op een (boter)zachte kerst en ook daarna zijn de perspectieven op winterweer bijzonder klein. De westcirculatie heeft uiteindelijk toch overtuigend doorgedrukt. Nu wordt het weer wachten op de eerste tekenen van verzwakking. Het is niet anders...

vivalavida

:'( Een beetje zonlicht zou ik we kunnen waarderen, maar dat zal t ook wel niet worden he haha

Voor de wintersport landen ook drama of valt dat nog mee?

Der RoX

Je verwacht het niet 8)
WiNtEr!!11!1!@

Armand

Citaat van: vivalavida op ma 16 dec 2024 - 20:07Voor de wintersport landen ook drama of valt dat nog mee?

Eigenlijk valt dat reuze mee, het lijkt daar zelfs alleen maar beter te worden, vooral voor de noordelijke kant van de Alpen. Donderdag bereikt polaire lucht ons land en stroomt dan vanuit het noordwesten vol tegen de Alpen op. Dat levert aan de noordkant van de Alpen veel sneeuw op, vooral in het noordelijk deel van de Franse Alpen en de Zwitserse Alpen; hier staat de stroming haaks op het gebergte, wat zorgt voor het bekende 'Stau' fenomeen. De lucht wordt gedwongen te stijgen, koelt af, condenseert en produceert vaak veel sneeuw. Misschien wel tot een halve meter op sommige plekken.

In de loop van het weekend lijkt de stroming weer naar het noordwesten te kantelen en krijgen we een herhaling van zetten met opnieuw polaire lucht die via ons land richting de Alpen stroomt. Dat kan opnieuw voor veel sneeuw zorgen in de noordelijke en westelijke gebieden van de Alpen. Begin volgende week vormt zich dan een apart laag boven Zuidoost Europa met aldaar ook mogelijk veel sneeuw. Bijvoorbeeld in Bosnië en Servië. Op Eerste Kerstdag zie je deze twee gebieden dan ook flink opvallen op de sneeuwdekkaart volgens GFS:

Ook dichterbij huis verwacht GFS wat sneeuw voor de Middelgebergtes, al is dat nog erg onzeker en wellicht wat scheutig op dit moment (maar kan nog veranderen). Voor een deel van Europa toch best wel positieve kansen op een Witte Kerst, met dus vooral in de Alpen en Zuidoost Europa mogelijk flink wat sneeuw.

Dat komt doordat de straalstroom net wat meer westnoordwestelijk georiënteerd lijkt te worden, waardoor er polaire lucht af en toe kan afzakken naar het vaste land. Dat is voldoende om voor de hogere gebieden flink wat sneeuw op te leveren.

Wij in West-Europa zitten steeds te kort in de polaire lucht voor duidelijke afkoeling.  De westelijke component is te fors aanwezig, waardoor de invloed van de Atlantische oceaan te groot is. Je ziet het bijvoorbeeld ook aan de sneeuwbedekking in de Pyreneeën, daar valt het wat tegen. Daar geraakt de polaire lucht niet door de te grote westelijke component.

Nog even snel terug naar de Alpen, waar dus twee forse sneeuwstoringen zullen passeren op donderdag en richting zondag. Bij aanvang van beide storingen zitten de Alpen nog in relatief zachtere lucht, maar bij een eenmaal ingezette noordwestelijke stroming, zal de sneeuwvalgrens uiteindelijk dalen tot beneden de 1000 meter voor de noordelijke kant. Vooral hogerop (boven de 1500 meter) lijkt het voornamelijk om veel sneeuw te gaan. Beide situaties kunnen bij elkaar zelfs voor meer dan 1 meter verse sneeuw zorgen in deze gebieden! Met de Kerst en erna lijkt de invloed van een hogedrukgebied groter te worden in de Alpen. Het wordt dan waarschijnlijk een stuk zachter, maar wel droog. Al met al dus best positieve vooruitzichten voor de Alpen. 

sjaak_trekhaak

Citaat van: Der RoX op ma 16 dec 2024 - 23:24Je verwacht het niet 8)
Weer een kerst met een warmere temperatuur dan de koudste zomerdag ;)?