Winter discussietopic 2024/2025

Topic gezien door 54904 bezoekers
Gestart door TMCThomas, zo 01 dec 2024 - 17:40

Vorige topic - Volgende topic

Glacier, Diem, CelPro, whmvld, Den spikecity, Michel Huisman en 6 gasten bekijken dit topic.

Armand

Citaat van: Romigo op Gisteren om 19:39Dankjewel voor jouw verhaal Armand.

Doordat het dauwpunt zich zo rond 0ºC bewoog, heb je inderdaad van die natte sneeuw dat veel water bevat. Later vanochtend was het dauwpunt rond -1ºC in Limburg, waardoor de sneeuw minder water bevat.

Moest wel lachen dat jij juist in het laagst gelegen gebied rond Maastricht woont... ;D  ;D  ;D En dan heb je pech inderdaad wanneer je op grenswaardes zit qua sneeuw.
In de heuvels van Limburg schijnt plaatselijk 14 à 15 cm sneeuw te liggen!!!

Wanneer het hoog zich boven ons land manifesteert, en dus geen wind (inversie), dan is er in Limburg matige tot strenge vorst niet onmogelijk in de nachten.

Haha klopt Romigo, er had hier potentieel tot 30cm kunnen vallen als alles meezat. Dan zie je toch dat een groot deel 'verloren' gaat aan smelt. Nu was gelukkig op voorhand al verwacht dat de omstandigheden niet ideaal zouden zijn, anders was het wel een teleurstelling geworden. Bijna 1 jaar geleden verliep het hier wel zo goed als perfect. Grote verschil was dat het toen bij aanvang al vroor. De eerste sneeuw bleef toen direct liggen en de warme sector kwam toen niet 'buurten'. Begrijp me zeker niet verkeerd; ik heb genoten vandaag en mag zeker ook niet klagen!  ;)  ;D Het is alleen interessant om te zien hoe de fysica werkt. Ik ben wel nog steeds van mening dat ook hier de gevolgen van klimaatverandering wel zichtbaar zijn en ook dat is belangrijk om mee te nemen bij volgende, gelijkwaardige situaties in de toekomst. Terug naar de sneeuw ;D

In de heuvels een mooi pak sneeuw van ruim 10cm, met lokaal 14 tot 16cm heb ik voorbij zien komen. In de Ardennen ligt gemiddeld een fractie minder, zo'n 10 tot 15cm. Daar vriest het nu wel weer, terwijl er hier nog sprake is van lichte dooi, die morgen overdag ook nog wat parten gaat spelen. Het sneeuwdek zal dus nog iets krimpen naar verwachting, zeker in het laagland.