Winter discussietopic 2024/2025

Topic gezien door 54697 bezoekers
Gestart door TMCThomas, zo 01 dec 2024 - 17:40

Vorige topic - Volgende topic

RicardoDimm, Rini en 18 gasten bekijken dit topic.

TimK21

Qua grootte en intensiteit lijkt het toch uiteindelijk tegen te vallen. Modellen verwachtten nu de meeste sneeuwval hier maar het is bijna droog
Challenge accepted!

grizzrh

Nog altijd sneeuwval hier  8) zal zo nog een foto posten
Doenrade, Limburg

Snowfreak

ik schat dat er 7-10 cm is blijven liggen hier in Hoeilaart en het blijft matig sneeuwen  :)

Ubachsberg

Op het moment van schrijven 11.38 uur sneeuwt het hard in ubachsberg, en geloof t of niet ik meet in de tuin op de tafel 16 cm!!!! @-0.4 graden

Romigo

Ziet er mooi uit, "Snowfreak"  :o Jaloers.
Hier in het oosten slecht wat natte sneeuw, dat hoogstwaarschijnlijk snel weer weg dooit.  >:(

Citaat van: Snowfreak op Vandaag om 11:12ik schat dat er 7-10 cm is blijven liggen hier in Hoeilaart en het blijft matig sneeuwen  :)

Romigo

Is code oranje terecht voor het zuiden? Hoorde op de radio, dat het qua files heel erg meevalt.

Citaat van: grizzrh op Vandaag om 11:10Nog altijd sneeuwval hier  8) zal zo nog een foto posten

grizzrh

Citaat van: Romigo op Vandaag om 11:42Is code oranje terecht voor het zuiden? Hoorde op de radio, dat het qua files heel erg meevalt.

Dit is hoe het op dit moment is, flinke vlokken en hoge intensiteit.

Ik vind code oranje sowieso beetje overdreven persoonlijk. Het probleem is dat veel mensen heel onzeker zijn qua rijden. Daarnaast denk ik dat heel wat mensen vanuit thuis werken.
Doenrade, Limburg

Hector Pascal

Citaat van: grizzrh op Vandaag om 11:48Dit is hoe het op dit moment is, flinke vlokken en hoge intensiteit.

Ik vind code oranje sowieso beetje overdreven persoonlijk. Het probleem is dat veel mensen heel onzeker zijn qua rijden. Daarnaast denk ik dat heel wat mensen vanuit thuis werken.
Juist door code oranje gaan mensen thuis werken. Je zou dus ook kunnen zeggen dat code oranje wel geholpen heeft, het is maar net wat voor insteek je hebt. Je ziet vaak dat mensen de negatieve kant belichten.
Nul bestaat niet.

Lothiriel

In Lovenjoel 8-tal cm accumulatie, meeste van vannacht & vanmorgen

Slechte foto want moest dat super hard comprimeren maar geeft toch een beeld
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

grizzrh

Citaat van: Hector Pascal op Vandaag om 11:50Juist door code oranje gaan mensen thuis werken. Je zou dus ook kunnen zeggen dat code oranje wel geholpen heeft, het is maar net wat voor insteek je hebt. Je ziet vaak dat mensen de negatieve kant belichten.

Ik zit veel op de weg en rij ook altijd in deze omstandigheden en als je soms ziet hoe nerveus mensen rijden als er een beetje sneeuw valt. Het probleem is dat veel mensen winterbanden overbodig vinden. Als de regelgeving zoals in Duitsland zou zijn qua banden was het niet zo heel spannend. Maar je hebt wel een punt.
Doenrade, Limburg

Ubachsberg

Sneeuw@11.38 uur

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Joep

Hopelijk heeft EC gelijk en krijgen we in het westen vanavond nog sneeuwbuien

Armand

Mooi die foto's, waarvoor dank! Ik zal onderaan dit bericht er ook nog 2 plaatsen van de forse sneeuwval eind van de ochtend.

Wbt de code oranje; ik vind het wel terecht (voor Zuid-Limburg althans). Hier is toch een flink pak gevallen op de meeste plekken. Veel (jonge) bestuurders rijden zelden in de sneeuw, het komt immers steeds minder vaak voor in Nederland. Mensen gaan inderdaad soms onzeker rijden, ook dat kan natuurlijk gevaarlijke situaties opleveren. Het is geen bindend advies, maar het zal vast helpen om mensen van de weg te houden, zeker diegene wat misschien wat onzeker zijn in de sneeuw. Dat maakt het voor degene die wél de weg op gaan/moeten ook weer rustiger.

Zeer interessante afgelopen 18u, hier een kleine samenvatting vanuit mij:  ;D

Gisteren bij aanvang eerst regen, die verrassend snel overging naar natte sneeuw. Dat leek hoopvol, helaas zette het zich hier niet ideaal door. Voor de mensen die het niet weten; ik woon nabij Maastricht, op zowat de laagste plek in Zuid-Limburg  :P , niet heel ideaal bij sneeuwval vergeleken met de omgeving om me heen.

De temperatuur bleef lange tijd steken tussen de 0,5 en 1 graad. Het sneeuwde met momenten goed door, maar je zag aan de vlokken dat ze veel water bevatte. De grond was klets en klets nat, met flinke plassen her en der. Uiteindelijk vormde zich het typische slush-laagje wat we wel vaker zien in Nederland bij net-wel-net-niet situaties. Bijzonder hoe nauw het kan komen, hogerop in het heuvelland lukte het wel om flink te accumuleren, ook daar wel wat papperige en zware sneeuw. Er viel in elk geval sneeuw die ook een beetje bleef liggen dus ik was zeker al blij! ;)

Afgelopen nacht drong zoals verwacht de zachte lucht binnen op hoogte. Gelukkig bleef het redelijk droog, af en toe een beetje regen. Het paplaagje bleef (uitgezonderd de straat) nog best aardig overeind. Vanmorgen vroeg langzaam weer sneeuwval bij een temperatuur ditmaal strak tussen de 0,2 en 0,5 hier. Ditmaal dus een fractie kouder, maar de vlokken nog steeds best nat. Je zag de sneeuw tussentijds ook steeds smelten, alleen bij hogere intensiteit bleef het goed liggen. Ik denk dat er ditmaal misschien nog een kleine laag zachtere lucht op hoogte was, die de sneeuw wat liet smelten onderweg.

Later vanochtend zag je duidelijk aan de sneeuwvlokken dat de bovenlucht steeds kouder werd. De vaste fractie werd groter en je zag de ijskristallen een stuk duidelijker. De intensiteit ging nog even flink omhoog en de temperatuur zakte voor het eerst net iets onder het vriespunt. Je zag direct dat het beter bleef liggen. Nu nog de laatste sneeuwval, maar met een temperatuur weer net boven 0 zie je het duidelijk ook dooien. Ik kom hier op tussen de 4 en 8cm sneeuw, afhankelijk van de ondergrond. Verderop in het heuvelland ruim boven de 10cm gemiddeld genomen.

Het blijft zeer interessant om te zien hoe nauw het komt met sneeuw. Een temperatuurverschil van een paar tienden kan een groot verschil maken. Qua weermodellen lijkt het een beetje tussen ICON en Harmonie in te zitten qua werkelijkheid. Ik neig wat meer naar Harmonie voor Limburg in elk geval.

Zo de wandelschoenen aan en even genieten!  ;D

ijstijd

Hagelbui met onweer net gehad. Nu lichte regen.
Temperatuur + 3.5 graden.
Wind N.W
Dauwpunt + 2 graden
Luchtdruk 1003.3 sterk stijgend

grizzrh

Hier zojuist een opklaring en zon. Nu dooi met motsneeuw
Doenrade, Limburg

Joep

Ik hoop dat dit neerslaggebied vanavond/vannacht ook in het westen kan transporteren naar(natte)sneeuw zoals EC 00 ook al aangaf.
Maar waarschijnlijk te warm ben ik bang.

Joep

Flinke onweersklapper hier. Hagelbuien en meteen 2 graden afkoeling.

Romigo

Klopt, de bestuurders die bang zijn of langzaam rijden, hebben veelal zomerbanden onder hun auto, en dan is het zeker oppassen. Maar ja, je hebt hier ook winters dat het bijna helemaal niet sneeuwt. Deze winter hebben wij weer eens wat geluk.  :D

Citaat van: grizzrh op Vandaag om 11:58Ik zit veel op de weg en rij ook altijd in deze omstandigheden en als je soms ziet hoe nerveus mensen rijden als er een beetje sneeuw valt. Het probleem is dat veel mensen winterbanden overbodig vinden. Als de regelgeving zoals in Duitsland zou zijn qua banden was het niet zo heel spannend. Maar je hebt wel een punt.

Romigo

Hoorde vanavond Nicolien Kroon zeggen dat het in het westen vooral regen is, omdat alleen in het binnenland rond of onder 0 wordt. Moet morgenochtend naar Rotterdam, dus heb geen zin in lange files aldaar... ;D  ;D

Citaat van: Joep op Vandaag om 12:41Hopelijk heeft EC gelijk en krijgen we in het westen vanavond nog sneeuwbuien

Romigo

Dankjewel voor jouw verhaal Armand.

Doordat het dauwpunt zich zo rond 0ºC bewoog, heb je inderdaad van die natte sneeuw dat veel water bevat. Later vanochtend was het dauwpunt rond -1ºC in Limburg, waardoor de sneeuw minder water bevat.

Moest wel lachen dat jij juist in het laagst gelegen gebied rond Maastricht woont... ;D  ;D  ;D En dan heb je pech inderdaad wanneer je op grenswaardes zit qua sneeuw.
In de heuvels van Limburg schijnt plaatselijk 14 à 15 cm sneeuw te liggen!!!

Wanneer het hoog zich boven ons land manifesteert, en dus geen wind (inversie), dan is er in Limburg matige tot strenge vorst niet onmogelijk in de nachten.

Citaat van: Armand op Vandaag om 13:09Mooi die foto's, waarvoor dank! Ik zal onderaan dit bericht er ook nog 2 plaatsen van de forse sneeuwval eind van de ochtend.

Wbt de code oranje; ik vind het wel terecht (voor Zuid-Limburg althans). Hier is toch een flink pak gevallen op de meeste plekken. Veel (jonge) bestuurders rijden zelden in de sneeuw, het komt immers steeds minder vaak voor in Nederland. Mensen gaan inderdaad soms onzeker rijden, ook dat kan natuurlijk gevaarlijke situaties opleveren. Het is geen bindend advies, maar het zal vast helpen om mensen van de weg te houden, zeker diegene wat misschien wat onzeker zijn in de sneeuw. Dat maakt het voor degene die wél de weg op gaan/moeten ook weer rustiger.

Zeer interessante afgelopen 18u, hier een kleine samenvatting vanuit mij:  ;D

Gisteren bij aanvang eerst regen, die verrassend snel overging naar natte sneeuw. Dat leek hoopvol, helaas zette het zich hier niet ideaal door. Voor de mensen die het niet weten; ik woon nabij Maastricht, op zowat de laagste plek in Zuid-Limburg  :P , niet heel ideaal bij sneeuwval vergeleken met de omgeving om me heen.

De temperatuur bleef lange tijd steken tussen de 0,5 en 1 graad. Het sneeuwde met momenten goed door, maar je zag aan de vlokken dat ze veel water bevatte. De grond was klets en klets nat, met flinke plassen her en der. Uiteindelijk vormde zich het typische slush-laagje wat we wel vaker zien in Nederland bij net-wel-net-niet situaties. Bijzonder hoe nauw het kan komen, hogerop in het heuvelland lukte het wel om flink te accumuleren, ook daar wel wat papperige en zware sneeuw. Er viel in elk geval sneeuw die ook een beetje bleef liggen dus ik was zeker al blij! ;)

Afgelopen nacht drong zoals verwacht de zachte lucht binnen op hoogte. Gelukkig bleef het redelijk droog, af en toe een beetje regen. Het paplaagje bleef (uitgezonderd de straat) nog best aardig overeind. Vanmorgen vroeg langzaam weer sneeuwval bij een temperatuur ditmaal strak tussen de 0,2 en 0,5 hier. Ditmaal dus een fractie kouder, maar de vlokken nog steeds best nat. Je zag de sneeuw tussentijds ook steeds smelten, alleen bij hogere intensiteit bleef het goed liggen. Ik denk dat er ditmaal misschien nog een kleine laag zachtere lucht op hoogte was, die de sneeuw wat liet smelten onderweg.

Later vanochtend zag je duidelijk aan de sneeuwvlokken dat de bovenlucht steeds kouder werd. De vaste fractie werd groter en je zag de ijskristallen een stuk duidelijker. De intensiteit ging nog even flink omhoog en de temperatuur zakte voor het eerst net iets onder het vriespunt. Je zag direct dat het beter bleef liggen. Nu nog de laatste sneeuwval, maar met een temperatuur weer net boven 0 zie je het duidelijk ook dooien. Ik kom hier op tussen de 4 en 8cm sneeuw, afhankelijk van de ondergrond. Verderop in het heuvelland ruim boven de 10cm gemiddeld genomen.

Het blijft zeer interessant om te zien hoe nauw het komt met sneeuw. Een temperatuurverschil van een paar tienden kan een groot verschil maken. Qua weermodellen lijkt het een beetje tussen ICON en Harmonie in te zitten qua werkelijkheid. Ik neig wat meer naar Harmonie voor Limburg in elk geval.

Zo de wandelschoenen aan en even genieten!  ;D