Winter discussietopic 2024/2025

Topic gezien door 52697 bezoekers
Gestart door TMCThomas, zo 01 dec 2024 - 17:40

Vorige topic - Volgende topic

CelPro, Akito, whmvld, Alrik94, Lystric, Ash1991, waterman, TuinkabouterVenlo, winterman1984, wkeijzer, TimK21, gaz753 en 26 gasten bekijken dit topic.

Joep

Gfs zit noordelijker, Icon veel zuidelijker

Edit de 2e zone Icon op donderdag
donderdag wel weer noordelijker

Wazquen

Gfs geeft voor mij vaak wel de kaarten die ik graag wil zien, maar tegelijk is het gfs die het vaak mis heeft en een veel te positive kijk heeft op het Nederlandse klimaat.
Ik zie wel wat er valt aan mijn kant, ik laat me niet meer gek maken, als ik dat wel doe dan kom er een stuk chagrijniger uit 😎.

Romigo

In de eerste instantie zal het vooral natte sneeuw zijn dat valt, doordat de temperaturen nog rond 0ºC ligt, en het aardoppervlak boven nul is. Daarom zit er verschil in de hoeveelheid dat valt en wat er daadwerkelijk blijft liggen.

Citaat van: Wazquen op di 07 jan 2025 - 18:37Gfs geeft voor mij vaak wel de kaarten die ik graag wil zien, maar tegelijk is het gfs die het vaak mis heeft en een veel te positive kijk heeft op het Nederlandse klimaat.
Ik zie wel wat er valt aan mijn kant, ik laat me niet meer gek maken, als ik dat wel doe dan kom er een stuk chagrijniger uit 😎.

TMCThomas

GFS blijft opvallend lang volhouden met die noordelijke koers, lijkt me echter onwaarschijnlijk gezien vrijwel alle andere modellen veel zuidelijker zitten. Inclusief de fijnmazige modellen die op dat gebied beter zijn. GFS zal wel weer is in de war zijn.

De lange termijn bij de modellen is duidelijk, alle 3 (EC, GFS en GEM) komen met een fors hogedruk gebied met de kern in de buurt van Nederland. De kaart op het einde van de EC run zou in de zomer ook niet misstaan. Met deze kaart in juni heb je een zonnige zomerdag en temperaturen van gemakkelijk 25+

Maar goed zover is het nog niet, met de huidige zonkracht gaat hem dat niet worden. De zonkracht begint overigens wel langzaam maar zeker weer iets te stijgen. Hopelijk krijgen we nog wat winterweer voordat de zonkracht weer te hoog zit.

Maxim

Citaat van: TMCThomas op di 07 jan 2025 - 22:08GFS blijft opvallend lang volhouden met die noordelijke koers, lijkt me echter onwaarschijnlijk gezien vrijwel alle andere modellen veel zuidelijker zitten. Inclusief de fijnmazige modellen die op dat gebied beter zijn. GFS zal wel weer is in de war zijn.
... laat het inderdaad zelfs nog iets noorderlijker trekken. Ik hoop alvast dat GFS toch eens gelijk krijgt.

TMCThomas

Citaat van: Maxim op di 07 jan 2025 - 23:18... laat het inderdaad zelfs nog iets noorderlijker trekken. Ik hoop alvast dat GFS toch eens gelijk krijgt.

De 18Z/21Z runs van de fijnmazige modellen maken de situatie ineens nog weer een stukje interessanter. GFS heeft wellicht niet volledig ongelijk. Vrijwel alle fijnmazige modellen zitten een stukje noordelijker. En dat maakt toch wel een flink verschil. Harmonie kwam vanmiddag nog met slechts een klein beetje sneeuw (1 tot 2cm) voor het uiterste van Zuid-Limburg. In de nieuwe run krijgt datzelfde gebied 15-20CM sneeuw te verwerken, ook kan de rest van de provincie nu meedoen. ICON & arpege doen zo ongeveer hetzelfde als Harmonie. Overigens ook een mooie verschuiving voor België, op het westen na zit heel België in de sneeuw met heel aardige hoeveelheden. Brussel gaat bijvoorbeeld van vrijwel geen sneeuw naar 8-10CM, dat is toch wel een flink verschil.

AROME, EC en natuurlijk GFS hebben de koers nóg een stuk noordelijker liggen waardoor toch een aardig deel van Nederland met sneeuw te maken krijgt. EC legt de grens met sneeuwval zelfs nog ietsje noordelijker dan GFS

Grappig om te zien dat de modellen die eerst zou eenduidig leken te zijn (op GFS na) nu toch weer op deze korte termijn van elkaar divergeren. Dit zijn wat mij betreft wel de wisselingen in de uitvoer die het volgen van de modellen interessant maken, soms word je toch nog verrast. Heel benieuwd naar wat de modellen vanochtend brengen

Ubachsberg

Wij lijken hier goed te zitten voor de sneeuw! Overal melden ze meer dan 10 cm bovenop de heuvels, laat ik daar nu net wonen!:) vanmorgen moest ik de autoruiten kratsen, hele vieze dikke ijslaag op de auto...

Romigo

Ik heb even wat kaartjes van verschillende weermodellen op een rij gezet van de verwachte sneeuw hoeveelheden die eventueel morgen kunnen liggen. Zo is goed te zien, dat alle weermodellen moeite hebben om een eenheid te vormen tot hoever het (warmte)front komt. De waarheid ligt meestal in het midden, en ik blijf erbij dat Zuid-Limburg de beste papieren heeft voor een sneeuwdek van ongeveer 5 tot 10 cm, en dat de rest van Nederland hooguit wat papperige sneeuw krijgt, doordat het vooral natte sneeuw is dat valt. Bodem temperatuur - Lucht temperatuur en dauwpunt zijn te hoog om echt over een serieus sneeuwdek te kunnen praten.

Romigo

Hier even wat kaartjes van de sneeuw hoeveelheden wat er ongeveer gaat vallen en dit zijn niet de hoeveelheden die ook daadwerkelijk blijven liggen.

Armand

Citaat van: TMCThomas op Gisteren om 02:05Grappig om te zien dat de modellen die eerst zou eenduidig leken te zijn (op GFS na) nu toch weer op deze korte termijn van elkaar divergeren. Dit zijn wat mij betreft wel de wisselingen in de uitvoer die het volgen van de modellen interessant maken, soms word je toch nog verrast. Heel benieuwd naar wat de modellen vanochtend brengen

Heel interessant inderdaad! Ik had GFS al bijna afgeschreven als uitbijter, en nu blijkt het toch een belangrijke trend te hebben ontdekt. Het laag lijkt iets meer uitgediept en komt een fractie noordelijker. Vooral op hoogte komt de warme lucht mogelijk even het land binnengestroomd in het zuiden van Limburg. Ik dacht dat we hier eindelijk eens verlost bleven van een warmte sector...  :P  :o  ;D

Hoe dan ook erg spannend weer. Vooral de temperatuur tijdens de neerslag en natuurlijk de exacte koers blijven moeilijk te verwachten. Wat het eerste betreft, helaas zit er geen vorst in de grond en heeft de temperatuur in alle modellen moeite om echt tot op of onder het vriespunt te komen. Een fractie te warm mogelijk. 1 graad kan het verschil maken tussen een volledig droog sneeuwdek van 15cm of een nat, niet volledig gesloten drapje van 5cm.

Ik heb vanmiddag de tijd om nog eens een keertje goed in de kaarten te gaan kijken  ;)

TMCThomas

Nieuwe harmonie is weer goed hoor, dat is toch een aardig pak sneeuw voor het zuidoosten van het land. Ook elders niet slecht! En kijk België is, volledig in de sneeuw. Nu staat harmonie er wel om bekend wat te scheutig te zijn met de hoeveelheden maar desondanks dat ziet dit er goed uit. Arome doet zo ongeveer hetzelfde als harmonie, icon moet er niks van weten en beperkt de sneeuw tot zuid-limburg.

TimK21

Citaat van: TMCThomas op Gisteren om 10:45Nieuwe harmonie is weer goed hoor, dat is toch een aardig pak sneeuw voor het zuidoosten van het land. Ook elders niet slecht! En kijk België is, volledig in de sneeuw. Nu staat harmonie er wel om bekend wat te scheutig te zijn met de hoeveelheden maar desondanks dat ziet dit er goed uit. Arome doet zo ongeveer hetzelfde als harmonie, icon moet er niks van weten en beperkt de sneeuw tot zuid-limburg.

Wellicht ietwat wishful thinking, maar Harmonie lijkt me vaak vrij accuraat vanaf een uur of 24 van tevoren, niet?
Challenge accepted!

Snowfreak

we zullen het zien! ik ben erg benieuwd :)

Romigo

Ik zie de foto's morgen wel, en dan kun je ons lekker maken met de sneeuw...

Citaat van: Armand op Gisteren om 10:01Heel interessant inderdaad! Ik had GFS al bijna afgeschreven als uitbijter, en nu blijkt het toch een belangrijke trend te hebben ontdekt. Het laag lijkt iets meer uitgediept en komt een fractie noordelijker. Vooral op hoogte komt de warme lucht mogelijk even het land binnengestroomd in het zuiden van Limburg. Ik dacht dat we hier eindelijk eens verlost bleven van een warmte sector...  :P  :o  ;D

Hoe dan ook erg spannend weer. Vooral de temperatuur tijdens de neerslag en natuurlijk de exacte koers blijven moeilijk te verwachten. Wat het eerste betreft, helaas zit er geen vorst in de grond en heeft de temperatuur in alle modellen moeite om echt tot op of onder het vriespunt te komen. Een fractie te warm mogelijk. 1 graad kan het verschil maken tussen een volledig droog sneeuwdek van 15cm of een nat, niet volledig gesloten drapje van 5cm.

Ik heb vanmiddag de tijd om nog eens een keertje goed in de kaarten te gaan kijken  ;)

TMCThomas

Citaat van: TimK21 op Gisteren om 11:10Wellicht ietwat wishful thinking, maar Harmonie lijkt me vaak vrij accuraat vanaf een uur of 24 van tevoren, niet?

Meestal wel maar in deze situatie komt het zo op de details aan dat ik daar niet zo zeker van ben, de nieuwe run heeft de intensiteit bijvoorbeeld weer wat lager liggen buiten Limburg waardoor het er toch weer anders uit ziet. Gezien de andere modellen ook nog niet op 1 lijn liggen zou ik er nog niet te veel vanuit gaan.

grizzrh

Ben eens benieuwd of het nu natte sneeuw, sneeuw of regen wordt  ???
Doenrade, Limburg

Armand

Nog even een update op de voormiddag van een interessante setting voor de komende circa 24 uur.

Setting
We zitten in een zadelgebied tussen een stevig hoogtelaag boven Scandinavië, hetzelfde laag wat afgelopen zondag nog wat sneeuw bracht in het land, en een randstoring voor de kust van Frankrijk. Dit afgesnoerde laag brengt in etappes sneeuwkansen met zich mee. Een eerste golf in het front trekt later vanmiddag langzaam noordelijk en is vooral W-O-georiënteerd. Een tweede golf trekt in de loop van de nacht ook langzaam noordelijk en draait wat in, deze is meer ZW-NO-georiënteerd. We gaan even wat verder in op verschillende aandachtspunten.

Aandachtspunt 1: de scheidingslijn
In de as van het laag ontstaat een sterke scheidingslijn tussen koudere, polaire lucht uit het noorden en warmere subtropische lucht uit het zuiden. Deze lijn is zeer scherp begrensd, kleine verschuivingen kunnen grote gevolgen hebben voor met name de neerslagsoort. Wat het lastig maakt, is dat deze lijn niet verticaal loopt, maar enigszins hellend. Dit komt doordat warme lucht eerder op hoogte opdringt dan koelere lucht, vanwege de dichtheid. Harmonie 9z laat dit mooi zien:

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Dit is voor donderdag 05u. Linker plaatje is de temperatuur op 850hPa, op 1.5km hoogte. Rechter plaatje is op grondniveau. We zien dat de scheidingslijn, de rode lijn, op hoogte een stuk noordwestelijker ligt dan aan de grond. Met name Zuid-Limburg en delen van België komen dan even in de warme sector terecht. Dan valt de neerslag als regen, terwijl het aan de grond nog rond het vriespunt blijft. Grootschalige ijzel verwacht ik niet direct, vanwege het ontbreken van substantiële vorst in de grond.

Aandachtspunt 2: Intensiteit en timing
De eerste golf van vanavond lijkt zich vooral te beperken tot België en het uiterste zuiden van Nederland, lees vooral Limburg. De tweede golf komt waarschijnlijk iets noordelijker met dus een kanteling erin. Dat biedt ook sneeuwkansen voor grofweg Noord-Brabant en Gelderland, alleen blijft het lastig aan de geven waar de noordwestelijke begrenzing komt te liggen.

De timing is ook cruciaal voor met name de gebieden op de scheidingslijn. De rode lijn van hierboven trekt namelijk weer in zuidoostelijke richting weg bij het binnenlopen van de tweede golf. Idealiter voor sneeuw trekt de lijn sneller weg, voordat de intensievere neerslag binnenstroomt. Harmonie 9z laat dit mooi zien en is dus positief hierover:

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
De linkse kaart is opnieuw donderdag 5u, met de scheidingslijn in het rood. De golf begint in te lopen en in Zuid-Limburg en Wallonië valt regen, intensiteit blijft nog laag. Enkele uren later is de lijn al een stuk opgeschoven en bereikt intensieve sneeuwval delen van België en Limburg. In Harmonie is het front overigens goed ontwikkeld en kruipt weer een stuk noordwestelijker.

Er zijn ook modellen, ICON-D2 9z bijvoorbeeld, die laten het tweede front sneller doorlopen en minder uitgesproken activeren. Dan heb je het risico dat een groter deel van de neerslag als regen valt voor bijvoorbeeld Zuid-Limburg. Hier zie je het intensievere stuk als regen vallen, al zit het echt op de grens:

Timing wordt dus cruciaal. Het liefst heb je dus dat de warme lucht vooral tussen de twee golven in even noordwestelijk trekt, en bij aanvang van het tweede front zich weer terugtrekt. Zeker op de plek waar front 1 en front 2 zich voor het grootste deel overlappen, kan er veel sneeuw vallen. 20-30cm aan sneeuw is op deze plek zeker mogelijk. Let wel, dan heb ik het over VALLENDE sneeuw, accumulatie zal wellicht minder zijn. Kom ik zo op terug. De voorkeurs locatie voor dit gebied lijkt zich uit te strekken vanuit Brussel over Belgisch Limburg en de provincie Luik, tot aan Zuid-Limburg en de Hoge Venen/Eiffel. Daar verwacht ik de grootste sneeuwkansen.

Aandachtspunt 3: de sneeuwfractie
Een beetje aparte situatie eigenlijk. Het lijkt een ideale situatie te zijn aan de noordzijde van de twee golven; nachtelijke timing en een (noord)oostelijke aanvoer, maar toch lijkt de temperatuur in de meeste modellen net wat boven het vriespunt te blijven. De sneeuwfractie is hiermee niet 1 op 1, wat betekent dat er smelt aan te rekenen valt in de berekende sneeuw.

Zeker de eerste neerslag vanavond kan zelfs als gewone regen vallen bij positieve temperaturen. Eenmaal intensievere neerslag, wordt het natte sneeuw en later drogere sneeuw. Het zal dus even duren voordat de sneeuw blijft liggen. Bovendien, de sneeuw zal enigszins nat zijn, waardoor een gevormd sneeuwdek altijd wat zal smelten. Alleen de heuvels van Zuid-Limburg, circa boven de 150m en zeker boven de 200m, liggen hoog genoeg voor een grote sneeuwfractie. Hier zal het sneller aandikken en minder snel smelten.

Het is altijd lastig aan te geven in hoeverre de smelt een aandeel zal vormen. Stel er valt in totaal een potentiële 20cm aan sneeuw uit de lucht. Als het goed kan afkoelen tot 0 graden, houd je waarschijnlijk zeker een 15-18cm eraan over. Blijft de temperatuur steken tussen 0 en 0,5 graden, dan zal dat misschien weer wat cm'ers afsnoepen. Zit je tussen de 0,5 en 1 graden, dan houd je misschien 'maar' 5 tot plaatselijk 10cm over van natte kwaliteit. Veel vraagtekens dus, uiterst interessant!

Tot zover even een uitgebreide update over de situatie zoals ik ernaar kijk. We gaan de laatste runs nog opvolgen en natuurlijk (s)nowcasten voor de mensen die in de kansregio wonen  ;D

grizzrh

Citaat van: Armand op Gisteren om 14:02Knip

Ben benieuwd Dan wat het gaat worden, spannend haha.

Bedankt voor het mooie stukje Armand  8)
Doenrade, Limburg

Joep

Super mooi en duidelijk stuk Armand

Hieronder de sneeuwkaarten (als het blijft liggen) van de nieuwe runs van Gfs,ICON,Arpege, Harmonie en de Guidance van KNMI

Synoptische situatie:
Een lagedrukgebied (door Meteo France Floriane genoemd) ligt om 06 UTC boven het zuiden van Scandinavië. Het trekt slechts langzaam en opvullend noordoostwaarts. Vandaag verplaatst het polaire front (en daarmee de straalstroom) boven Frankrijk zich noordwaarts en in de avond trekt een randstoring over Luxemburg oostnoordoostwaarts. De neerslag hiervan bereikt nog net het zuiden van Limburg. Een secundaire stabiele golf (in de back-bent occlusie) trekt donderdagochtend over het noordoosten van Frankrijk noordoostwaarts, waarvan de neerslag waarschijnlijk wat noordelijker zal reiken dan bij de randstoring van vanavond. Na passage van deze golf krijgen we in de loop van donderdag te maken met een in kracht toenemende noordwestelijke stroming.

Modelbeoordeling:
Aandachtspunt gaat met name uit op de winterse neerslag van de twee genoemde golven. Voor de eerste golf voor vanavond is de accumulatie een punt van aandacht voor Z-Limburg. Bij de tweede golf voor het zuidoostelijk deel van het land (Tilburg-Winterwijk en zuid ervan) In de laatste EC runs is met name de sneeuwval bij de tweede golf naar het noorden verplaatst wat een aandachtspunt wordt voor de waarschuwingen geel/oranje. Als we de modellen letterlijk nemen qua sneeuwdikte dan zien we dat Harmonie zoals vaak overdrijft. Hoewel de vaste fractie niet 1 is en de neerslag start bij (wegdek)temperaturen boven nul, accumuleert deze alles. Ook EC lijkt hierin wat overdreven. Daarom denk ik dat (net als afgelopen weekend) deze accumulatie wat verminderd moet worden en dit geeft een beeld van 2-5 cm, in Limburg wat meer en mogelijk in de heuvels daar substantieel meer. Dit stemt ook meer overeen met de Duitse modellen, waarbij er nog een kanttekening is dat deze duidelijk nog een zuidelijker scenario hebben. Dit geeft aan dat er dus qua locatie onzekerheden zijn.

Aandachtspunten
Temperatuur:
Tijdens opklaringen is er landinwaarts een sterkere ontkoppeling van de grenslaag dan in de modellen, het wordt dan ook vaak wat kouder dan in de uitvoer. In sneeuw daalt de temperatuur naar nul.

Neerslag:
Bij de eerste frontale golf verwachten we in het zuiden Limburg wel 2-4 cm sneeuw, in de heuvels mogelijk meer dan 5 cm, code geel is hiervoor al uitgegeven. Bij de tweede golf op donderdagochtend reikt de sneeuw zoals gezegd noordelijker. Voor onzekerheden zie modelbeoordeling. Bij buien later op donderdag weer kans op onweer en kleine hagel, dieper landinwaarts ook wat natte sneeuw.

Jeroen22