Winter discussietopic 2024/2025

Topic gezien door 54169 bezoekers
Gestart door TMCThomas, zo 01 dec 2024 - 17:40

Vorige topic - Volgende topic

Patrick928, Bacci, Hans0505, Alrik94, LutjeLuppo, xbraun54, Plykier1, Tom en 21 gasten bekijken dit topic.

Bacci

Ik hoop echt dat de kou wat langer blijft plakken in het noorden dan kan het nog eens leuk worden al is het maar tijdelijk

Joep

ICON laat het sneeuwgmfront pas zondag ochtend overtrekken

Romigo

De sneeuw van zaterdagavond/zondag zal tijdelijke sneeuwpret opleveren, omdat de sneeuw over zal gaan in regen, en aangezien er geen grote hoeveelheden worden verwacht, zal de sneeuw ook weer snel verdwenen zijn.

Citaat van: Joep op do 02 jan 2025 - 17:25ICON laat het sneeuwgmfront pas zondag ochtend overtrekken

Joep

Citaat van: Romigo op do 02 jan 2025 - 17:47De sneeuw van zaterdagavond/zondag zal tijdelijke sneeuwpret opleveren, omdat de sneeuw over zal gaan in regen, en aangezien er geen grote hoeveelheden worden verwacht, zal de sneeuw ook weer snel verdwenen zijn.

Klopt dat geven alle modellen al dagen aan. Toch is het wel weer even genieten.

Romigo

Hier is het verschil goed te zien wat EC verwacht en wat GFS in de kaarten heeft. EC laat wel een serieuze hoeveelheid sneeuw in het noorden van het land vallen, terwijl GFS veel terughoudender is in de sneeuwhoogtes.

Armand

Hier laat vannacht op het wegtrekkende koufront nog de transformatie van regen naar sneeuw mogen meemaken. Beneden 100m natte drab, daarboven werd het wel tijdelijk even mooi wit, met op de hoogste heuvels enkele centimeters. In de Hoge Venen lag er opnieuw weer een dikke 10 tot 15cm. Vanwege de vrije dag in de vakantie de auto gepakt en gaan genieten daar  ;D

Hopelijk voor de noordelingen ook een stevig sneeuwdek zondag, al is het maar tijdelijk. Voor het zuiden en België lijkt de zachtere lucht al snel in te lopen en zijn de sneeuwkansen erg laag. Midden NL spant er nog een beetje om.

EC is overigens bekend om vaak wat scheutig te zijn in sneeuwsituaties, maar dit soort situaties met sneeuw laten zich altijd moeilijk voorspellen. Er komen heel veel factoren bij kijken, dat maakt het interessant maar lastig om een betrouwbare verwachting te maken.

Wazquen

Leuk voor het noorden natuurlijk, maar laat de zuidelijke helft maar eens een flinke pak krijgen.
Hun pakken altijd t goud met sneeuw kansen.
Uitgezonderd uiterste zuiden van Limburg natuurlijk, die pakken ook vaak het goud.

Romigo

Bofkont....hier in het oosten nog alles groen... :(

Misschien vannacht kans op een sneeuwbuitje, maar dat zal niet meer worden dan een beetje aan gesuikerd.
Hoop is toch dat er zaterdagavond of zondagnacht serieus wat gaat vallen, en dat hoop ik voor velen onder ons.  ;D

Citaat van: Armand op do 02 jan 2025 - 18:50Hier laat vannacht op het wegtrekkende koufront nog de transformatie van regen naar sneeuw mogen meemaken. Beneden 100m natte drab, daarboven werd het wel tijdelijk even mooi wit, met op de hoogste heuvels enkele centimeters. In de Hoge Venen lag er opnieuw weer een dikke 10 tot 15cm. Vanwege de vrije dag in de vakantie de auto gepakt en gaan genieten daar  ;D

Hopelijk voor de noordelingen ook een stevig sneeuwdek zondag, al is het maar tijdelijk. Voor het zuiden en België lijkt de zachtere lucht al snel in te lopen en zijn de sneeuwkansen erg laag. Midden NL spant er nog een beetje om.

EC is overigens bekend om vaak wat scheutig te zijn in sneeuwsituaties, maar dit soort situaties met sneeuw laten zich altijd moeilijk voorspellen. Er komen heel veel factoren bij kijken, dat maakt het interessant maar lastig om een betrouwbare verwachting te maken.

Romigo

Misschien toch te overwegen om naar Groningen of de Limburgse heuvels te verhuizen?  ;D  ;D

Citaat van: Wazquen op do 02 jan 2025 - 20:10Leuk voor het noorden natuurlijk, maar laat de zuidelijke helft maar eens een flinke pak krijgen.
Hun pakken altijd t goud met sneeuw kansen.
Uitgezonderd uiterste zuiden van Limburg natuurlijk, die pakken ook vaak het goud.

Der RoX

Wat hagelbuitjes hier gehad afgelopen uren, niet heel boeiend verder  8)
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

Steeds als ik momenteel de weerkaarten bekijk bedenk ik me toch weer hoe jammer het is dat de eerdere plannen niet uitgekomen zijn. Het scheelt allemaal niet veel maar valt zoals gebruikelijk helaas toch verkeerd. Maargoed we moeten door, ondanks dat de prachtkaarten van eerder niet zijn uitgekomen dienen zich toch wat kansen op winterweer aan. Zo vallen momenteel lokaal al de eerste natte sneeuwbuien, ook morgen zien we die buien nog. De meeste zijn helaas bestemd voor Duitsland, toch kan het lokaal even wit worden.

Een andere sneeuwsituatie dient zich aankomende zondag aan met het Azoren laag dat onze kant op trekt, echt een geweldige situatie is het niet, daarvoor zit het laag veel te noordwestelijk. Toch kan het een aantal centimeter sneeuw opleveren. Harmonie zit net binnen de verwachtingstermijn en laat al best een leuk laagje vallen in het zuiden van het land. Waar het zwaartepunt van de neerslag komt te liggen is nog niet duidelijk, dat kan ook zomaar is het noorden worden, zover loopt harmonie echter nog niet. Met de aflandige wind en op dat moment nog koude 850hpa temperaturen lijkt het me niet gek als we inderdaad een sneeuwdek gaan zien, al valt of staat dat wel met de intensiteit van de neerslag, daar zit nog wel wat speling op. Harmonie wil dit nog wel eens overdrijven. Feit is elk geval wel dat deze sneeuw weer snel zal verdwijnen. De zuidwester komt er fors in waardoor de temperaturen oplopen naar de dubbele cijfers. Snel een sneeuwpop maken dus  ;)

Op lange termijn hinten de modellen momenteel regelmatig op een forse drukstijging boven Europa, meestal in de vorm van een eurohoog, soms ook neigend naar een scandihoog. Zowel EC als GEM doen dit momenteel. Wat mij betreft beter dan een forse westcirculatie, met stralingskou kan het in deze periode van het jaar ook best een beetje winters worden. Ligt het hoog noordelijk genoeg is ook wat transportkou mogelijk en wordt het geheel best aardig winters. Vooral in de EC pluim van vanochtend kwam dat mooi naar voren met een relatief koude oper/control.

Met zo'n blokkade kun je ook gemakkelijker door evolueren naar een fijnere setting voor wintersweer. GFS doet dat en zit wat dat betreft weer in zijn eigen wereld. Bij de pubrun die net binnen is gelopen komt er een mega hoog op de oceaan te liggen, die fors koude bovenluchten van -16 op 850hpa rechtstreeks richting Nederland slingert. Prachtig maar gezien de recente misser van GFS niet al te geloofwaardig. Maargoed het is weer iets om de gaten te houden!

Der RoX

GFS heeft hier duidelijk een Glühwijn of drie teveel op. Of Ursusje heeft eindelijk een nieuw navigatiesysteem.  8)
WiNtEr!!11!1!@

Romigo

Klopt, Oper van GFS maakte vanmorgen satire en was duidelijk een uitschieter. Ik bemerk dat lange termijn kijken leuk is, maar totaal niet relevant. Nadat het laag van komend weekend wegtrekt, bouwt zich hogedruk op, en dan maar afwachten hoe de ligging zal zijn.
We hebben nog een aantal weken winter, dus het kan zomaar eens een keer goed vallen. De koude lucht in het noorden van Scandinavië lonkt telkens wel om naar het zuiden af te zakken, maar dan moet er een totale blokkade van hogedruk komen op de oceaan, en dat zit er nog niet in.

Citaat van: TMCThomas op vr 03 jan 2025 - 00:42Steeds als ik momenteel de weerkaarten bekijk bedenk ik me toch weer hoe jammer het is dat de eerdere plannen niet ......

Romigo

Ik ben net even naar zolder gelopen  ;D  ;D en heb even gekeken hoe het op 32 km hoogte eruit ziet, maar wij moeten de winter nog niet afschrijven. De modellen laten wel een stratosfeer opwarming zien voor de langere termijn, en dat zou betekenen dat het 2 à 3 later ook in de lagere luchtlagen vertaald gaat worden. Fingers crossed...

Joep

Harmonie voor zondag

flyineddy

Citaat van: Joep op vr 03 jan 2025 - 14:41Harmonie voor zondag

Altijd weer het midden van het land. Wanneer krijgt het noorden nu eens een mooie laag sneeuw?  ;D  ;D  ;D  :P

Net hier in zuidoost Drenthe voor de eerste keer dit seizoen met eigen ogen een paar sneeuwvlokken zien vallen.  :-X

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

jaap verheij

GFS een stuk beter dan vanochtend, laat het Scandi hoog maar komen,

Joep

Sneeuwkaarten voor zondag van diverse modellen
Ps ik zet de wekker vroeg 😄

TMCThomas

Erg bijzondere situatie van GEM, als je naar deze 2 meter temperaturen kijkt zou je niet verwachten dat daar deze 850hpa temperaturen bij passen. Toch is dat wat deze GEM run doet. Strenge vorst boven een dik pak sneeuw met 850hpa temperaturen die tussen de 6 en de 9 graden uitkomen. Dat zie je niet vaak. Echter de inversie onder het stevige hogedruk laat dit blijkbaar toe.

Joep

Harmonie midden van het land meeste sneeuw