Herfst discussietopic 2024

Topic gezien door 4143 bezoekers
Gestart door TMCThomas, ma 02 sep 2024 - 13:18

Vorige topic - Volgende topic

Eric, Mafkees, Lothiriel en 5 gasten bekijken dit topic.

TMCThomas

Herfst discussietopic 2024


29 oktober 2016

Het mag dan nog wel allesbehalve herfstachtig aanvoelen, meteorologisch gezien is het toch echt zover, de herfst is weer begonnen. Met temperaturen richting de 30 graden starten we de herfst zowel gister als vandaag heet, met gister op 1 september zelfs een landelijk datumrecord (29,8). Ondanks dit warme weer is het hier en daar toch al duidelijk aan het worden dat we toch echt aan de start van de herfst staan. De zon staat alweer wat lager en komt wat betreft zonkracht al niet meer boven de 5 uit, de eerste bomen laten hun blad alweer vallen, in de weerkaarten komt in het noorden van Europa de blauwe kleur weer tevoorschijn en op grote hoogte boven de noordpool is de poolwervel langzaam maar zeker weer aan het opstarten. We zullen er dus toch echt weer aan moeten geloven.

Wellicht echter nog niet aankomende week. Of de zomer nog even doorzet of dat we toch echt de herfst ingaan is volledig afhankelijk van waar het lagedruk gebied deze week komt te liggen. En dat is echt kilometerwerk. Hoe zuidelijker het laag ligt hoe zomerser het hier kan worden. Per model en per modelrun verschilt de locatie momenteel ondanks de korte termijn nog behoorlijk. Waar EC oper gister met de een herfstrun pur sang kwam met slechts 16 graden zien we de oper nu weer richting de 30 graden gaan voor aankomende vrijdag. Tenminste voor het midden en noorden dan. Het zuiden en belgië zijn een stuk minder warm, met minder dan 20 graden in Zuid-Limburg en een groot deel van belgië. Dat laat zien hoe krap het allemaal is momenteel. Dat is ook goed af te leiden aan de onzekerheid in de pluim, 15 of 30 graden, het is allemaal nog mogelijk voor vrijdag. Over het algemeen zijn de modellen wel weer wat positiever geworden wat betreft een warm weekend. De meeste modellen hebben het laagje zuidelijk genoeg zitten.


EC ochtend pluim met flink wat onzekerheid op relatief korte termijn. BRON


Het allesbepalende laag (of zelfs laagjes), waar gaat hij heen, hoe groot wordt hij? BRON

Seizoensmodellen
Verder kijken dan de middellange termijn heeft gezien de onzekerheid niet zo heel veel zin, in elk geval niet met de normale modellen. Maar we kunnen natuurlijk nog even de seizoensmodellen erbij pakken!

Helaas bieden komen die met weinig bijzonders. De kaart met afwijkingen in de luchtdruk voor oktober is vrijwel blanco en ook november en december bieden weinig noemenswaardigs. Op het gebied van neerslag is ook weinig te melden met geen afwijking boven Nederland en de temperaturen liggen zoals gebruikelijk te hoog. Je zou dus kunnen concluderen dat we op basis van de seizoensmodellen een vrij normale al dan niet wat te warme herfst zullen gaan krijgen. We gaan het zien!


Europa is opvallend blanco in oktober. BRON

TMCThomas

De avondpluim, het lijkt in elk geval deze week nog even goed warm te worden. lange termijn in deze run weer een stuk koeler, maar dat zal nog wel een aantal keer wisselen.


Ubachsberg

Ik zie voor mijn regio voerendaal heel veel regen in de kaarten staan voor maandag 9 september en dinsdag 10 september, Klopt dit? Staat al 2 dagen in de kaarten!

TMCThomas

Citaat van: Ubachsberg op wo 04 sep 2024 - 18:57Ik zie voor mijn regio voerendaal heel veel regen in de kaarten staan voor maandag 9 september en dinsdag 10 september, Klopt dit? Staat al 2 dagen in de kaarten!

Er zit nog veel onzekerheid op, maar het zou best is kunnen. Het lijkt erop dat we na deze paar warme dagen vrij snel de herfst in rollen. Lagedruk neemt het roer over in onze regio, maar precies hoe en wat verschilt nog enorm per model. De hoeveelheid regen is nu nog lastig te zeggen maar dat herfstig weer wordt lijkt wel duidelijk.



Maargoed eerst nog maar is genieten van de komende dagen, te beginnen met morgen. Op grote schaal 27-28 graden en zeker later op de middag veel ruimte voor de zon. Nu nog met een zonkracht van ~4,5 vanaf volgende week zakken we waarschijnlijk definitief onder de 4.




Der RoX

Nu in het achtertuintje 28.2 graden in de schaduw en 68% LV. Het was vanochtend nog 79.5% binnen en al een aantal dagen zo hoog. Het voelt nu een soort van lekker aan, die hitte  8)  8)  8)
WiNtEr!!11!1!@

ijstijd

We krijgen een paar lekkere koele dagen volgende week van 9 sept. tot
16 sept volgens ECMWF.
Daarna nog tot 23 sept.normale temperatuur.
Daarna tot eind okt.boven normale temperatuur.
Afwachten wat er van uitkomt

TMCThomas

Bijzonder warm nog buiten. Mijn eigen weerstation geeft momenteel nog 23,9 graden aan.

De bilt zit momenteel zelfs nog op 24,5 graden!


TMCThomas

Het laag waar het de afgelopen tijd over ging was vandaag mooi te zien op de satelliet ten westen van Frankrijk. Nederland ligt net binnen de invloedsfeer.


Energizer85

En gemerkt ook.. toch wel zwaar onweer en van 1800/2000 hier in Velserbroek vanavond

JerryL

Fijn dat deze weer open is!

De herfst is met zijn verscheidenheid in mijn optiek toch het mooiste seizoen. Er zijn apps waarmee je zelf muziek kunt maken met behulp van AI. Door een redelijk gebrek aan muziek over de herfst ben ik zelf flink aan het knutselen geslagen. De apps zijn nog niet zover dat het niet van echt zou te zijn onderscheiden, maar volgens mij is dit wel aardig gelukt zo.

Lieve Herfst 3.0

ijstijd

Alleen Zeeland heeft code geel voor vanavond en nacht.
Zelfs in mijn woonplaats geen code geel.
Zal nog wel wat uitbreiden later denk ik.
Ik zou het knap vinden als het zo uitkomt.

ijstijd

Kai Zom berichten voor donderdag,vrijdag.
2 meter sneeuw op sommige gebieden in de Alpen.

TMCThomas

De komende paar dagen krijgen we een voorproefje van de herfst, daarna lijkt het langzaam maar zeker weer wat te stabiliseren. Wellicht zelfs een beetje nazomer als de boel goed valt.


Der RoX

Mooie zaagtanden nog voor eind september, indien waar
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

Interessant artikel over aankomende winter van Severe Weather Europe:

https://www.severe-weather.eu/long-range-2/3-signs-for-colder-winter-2024-2025-united-states-canada-europe-fa/

Ook interessant is de vrij langzame start van de poolwervel. Ik heb me er nog niet in verdiept maar het lijkt erop dat de poolwervel vooralsnog maar moeilijk op gang komt. Hopelijk een goed teken voor aankomende winter.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Der RoX

Ik ben ook heel benieuwd naar de waarheid achter de enorme hype over "het eventueel wel eens kunnen wegvallen van de golfstroom medio 2025" en de gevolgen daarvan (zoals in significante verkoeling van het noordelijk halfrond en meer extreem weer). Zeker op media als YouTube is er een enorme hoeveelheid aan theorieën waar iedereen op springt... zoals gewoonlijk 😅
WiNtEr!!11!1!@

ijstijd

Citaat van: TMCThomas op di 10 sep 2024 - 16:41Interessant artikel over aankomende winter van Severe Weather Europe:

https://www.severe-weather.eu/long-range-2/3-signs-for-colder-winter-2024-2025-united-states-canada-europe-fa/

Ook interessant is de vrij langzame start van de poolwervel. Ik heb me er nog niet in verdiept maar het lijkt erop dat de poolwervel vooralsnog maar moeilijk op gang komt. Hopelijk een goed teken voor aankomende winter.

Interresante uitleg.

Ik denk zelf dat het ook een koude winter wordt.
Als je kijkt naar de winter 23/24 in Scandinavie met al die vrieskou
en veel records.
Die kou wilde net niet ver genoeg gaan.

TMCThomas

Citaat van: Der RoX op di 10 sep 2024 - 17:09Ik ben ook heel benieuwd naar de waarheid achter de enorme hype over "het eventueel wel eens kunnen wegvallen van de golfstroom medio 2025" en de gevolgen daarvan (zoals in significante verkoeling van het noordelijk halfrond en meer extreem weer). Zeker op media als YouTube is er een enorme hoeveelheid aan theorieën waar iedereen op springt... zoals gewoonlijk 😅

In 2023 is er een artikel verschenen (deze) die het wegvallen van de golfstroom bespreekt. In het onderzoek hebben ze een model geconstrueerd om te berekenen wanneer de golfstoom weg zou kunnen vallen. In dat onderzoek komt het jaar 2025 inderdaad naar voren, maar dat is denk ik op youtube uit de context getrokken. Het gaat namelijk niet specifiek om het jaartal 2025 maar om de periode van 2025 tot 2095. Dus volgens het model dat zij gebruiken stopt de golfstroom ermee ergens tussen 2025 en 2095, met als meest waarschijnlijke jaartal 2057. En dat is natuurlijk ook nog is met een hoop haken en ogen, er zijn wat aannames gedaan om tot het uiteindelijke model te komen, deels omdat het proces achter de golfstroom nog niet volledig begrepen is. Zo snel als 2025 zal het dus niet lopen. Het lijkt er echter wel op dat we er een keer aan moeten zullen geloven. Het is zoals het KNMI bespreekt in dit artikel al eerder voorgekomen en dus zeker mogelijk in de praktijk. Maar wanneer is lastig te zeggen. Als het zou gebeuren dan kan de impact wel aanzienlijk zijn inderdaad. Het is lastig te stellen wat er precies zal gebeuren maar zonder die warmtepomp zal het op het noordelijk halfrond wel een stuk koeler worden, dan krijgen we te maken met een relatief zeer snelle klimaatverandering. Maar goed er zitten nog een hele hoop mitsen en maren aan. Ik zou me er vooralsnog niet al te druk over maken.

Terug naar de orde van de dag. We zien eigenlijk alle modellen met goed nieuws komen voor de mensen die het herfstweer nu al weer zat zijn. Hogedruk plaatst zich in de huidige runs in de buurt van Nederland en zorgt voor zonnig en droog weer. De meeste modellen kiezen voor een oostelijke aanvoerichting. Dat kan in deze tijd in principe al zorgen voor wat vroege kou maar daar is momenteel geen sprake van. De 850hpa temperaturen in het oosten van Europa zijn momenteel nog flink aan de hoge kant met 12-16 graden (~12 graden boven normaal) waardoor we in dat scenario juist warmere temperaturen dan normaal krijgen. GFS is het mooist met temperaturen die zelfs weer oplopen richting de 25 graden. Maar ook de meeste andere modellen zijn prima met bovengemiddelde temperaturen. Bij EC bijvoorbeeld zo'n 22-23 graden.







Akito

Lang geleden dat ik onweer overdag heb gehoord. Gaat lekker hier, helaas kunnen we nu de flitsen niet zien  8)

rikmulder

In Utrecht één flits, één klap en heel veel hagel. En nu weer zon!

Powered by EzPortal