Herfst discussietopic 2024

Topic gezien door 22284 bezoekers
Gestart door TMCThomas, ma 02 sep 2024 - 13:18

Vorige topic - Volgende topic

TMCThomas en 3 gasten bekijken dit topic.

TMCThomas

Zeer interessante run van gfs! Klein laagje komt de eerste sneeuw brengen in deze run. Vooral België zit er in dit geval goed voor. Jammer dat dit nog +282h uur is maar het is iets om naar toe te werken, is kijken wat de andere modellen doen.

TMCThomas

De andere modellen zijn nog niet erg enthousiast, het GFS ensemble daarentegen ziet er steeds ietsje beter uit. Zo ongeveer de helft van de leden gaat voor een licht winters weertype met wat nachtvorst en temperaturen overdag niet veel hoger dan 5 graden, het gemiddelde op 850hpa zit voor deze periode inmiddels ook onder nul. Helaas is het wel ver op de lange termijn maar het zo een fijne trend zijn.

Het mooiste lid van het ensemble is naar mijn mening lid 14. Tegen het einde van de run zien we een duikend platgeslagen laagje in vrij koude 850hpa temperaturen van zo'n -10 graden die bij ons het eerste sneeuwdek brengt van een aantal centimeter. Dat zou toch is fijn de winter beginnen zijn. Maar goed dat is vooralsnog meteofictie. Eerst maar is kijken of het überhaupt koeler gaat worden, daarvoor moeten de andere modellen nog wel wat bijdraaien richting GFS.

Maxim

Dankjewel voor de leuke kaarten en uitzettingen. Wordt geapprecieerd!

TMCThomas

Ten opzichte van gister is er globaal gezien niet enorm veel veranderd. De opers van modellen ogen allemaal nog steeds geblokkeerd. Maar bij GFS pakt dat deze run uiteindelijk niet goed uit, er stroomt te veel kou de oceaan op die de blokkade (gedeeltelijk) afbreekt. Echter is het goed om te vermelden dat GFS oper een flinke uitbijter is in het ensemble, het aantal winterse leden is ten opzichte van gister weinig veranderd. EC is deze run juist weer beter het koelt goed af en we krijgen tegen het einde van de run met (natte) sneeuwbuien te maken.

ijstijd

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Mooie kaart op 23 november lid 16 matige vorst overdag.
Maar is nog ver weg maar er komen steeds meer leuke kaarten bij.

Bron WETTERZENTRALE.DE

TMCThomas

Oh zo ver weg maar GFS Oper is weer mooi hoor. Dit soort kaarten wil je zien in de aanloop naar december.

AFTH14

Komt in de buurt! Schotland ook een behoorlijke dump zo.

TMCThomas

Blokkade zit in de afgelopen runs voor het mooie wat te ver westelijk. De kou wordt op die manier via het westen aangevoerd met een relatief lange afstand over zee, wat niet ideaal is.

ijstijd

Er zitten 2 kleine kernen in ben benieuwd of die nog invloed uitoefenen op het grote laag.
De z00 en de z06 zijn wat kouder.

TMCThomas

Ook de ochtendruns zetten het idee van een te westelijke blokkade voort. Dat resulteert in kou die bij ons via een westelijke stroming aangevoerd wordt. Niet ideaal maar het zorgt zeker in het binnenland wel degelijk voor een licht winterse weertype. Zo nu en dan kan het ook winterse verassingen opleveren. Zoals bijvoorbeeld bij de huidige GFS oper run. Bij deze run trekt een laagje precies goed zuidelijk langs en valt er in korte tijd even 10cm sneeuw. het is allemaal kielekiele maar het kan dus wel in een scenario zoals deze.

Armand

Interessante kaarten, ook kans op serieuze wind of zelfs storm. Helaas komt deze situatie eigenlijk wat te vroeg. Zoals Thomas als zegt moet echt alles goed op zijn plek vallen. Voor sneeuw heb je eigenlijk echt een noordoostelijke tot oostelijke stroming nodig momenteel. Aanvoer vanaf de Noordzee is nog te warm voor echt droge sneeuwval.

Richting de maandwissel zijn de globale signalen op een westcirculatie weer aanwezig. Ik wil niet pessimistisch zijn, maar ik voorzie dadelijk weer een grote plens water bij 5 graden en dan de westcirculatie in. Deze trend zie je gewoon best vaak afgelopen jaren. Ik hoop echter dat ik er volledig naast zit...  ;D

TMCThomas

Er zijn een hoop interessante dingen uit de avondruns te halen. Te beginnen met GFS zien we wederom een (kortstondig) sneeuwdekje in de kaarten staan voor volgende week donderdag. Ook interessant is dat de sneeuwkansen binnen het GFS ensemble toegenomen zijn tot zo'n 30%. Niet slecht voor de huidige termijn. Dat niet alleen, de dag daarvoor zien we GFS met een zware storm op de proppen komen. Oftewel een dynamische week volgens de huidige GFS oper run.

EC is wat betreft het weer in Nederland iets minder interessant, voornamelijk gewoon fris en licht winters met wat lichte nachtvorst. De globale situatie is echter wel mooi, we zien dat de boel in elk geval tot +240h aardig geblokkeerd blijft. Ook bij de noordpool staat relatief veel hogedruk ingetekend.

Citaat van: Armand op Gisteren om 12:37Richting de maandwissel zijn de globale signalen op een westcirculatie weer aanwezig. Ik wil niet pessimistisch zijn, maar ik voorzie dadelijk weer een grote plens water bij 5 graden en dan de westcirculatie in. Deze trend zie je gewoon best vaak afgelopen jaren. Ik hoop echter dat ik er volledig naast zit...  ;D

Dat zal het ook wel weer worden, maargoed altijd hoop blijven houden  ;)

TMCThomas

De nieuwste GFS laat zien wat een sneeuwpotentie die laagjes kunnen hebben. Ze trekken in de nieuwste run een stuk zuidelijk maar zijn wel gevuld met koudere lucht. Dat resulteert in het noorden van Frankrijk op grootschalige sneeuwval met uiteindelijk een sneeuwdek van 10-20cm, ook het zuiden van Duitsland doet goed mee. Wat zou het toch leuk zijn als dat weer wat verder noordwaarts schuift. België en Zuid-Limburg pakken in deze run trouwens nog wel wat sneeuw mee.

En kijk is naar die luchtdrukverdeling op het noordelijk halfrond. Van de poolwervel in de lagere delen van de atmosfeer is niet zoveel over. Hopelijk houden we dat vast!