Zomer discussietopic 2024

Topic gezien door 32083 bezoekers
Gestart door TMCThomas, za 01 jun 2024 - 23:30

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

vivalavida

Ja maandag t/m donderdag is inderdaad koel en kans op neerslag. Maar voor de donderdag en vrijdag zie ik ze elke run weer wisselen tussen 25 en 17 graden zeg maar, de ene keer gaat het het bergje omhoog, en dan weer vlak/naar beneden

Der RoX

Wederom lichtende nachtwolken!

#station tilburg

WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

Na het op en top zomerweer van de afgelopen week zitten we nu duidelijk weer in een ondermaatse periode. Temperaturen komen aankomende week ver onder normaal uit. Vooral woensdag zou fris kunnen gaan verlopen,  het lijkt er momenteel op dat we die dag rond de 14-16 graden blijven steken. Een schril contrast met de 30 graden die we afgelopen woensdag hadden! Gelukkig biedt de lange termijn hoop, vanaf +168h uur zien we bij zowel GFS als EC hogedruk weer dominant worden boven europa. Dat zien we ook naar voren komen in de pluim waarbij het gemiddelde duidelijk weer wat hoger zit, hopelijk houden we dat erin en blijft het bij een dip van een weekje.




ijstijd

Dit laat de kaartjes van ECMWF ook zien.
Van 1 juli tot 8 juli te lage temperatuur
Van 8 juli tot 15 juli te hoge temperatuur
Van 15 juli tot 22 juli normale temperatuur
Van 22 juli tot 29 juli normale temperatuur
Van 29 juli tot 5 aug normaale tot iets er boven
Van 5 aug tot 12 aug normale temperatuur

Ik krijg de bewegende kaartjes niet geplaats.


vivalavida

Krijg helaas een stilstaand plaatje, maar ik ben blij dat het wat lijkt te gaan stabiliseren en zelfs weer wat warmer wordt. 11 juli vertrekken we richting oostenrijk en vorig jaar zijn we weggespoeld  :o  dus dit jaar een drogere en zonnige editie lijkt me wel wat  :P

TMCThomas

Opvallende avondrun EC, oper verwacht een aardige hitte opstoot volgende week. Of dat inderdaad gaat lukken is enorm onzeker, de meeste leden (en andere modellen) komen wel met warmte maar hebben het niet zo mooi liggen als bij EC oper. Wat het echter ook wordt, het gemiddelde ziet er sowieso beter uit.



TMCThomas

Zojuist 11-12 graden en regen, je zou bijna vergeten dat het hoogzomer is. Die piek met hitte is helaas weer uit de kaarten, ook het gemiddelde heeft een stapje terug gedaan. Reden daarvoor is dat de hogedruk boven europa minder goed uit de verf komt. Desondanks wordt het wel beter dan dat het nu is. Met 20-25 graden en wat meer zon is het al een heel stuk beter.


TMCThomas

Onstuimige dag morgen, het langstrekken van een door de jetstream gevoed laag resulteert in een stevig windveld met windstoten tot zo'n 90km/u langs de kust en het noorden van het land. Daar dan ook code geel voor morgen. Vooralsnog dus eerder herfst dan zomer, de warmte is echter niet ver weg. Tegelijkertijd dat wij het herfstachtige weer te verwerken krijgen is het ten oosten van ons juist aan de warme kant met 30 graden in Berlijn. Dinsdag krijgen we ook eindelijk wat van die warmte mee, dan zwiept een laag ten westen van ons wat warmte deze kant op en lijken we weer is een zomerse dag (25+) te krijgen.





Stabiel zomerweer krijg je van zo'n laag echter allerminst. Willen we dat hebben dan zou het scenario in de meeste recente run van GFS een mooi uitgangspunt zijn. GFS komt namelijk met kaarten met hittegolf potentie, helaas allemaal pas op +282H


vivalavida

Bedankt Thomas!
Onstuimige weer lijkt toch ook de (zuid) alpen weer parten te gaan spelen. Iemand die daar wat over durft te zeggen of houden we het beter bij Kai Zorn?

Morgen beslissing nemen of frankrijk of oostenrijk wordt

Eric

Citaat van: vivalavida op za 06 jul 2024 - 07:29Bedankt Thomas!
Onstuimige weer lijkt toch ook de (zuid) alpen weer parten te gaan spelen. Iemand die daar wat over durft te zeggen of houden we het beter bij Kai Zorn?

Morgen beslissing nemen of frankrijk of oostenrijk wordt
Die Kai Zorn is een absolute topper, volg 'm al jaren!

ijstijd

Hier vanmiddag windkracht 8 en een windstoot van 90 km/uur.
Nu nog een windkracht 4.
Hoogste temperatuur 18,5 graden.
Neerslag tot nu 12,8 mm.
Geen omgewaaide bomen gezien, wel veel takken en blad.
We hebben een vroege herfst dit jaar.

JerryL

Citaat van: ijstijd op za 06 jul 2024 - 20:35We hebben een vroege herfst dit jaar.


Herfst? Zei er iemand herfst?
Je had mij bijna uit mijn zomerslaapstand gewekt. Ik ga weer terug ;D

ijstijd

De verwachtingen van de modellen voor dinsdag liegen er niet om.
Zuidoosten misschien 32 graden.
Maar de afkoeling is heftig 30 mm neerslag en windstoten
tot 100 km/uur in mijn omgeving.

TMCThomas

Morgen is het weer tijd voor een typische herfstdag wat we deze zomer al een aantal keer eerder hebben gezien. Dat betekent zwaar ondermaatse temperaturen 13-17 graden, veel bewolking en langdurige regenval.  Gelukkig ziet volgende week er weer een stuk beter uit.


RicardoDimm

@TMCThomas Ik woon in Emmen, en heb voor zaterdag een barbecue gepland. Gaat dat lukken, of moet ik de gasten vragen een badmuts mee te nemen?

TMCThomas

Citaat van: RicardoDimm op do 11 jul 2024 - 23:24@TMCThomas Ik woon in Emmen, en heb voor zaterdag een barbecue gepland. Gaat dat lukken, of moet ik de gasten vragen een badmuts mee te nemen?

Het lijkt er momenteel op dat je goed zit, overdag zijn er een aantal buien maar tegen de avond lijken  de buien grotendeels te verdwijnen op het uiterste noorden na. In Emmen blijft het in de huidige korte termijn modellen droog vanaf ruwweg 6 uur. Maar de marge is niet groot, een klein verschil in de timing of locatie van het laagje kan nog negatief uitpakken. Dus ik zou nog wel een slag (of badmuts) om de arm houden  ;)

Armand

Opgelet, in de krul van het neerslaggebied die nu via Limburg noordwaarts trekt, zitten enkele stevige verscholen plensbuien! Hier in Zuid-Limburg is er in een paar uur tijd ruim 50mm regen gevallen! Lokaal zelfs ruim over de 60mm wat ik zo voorbij zie komen momenteel. Natuurlijk leidt dit op veel plekken tot wateroverlast. De A2 is ook afgesloten op een punt vanwege wateroverlast.

Het KNMI houdt het (voorlopig) op een code groen, wat tot enorme verontwaardiging leidt hier in de omgeving. Zeer begrijpelijk ook. Afgelopen week de code oranje, die hier in de regio weinig voorstelde. Ik begrijp overigens wel de keuze voor code oranje, vanwege de potentie op zwaar weer die er zeker was. Echter nu er wél veel overlast is door plensbuien, blijft het zonder waarschuwing door het KNMI. Dat schaadt de geloofwaardigheid.

TMCThomas

Inmiddels toch nog code geel


marco-groningen

Tjonge jonge wat een regen. Het is ook bijna schemer zo donker is het. De moestuin wordt helemaal niets dit jaar  :'(

Powered by EzPortal