Zomer discussietopic 2024

Topic gezien door 12225 bezoekers
Gestart door TMCThomas, za 01 jun 2024 - 23:30

Vorige topic - Volgende topic

TMCThomas, dorian en 7 gasten bekijken dit topic.

Lothiriel

En in de winter krijgen we nooit koude kaarten  ::)

Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

TMCThomas

Gelukkig, EC oper is weer terug en ook het gemiddelde is iets gestegen. Na vandaag weer zo'n verregende dag te hebben gehad ben ik er moet ik zeggen erg aan toe.




Armand

Ook de ochtendruns zien er positief uit voor een warmer weertype na komend weekend. Een uitloper van het Azorenhoog splitst zich af en gaat zich nestelen grofweg ergens boven Scandinaviƫ. We krijgen dan een aanvoer van continentale, warme lucht. De temperatuur gaat dan in de lift, afhankelijk van de exacte luchtdrukverdelingen gaan we richting of boven de zomerse 25 graden komen!

Toch zijn er nog wel wat kanttekeningen te bekennen. De dreiging van (thermische) lagedrukgebieden vanuit het (zuid)westen blijft onverminderd groot. Met name GFS oogt wat onstabieler, waarbij we in een soort 'zadelgebied' komen te zitten:


EC oogt wat stabieler:


Samenvattend gaan we dus waarschijnlijk in een warmere luchtsoort terecht komen, met ook meer ruimte voor de zon. Een onstabieler weertype ligt echter ook (weer) op de loer.

Der RoX

Ah ook vandaag weer verwennerij hier hoor, al klinkt het raar om 18 graden en winderig zo te omschrijven  8)

De UV index zal van 5 naar 7 gaan komende dagen, volgens de KNMI dus gewoon smeren! 😉
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

Yep de uv index gaat van recordlaag eindelijk weer naar normaal.
Citaat van: Der RoX op wo 19 jun 2024 - 14:10De UV index zal van 5 naar 7 gaan komende dagen, volgens de KNMI dus gewoon smeren! 😉

Yep we gaan eindelijk naar normale waarden voor de tijd van het jaar, de afgelopen tijd zaten we zeer laag met de UV-index.





TMCThomas

We hebben er lang op moeten wachten maar het begint er nu toch echt op te lijken dat de zomer losbarst!  8)  Kleine kanttekening is dat vanaf eind volgende week de onzekerheid wat toeneemt. Toch zien de meeste oplossingen er warm uit dus reden voor optimisme!

Temperaturen lopen vanaf dit weekend steeds verder op tot we uiteindelijk richting de 30 graden gaan, daarna neemt de onzekerheid dus weer wat toe maar dan zitten we ook op meer dan 240H, dus nog lang geen reden tot paniek. Voordat we zover zijn moeten we aankomende vrijdag nog even door de zure appel heenbijten. Dat is nog even een natte dag maar daarna ziet het er goed uit!




zwoof

Citaat van: Der RoX op zo 16 jun 2024 - 11:32Deze maand verloopt vooralsnog bijna 3 graden kouder dan het langjarig gemiddelde. Dat is de afgelopen maanden toch wel anders geweest  8)



Je kan je er nog haast geen voorstelling van geven, maar wanneer de huidige verwachtingen uit gaan komen zal juni 2024 toch net warmer dan normaal (het langjarig gemiddelde)  gaan verlopen met 16,2 graden gemiddeld.



https://weerstatistieken.nl/de-bilt

Der RoX

Citaat van: zwoof op do 20 jun 2024 - 08:01Je kan je er nog haast geen voorstelling van geven, maar wanneer de huidige verwachtingen uit gaan komen zal juni 2024 toch net warmer dan normaal (het langjarig gemiddelde)  gaan verlopen met 16,2 graden gemiddeld.



Hmmm dat plaatje dat ik postte geeft 16,2 aan ipv. 16,1. Voor de rest zou het wel tamelijk leip zijn als we dit nog evenaren
WiNtEr!!11!1!@

zwoof

Citaat van: Der RoX op do 20 jun 2024 - 08:28Hmmm dat plaatje dat ik postte geeft 16,2 aan ipv. 16,1. Voor de rest zou het wel tamelijk leip zijn als we dit nog evenaren

Ik zie het inderdaad. Best vreemd dat weerstatistieken.nl  0,1 graad afwijkt van het KNMI. Maar het zal er in elk geval om gaan spannen of we het langjarig gemiddelde voor juni (16,2 graden dus dan) gaan halen. Alle maanden van 2024 verliepen tot nu toe nog warmer dan normaal.






vivalavida

Ik keek net even naar de recentste gfs en ec pluimen, maar vanaf donderdag wordt het al weer heel onzeker zie ik  :o

Van die 4 mooie dagen dan in ieder geval maar volop gaan genieten

TMCThomas

De onzekerheid is inderdaad naar voren geschoven ten opzichte van gister. Vanaf woensdag worden daardoor al grote verschillen tussen de modellen en de leden van de ensembles zichtbaar. GFS heeft de grootste terugval gehad en heeft momenteel ook de slechte verwachting voor de zomerliefhebbers. Woensdag is het alweer gedaan in deze run, koelere lucht stroomt dan al binnen waardoor we op zo'n 21 graden uitkomen ipv. de eerdere bijna tropische waardes.

De andere modellen verschillen zoals je hieronder kan zien globaal gezien eigenlijk helemaal niet zo veel. Toch is bijvoorbeeld UKMO een heel stuk beter dan gfs. Het hoog is sterker en ligt dichterbij, meer in lijn met de uitvoer van gisteren. Bij het scenario van UKMO zitten we dan ook op +168h nog diep in de warmte en zit er mede dankzij het laag nabij Spanje nog veel meer warmte in de aanvoer. EC is net ietsje beter dan GFS dankzij een sterker hoog maar scheelt helaas niet veel, de warmte op woensdag pakken we bij EC nog wel mee, maar daarna wordt ook hier de warmte verdreven. ICON is dankzij wat details in de uitvoer (gebied boven Frankrijk) ook beter dan EC & GFS. De warmte kan hier tot donderdag/vrijdag aanhouden.

Er zijn dus nog verscheidende scenario's mogelijk binnen de modellen. De warmte kan verdreven worden op woensdag (GFS), donderdag (EC), vrijdag (ICON), of nog helemaal niet (UKMO). De verwachting is sinds vandaag helaas wat pessimistischer geworden maar we zijn er nog niet, er hoeft bij EC & GFS niet veel te veranderen om toch weer onder de invloed van het hogedrukgebied te komen.



 

sjaak_trekhaak

Citaat van: TMCThomas op do 20 jun 2024 - 21:20Woensdag is het alweer gedaan in deze run, koelere lucht stroomt dan al binnen waardoor we op zo'n 21 graden uitkomen ipv. de eerdere bijna tropische waardes.
Vorig jaar juni hadden we ook record warmte en droogte.

Dit lijkt meer op begin juli vorig jaar. Tropisch begin, redelijk normaal verder qua temperatuur.

Hoop toch dat we nog een prettige zomer krijgen, de natte periode waar we nu in zitten begon ook al rond oktober 2023  :-\


Grafiekje is van juli 2023.

Armand

Het hoog houdt inderdaad niet heel lang stand volgende week, dat schemerde overigens altijd al een beetje door bij de verschillende modellen. Het neemt overigens niet weg dat we zondag, maandag en dinsdag een aantal heerlijke dagen gaan krijgen. Woensdag mogelijk ook nog warm, maar dan neemt de onstabiliteit toe. Daarna komen we zeer waarschijnlijk weer in westelijke winden terecht. Mogelijk valt het qua wisselvalligheid nog wel mee, beetje afhankelijk van een uitloper vanuit het Azorenhoog.

Ik vermoed dat deze warmere periode bij veel mensen wel eens kan gaan 'tegenvallen'. Ik zie in de media namelijk met enige regelmaat berichten voorbij komen zoals 'Eindelijk barst de zomer los' of 'Langverwachte zomerse temperaturen komen eraan'. Het wordt natuurlijk ook even zomers, maar waarschijnlijk slechts enkele dagen. Ik denk dat men eerder verwacht dat we weer weken heerlijk weer krijgen als ze deze nieuwskoppen lezen, zeker met afgelopen zomers in de herinnering.

Neemt niet weg dat we toch even kunnen genieten van warme dagen, ik wil niet al te negatief overkomen!  ;)  ;D  8)

Der RoX

Tja die krantenkoppen moet je met een korrel zout nemen...of eigenlijk met een bak water 8)
WiNtEr!!11!1!@

Diem

Echt ontzettend jammer dat het weer tegen lijkt te vallen volgende week. Volgende week woensdag ga ik voor 4 dagen naar Midden-Frankrijk met een zwembad. Het zag er een paar dagen geleden zo goed uit met elke dag een temperatuur van 25-30 graden. Ik kon niet wachten en had er ontzettend veel zin in, zeker na deze lente waar het bijna elke dag regende en na de geboorte van ons eerste kindje, om even heerlijk te ontspannen in zomerweer. En als ik dan vandaag de kaarten bekijk en ik 17 graden ingetekend zie staan...om moedeloos van te worden en een diepe teleurstelling. Laten we hopen dat het toch nog ietsje opknapt, veel mensen zijn toe aan wat beter weer.

vivalavida

Citaat van: Armand op vr 21 jun 2024 - 10:27Het hoog houdt inderdaad niet heel lang stand volgende week, dat schemerde overigens altijd al een beetje door bij de verschillende modellen. Het neemt overigens niet weg dat we zondag, maandag en dinsdag een aantal heerlijke dagen gaan krijgen. Woensdag mogelijk ook nog warm, maar dan neemt de onstabiliteit toe. Daarna komen we zeer waarschijnlijk weer in westelijke winden terecht. Mogelijk valt het qua wisselvalligheid nog wel mee, beetje afhankelijk van een uitloper vanuit het Azorenhoog.

Ik vermoed dat deze warmere periode bij veel mensen wel eens kan gaan 'tegenvallen'. Ik zie in de media namelijk met enige regelmaat berichten voorbij komen zoals 'Eindelijk barst de zomer los' of 'Langverwachte zomerse temperaturen komen eraan'. Het wordt natuurlijk ook even zomers, maar waarschijnlijk slechts enkele dagen. Ik denk dat men eerder verwacht dat we weer weken heerlijk weer krijgen als ze deze nieuwskoppen lezen, zeker met afgelopen zomers in de herinnering.

Neemt niet weg dat we toch even kunnen genieten van warme dagen, ik wil niet al te negatief overkomen!  ;)  ;D  8)

Ja dat denk ik ook, en, laten we eerlijk wezen ondanks dat wij dit 2 dagen geleden toch al zagen aankomen zijn we toch een ietsiepietsie teleurgesteld want we hadden toch hoop op wat stabieler weer  ;D

Der RoX

Nou... ik zit met de familie in een tentje in de Texelse duinen en waar het vanmiddag nog heerlijk zonnig was, is het nu alweer een natte grijze bende  ::)
WiNtEr!!11!1!@

Armand

De modellen zijn er nog niet helemaal over uit tot hoelang de warmte gaat blijven. GFS en EC laten de warmte nu aanhouden tot vrijdag en mogelijk nog zaterdag. Oorzaak is dat lagedrukgebieden wat langer ten westen van ons worden gehouden:



Eens kijken hoe dit gaat evolueren komende runs!

Der RoX

Prachtig zonovergoten nu! Mag ook wel na uren onafgebroken regen gisteren
WiNtEr!!11!1!@

vivalavida

Nou hier 50 tinten grijs hoor :P  ;D

Stuur maar door

Powered by EzPortal