Zomer discussietopic 2024

Topic gezien door 11717 bezoekers
Gestart door TMCThomas, za 01 jun 2024 - 23:30

Vorige topic - Volgende topic

Tower, Jenkie en 6 gasten bekijken dit topic.

vivalavida

Is daar toestemming voor? Ik zit er niet zo op te wachten nog natter te worden door een waterkanon  ;D

TMCThomas

Op de lange termijn beginnen de modellen nu toch regelmatig de betere kant op te gaan. Hoe en wat precies is nog (lang) niet duidelijk, EC en GFS lopen op +168h al ver uit elkaar. Echter waar we eerder zelfs op de ultra lange termijn weinig warme/stabiele konden vinden zien we nu toch regelmatig opties in de kaarten komen. Hopelijk zet dat door.




TMCThomas

De EC pluim ziet er deze ochtend ook een stuk beter uit, we zijn er nog niet maar de lange termijn is duidelijk warmer en stabieler.







vivalavida

Wat mij betreft echt een uitstekende pluim. Kom maar door  ;D zin in  8)

TMCThomas

Hopelijk is deze EC oper run van vanavond een uitbijter  :-\, lagedruk neemt al snel weer de overhand, van stabilisatie is weinig sprake. GFS is wat dat betreft beter al is dat deze run ook allemaal wat minder standvastig. Zo is kijken wat de EC pluim doet.





Der RoX

Garantie tot aan de deur met de laatste runs!

Ook in de zomer kunnen we zwabberen 😂



Overigens een zeldzame grafiek die van 0 tot 40 gaat 🤨
WiNtEr!!11!1!@

Bubba

Ziet er toch niet verkeerd uit lijkt mij 8)



En vanaf woensdag grotendeels droog.


TMCThomas

Ochtendruns zijn gelukkig weer een stuk beter ja, zo'n beetje weer terug naar hoe het eerst was met hogedruk in onze regio.


jelliiee

Het komt weer met bakken uit de hemel...
De zomer is ver weg.. :-X

Koen-IJM

De pluimen van EC zijn toch wel goed te noemen deze ochtend. Opeens droog de meeste dagen en de Tx gaat ook omhoog...  ;)

Der RoX



Deze maand verloopt vooralsnog bijna 3 graden kouder dan het langjarig gemiddelde. Dat is de afgelopen maanden toch wel anders geweest  8)

WiNtEr!!11!1!@

Bubba

Citaat van: Der RoX op zo 16 jun 2024 - 11:32Deze maand verloopt vooralsnog bijna 3 graden kouder dan het langjarig gemiddelde.



De nieuwe ijstijd is aangebroken ;)

TMCThomas

Potentie zit inmiddels duidelijk in de kaarten maar erg eenduidig en overtuigend is het nog niet. De grote modellen gaan eigenlijk al vanaf 120h allemaal hun eigen kant uit. Allen kiezen wel voor een variant waarbij hogedruk de hoofdrol speelt, maar hoe het het precies valt kan het een hoop uitmaken voor het uiteindelijke weertype. We halen de komende tijd in elk geval wel weer de 20 graden.




TMCThomas

Wederom een zomerse run van EC, zo willen we het zien!






Der RoX

Het zal eens tijd worden.


Overigens nu (15u) prima weer, veel zon en een briesje 🥰
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

De wonderen zijn de wereld nog niet uit, de Bilt heeft voor de eerste keer sinds 4 juni weer de 20 graden gehaald  ;). Dit is dan ook pas de 2e landelijke warme dag van deze juni maand. Hopelijk komen daar de komende tijd nog een hoop bij.


Ubachsberg

Citaat van: TMCThomas op ma 17 jun 2024 - 15:40De wonderen zijn de wereld nog niet uit, de Bilt heeft voor de eerste keer sinds 4 juni weer de 20 graden gehaald  ;). Dit is dan ook pas de 2e landelijke warme dag van deze juni maand. Hopelijk komen daar de komende tijd nog een hoop bij.
hoppa!

Heb jij iets van nieuws betreft de verwachte regenval hier in zuid limburg morgen???

Armand

Citaat van: Ubachsberg op ma 17 jun 2024 - 17:39Heb jij iets van nieuws betreft de verwachte regenval hier in zuid limburg morgen???

Ik hoop dat ik ook mag reageren hierop haha!  ;D  ;)

Morgen kan er inderdaad veel regen vallen, waar precies blijft zoals gewoonlijk nog even afwachten. Estofex heeft een level 2 afgegeven voor een groot gebied in Europa, waaronder België en zuidoostelijk NL, voor meerdere situaties gedurende de dag.

Pakken we Harmonie erbij, dan zien we vroeg in de middag al een complex vanuit Noord-Frankrijk, via Luxemburg richting Duitsland trekken:



Dit complex zal Nederland dus waarschijnlijk niet aandoen. Het kan wel gebruik gaan maken van de aanwezige onstabiliteit en forcering, en daarmee uitgroeien tot een zwaar onweer (vooral verder boven Duitsland).

Boven België zien we op dat moment een neerslagzone die verder over het zuiden en oosten van NL trekt. Hierop gaan in de loop van de middag ook (verscholen) buien ontstaan met kans op onweer. Dit zijn de buien die lokaal ook veel neerslag kunnen achterlaten. Waar dat precies zal zijn, is nu nog moeilijk aan te geven. Harmonie doet dat bijvoorbeeld boven Midden en Noord Limburg:



ICON en Arome laten wel zwaardere buien toe in Zuid-Limburg. In de loop van de avond kunnen er boven Frankrijk weer pittige buien ontstaan die overigens niet richting Nederland koersen. Samenvattend lijkt de zwaardere, georganiseerde convectie vooral weggelegd voor Duitsland en Frankrijk, waar ook de warmte en daarmee de meeste onstabiliteit aanwezig is. Voor zuidoost Nederland en een groot deel van België kunnen (ingebedde) buien echter ook behoorlijk wat neerslag achterlaten. Modellen komen gemiddeld met een smalle strook van 30 tot zeer lokaal meer dan 50mm.

TMCThomas

Net als je er een beetje vertrouwen in krijgt dat we de goede kant op gaan komt EC oper met dit soort kaarten aanzetten.



Gelukkig zijn er nog genoeg leden in de pluim die de warmte er nog wel in hebben zitten. Oper zit ver ondergemiddeld en is hopelijk dus een uitbijter. Dat geldt ook in vergelijking met de andere modellen, de meeste zien er gewoon prima uit. Maar het is duidelijk dat het nog niet vast staat.


vivalavida

Ik voel me echt een raspessimist als ik zeg: gebaseerd op ervaringen in het verleden kunnen we wel uittellen waar dat weer heen gaat  :-X  ::)

Edit: ik zag net dat de GFS pluim gezellig meegaat in deze ontwikkeling met op 28 juni maar liefst 13 graden

Powered by EzPortal