Zomer discussietopic 2024

Topic gezien door 30164 bezoekers
Gestart door TMCThomas, za 01 jun 2024 - 23:30

Vorige topic - Volgende topic

marctsm en 4 gasten bekijken dit topic.

Jasneker

Zonnige morgen, later bewolkt, 23 C hoogste temperatuur.
Droog, geen drup regen hier in friesland.

ijstijd

Hier zonnig met af en toe enige wolken.
Temp. 22,5 graden
Wind tussen N.W en N.O Zwak
Dauwpunt 19 graden
Luchtdruk 1011.4 Hpa gelijk blujvend
Vochtigheid 76%

TMCThomas

Wederom een mooie pluim! Lagedrukgebieden worden in de huidge uitdraai van EC op afstand gehouden. Er kan zo nu en dan een slechte dag tussen zitten en strakblauw zal het ook niet per sé zijn, maar over het algemeen zet het "normale" zomerweer zich voort.



Citaat van: RealDeal op do 01 aug 2024 - 14:48Harmonie had het dus goed.
Vind het wel prima, kan alles binnen weer even lekker afkoelen.

Harmonie zat er inderdaad het beste op, dat laat weer eens de sterke kant van het model zien. Niet dat het perfect was hoor de omvang van het neerslaggebied was een stukje kleiner en de temperatuur lag eerder tussen harmonie en arome in, maar alsnog netjes dat het model zoiets oppikt.

Vanaf vandaag ben ik overigens weer terug van vakantie dus ik zal weer wat frequenter posten  :) 


Bubba

Citaat van: TMCThomas op vr 02 aug 2024 - 10:47Vanaf vandaag ben ik overigens weer terug van vakantie dus ik zal weer wat frequenter posten  :)

Dat is fijn, je updates worden gemist ;)

Hoop dat je een goede vakantie gehad hebt.

Eric

Citaat van: TMCThomas op vr 02 aug 2024 - 10:47Vanaf vandaag ben ik overigens weer terug van vakantie dus ik zal weer wat frequenter posten  :)


Fijn dat je er weer bent en ik hoop dat je een fijne vakantie hebt gehad!

TMCThomas

Was heerlijk, bedankt!

TMCThomas

De avondpluim oogt op het eerste gezicht een stuk slechter, in werkelijkheid is er op korte termijn niet zo veel veranderd en is de lange termijn juist wat opgewarmd. Er zijn echter wat extreme leden bijgekomen op de lange termijn waardoor de schaal 10 graden hoger ligt dan vanochtend. (45 ipv 35)


vivalavida

Looks gooood  8)

Ik heb echt genoten vandaag. Met een ouder-kind tandem over de posbank gefietst (afgezien  :-X ). Maar zo heerlijk dit buitenleef weer. Even vitamine D opladen

TMCThomas

EC oper is wat minder positief in de laatste run, we zitten op de rand van de warme en koude lucht. In deze run valt het in het geval van de oper verkeerd. Maar aan de spreiding te zien is hier nog een hoop ruimte voor verandering.



GFS oper laat zien hoe het wel moet en duwt hoge 850hpa temperaturen richting Nederland van meer dan 20 graden. Vooralsnog staat die er wel relatief alleen voor.


TMCThomas

GFS zat er (zo lijkt het nu) goed op! De volgende hitte opstoot staat inmiddels ook bij EC in de kaarten. Dat kan best een hete worden, EC heeft voor het zuidoosten al temperaturen van 35 graden in de kaarten staan. ICON komt zelfs met lokaal 38 graden voor het oosten van het land. Ik hou nog wel een kleine slag om de arm, UKMO moet bijvoorbeeld nog niks van hitte weten.




vivalavida

Ik heb wel het idee tov van gisteren dat er minder koude leden zijn om de middellange termijn? 38 graden hoeft van mij ook echt niet, zo rond de 25-28 graden vind ik al helemaal zomers  8)

vivalavida

Het zwabbert nog wel alle kanten op he? De run van vanochtend van GFS laat weer de kou/regen 'winnen'. Ook EC van gisteravond is wat afgezwakt al

Koen-IJM

De EC pluim is daarentegen weer prima. Maandag wordt een warm dagje  ;)

JerryL

En een mooi onweer als afsluiter? Bring it on!

TMCThomas

Hitte blijft in de kaarten zitten, maandag zou wel eens de warmste dag van deze zomer kunnen gaan worden. Icon komt nog steeds met op grote schaal 35 graden en lokaal zelfs de 37 graden.



Ec pluim voor het zuidoosten van het land zit net iets onder de 35 maar daar kun je in een scenario zoals deze gerust een 1 à 2 graden bij optellen. De kaarten die icon laat zien zijn dus zo gek nog niet. De dagen om deze hitte opstoot heen zijn ook iets opgewarmd, een hittegolf is zeker in het zuiden van het land niet uit te sluiten.


TMCThomas

De meest extreme kaarten zoals wie die eerder bij icon zagen zijn inmiddels wat afgezwakt. De 850hpa temperaturen vallen over het algemeen iets minder warm uit waardoor de 38 graden er niet meer in lijkt te zitten. Heet wordt het echter nog wel, lokaal gaan de temperaturen naar de 35 graden met elders op grote schaal 32-34 graden.




TMCThomas

Mooie nieuwe run van EC oper, warmte blijft wat langer hangen in de laatste uitdraai. Overigens interessant om te zien dat voor regio oost dinsdag ook wel is de warmste dag zou kunnen worden, dat wordt afhankelijk van hoe snel de 850hpa temperaturen doortrekken.

Midden


Oost


Zuidoost


Maandag zit inmiddels ook bij de korte termijn modellen in de kaarten, we zien veelal het beeld wat we gister al zagen. Op grote schaal 30-33 graden met uitschieters in het zuiden naar de 35 graden. Kijken we nog wat verder zuidelijk binnen de lage landen dan zien we voor belgië nog wat extremere temperaturen ingetekend staan. Daar zien we in het westen van België de 37 graden voorbijkomen. Dat is dan ook waar morgen overdag de warmste 850hpa (~1500 meter hoogte) temperaturen zitten met zo'n 22 graden. Boven Nederland komt deze lucht ook te liggen maar pas in de nacht van maandag op dinsdag waardoor wij niet zo extreem uitkomen.



Dat resulteert echter wel in een flinke plaknacht, Harmonie laat op veel plaatsen de temperatuur niet veel lager zakken dan 21-23 graden, hetzelfde geldt overigens voor Icon, WRF en Arpege. En kijk die temperaturen om 2 uur 's nachts is, lokaal berekent harmonie hier nog 27 graden! Deze kaarten van 2 uur 's nachts zouden voor een warme zomerdag om 2 uur 's middags ook niet misstaan!



Der RoX

Ah, ben nu 5 dagen op Rhodos en deze nachttemperatuur is een soort van "normaal" hier
 
Laten we zeggen dat ik erg blij ben dat er een goede wind staat en er airco is.

 8)

Good luck!

WiNtEr!!11!1!@

ijstijd

Erg warm vandag geweest 32.8 graden.
Nu een regenbui al 0.2 mm

flyineddy

Citaat van: ijstijd op di 13 aug 2024 - 00:02Erg warm vandag geweest 32.8 graden.
Nu een regenbui al 0.2 mm

Hier zul jij denk ik blij van worden:
sneeuw in noord Nederland!!!  ;D
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Wel bij 32 graden, maar hé, je kunt niet alles hebben.  ;D

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Powered by EzPortal