Onweerskansen seizoen 2016 - Algemene vooruitzichten

Topic gezien door 75509 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, ma 04 jan 2016 - 19:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dondertje127

Vóór middernacht ook nog op de dijk gestaan bij de IJssel uiterwaarden, daar wel een heel bijzonder mooie lichtshow gezien, in eerste instantie nog waarbij de maan scheen door de sluierwolken. Door al die sluierwolken (en dus ook vocht) verspreide vaak witte flitsen over het hele zwerk. De bliksem ver weg was veelal geel tot bijna rood.

Dus mooi een weerlichtdag (de 15e) en nu een onweersdag erbij na middernacht. En het is nog steeds niet helemaal over, zojuist een inslag ergens op afstand.

Martijn1978

Hier weer een heerlijke bui gehad die al weer een eind verder was toen we nog even op een nabije +CG werden getrakteerd.
Gelukkig was mijn telefoon nog aan het filmen.

dondertje127

Toch nog steeds soms best felle flitsen en gedonder. Het onweert hier al meer dan anderhalfuur. Ebt nu wat weg maar vaak zie en hoor je ineens nog af en toe een verdwaalde flits/donder.

Heb een paar fraaie plaatjes gefilmd. Mooie afsluiter van de hitte. Nu weer op naar wat minder warm (na)zomerweer, maar 18 tot 22 graden is nog steeds heel erg mooi en morgen nog 22 tot 24 graden. Zal vast nog een keer beetje broeierig aanvoelen nu met dat vocht :)

En hoe mooi we het nu hebben, we hebben in Velp 3 tropische dagen op rij gehad met 1 zomerse dag vooraf. Weer net op 1 dag na geen hittegolf, of het moet lokaal 25 graden worden in het Oosten en middden. Wel of niet, het is genieten deze september!

Ries

Die Randstedelijke media ook altijd: "het hele land heeft onweer gehad"...not!

Arend

Of ik vannacht nu wakker ben geworden van onweer of regen, ik durf het niet te zeggen. Het heeft in ieder geval even stevig geplensd hier, dit leverde totaal 9,6 mm op. Heerlijk! Nu nog proberen om die nutteloze warmte uit huis zien te verdrijven.  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

jornonweer

Wat was eigenlijk de reden dat de onweersbuien zwaarder hebben uitgepakt dan de weermodellen voorzien hadden? Marsel, iemand?
Danger is real, fear is a choice.

Marsel

Citaat van: jornonweer op vr 16 sep 2016 - 17:46
Wat was eigenlijk de reden dat de onweersbuien zwaarder hebben uitgepakt dan de weermodellen voorzien hadden? Marsel, iemand?

Ik durf het niet te zeggen. Er zat inderdaad lokaal een behoorlijk intens exemplaar bij. In het overgrote deel van het land was het echter een typisch 13 in dozijn elevated multicell onweer. Ook hier was het met matige regen (hoewel de radar zwaarder deed vermoeden), enkele tientallen ontladingen en een zwakke windtoename aan de voorzijde wel bekeken. Op een paar CG's na niks schokkends.
Lokale excessen zijn in elke convectieve situatie mogelijk, dat hebben we eerder gezien. We hebben het dan over zeer kleine fracties van het totale buiengebied. Maar ook ik vond de intensiteit van de zwaarste exemplaren ook wat aan de forse kant gezien de toch niet uitzonderlijke onstabiliteit en schering. De oorzaak kan ik niet achterhalen omdat ik de situatie meteorologisch niet meer gevolgd heb ivm andere bezigheden.

Martijn1978

Zometeen met de auto terug vanuit a Coruña naar Nederland. Ik zie dat er onweer hangt in de Pyreneeën waar we de grens met Frankrijk passeren. Hopelijk zijn er over een paar uur nog steeds buien daar. Eerst een Km of 600 rijden voordat we daar in de buurt komen.

AFTH14



4seasons

Hier ook nog een goed beeld hoe de lucht - momenteel - op de Noordzee er uit ziet;

live cam:

Joep


AFTH14

Mooie luchten buiten, webcams volgen, genieten dit!

Marsel

Citaat van: AFTH14 op za 01 okt 2016 - 18:55
Mooie luchten buiten, webcams volgen, genieten dit!

Inderdaad prachtige Cb's op dit moment te zien. Hier vanuit Woensdrecht mooi zicht op de buienlijn over Zeeland momenteel. Doffe donders (CG's) zijn zelfs soms hoorbaar. De buien richting het IJsselmeer zijn ook vrij lang zichtbaar geweest met magnifieke aambeelden en indrukwekkende stijgstromen. Zal vast niet het laatste onweer zijn voor de kustregio de komende 12 uur :).

pietjelol

zo even binnen formule een tijd een dakgoot schoongemaakt. Hij kon het niet meer verwerken. Lag amper wat in maar toch begon de boel naar binnen te komen. niet zo vreemd 22 mm in een kwartier tijd

ron12

Onweer hoorbaar in Nijmegen, bui hangt ten westen van de stad, felle weerlicht te zien daarin die hoek http://nijmegenstadsbrug.nl/webcam.html
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Tam


dondertje127

Hé, ik was vandaag totaal niet met het weer bezig en hoor opeens gedonder. We hadden wel mooi weer vandaag met een paar lichte regenbuitjes, maar had geen felle buien verwacht. Ik had ook niet verwacht dat we überhaubt in Nederland buien zouden krijgen, ik dacht hooguit een beetje gespetter. Verassing dus, deze 23e onweersdag voor mij persoonlijk.

Was voetballen en in de stad, dus had ook geen tijd om te kijken. Ik dacht, gewoon weer een mooie herfstdag. Zo zie je maar weer. En nu op de radar zie ik dat het flinke onweersbuien zijn vooral in het Noordelijk deel van het land.
Komt dat effe koud op m'n dak vallen :)

ron12

Ook ten zuid oosten van nijmegen
Citaat van: ron12 op za 01 okt 2016 - 19:36
Onweer hoorbaar in Nijmegen, bui hangt ten westen van de stad, felle weerlicht te zien daarin die hoek http://nijmegenstadsbrug.nl/webcam.html
Ook ten zuidoosten van Nijmegen onweer
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dondertje127

Onweer alweer eventjes voorbij, maar wat een stortbui zeg!

Powered by EzPortal