Onweerskansen seizoen 2016 - Algemene vooruitzichten

Topic gezien door 75709 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, ma 04 jan 2016 - 19:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Giso84

Geen excuus nodig Marsel, we wachten geduldig af op je bericht of misschien van iemand anders die de situatie wilt uitleggen hoe deze ervoor staat
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Ries

Hier op Terschelling afgelopen dagen enorm veel vocht in de lucht, continu heiig met duidelijk koelere lucht verder op zee. Als dat vocht ontvlamt zou t toch best leuk kunnen worden? Helaas zit ik morgenaaf, als t kan gebeuren, alweer in Grunn, dus hopen dat er daar nog wat van komt ook. Geen idee hoe helder/droog het verder in t land is (geweest)?

Marco uit Hangar 5

Vanuit mijn kantoor op Schiphol Oost erg veel Castellanus te zien in het westen en zuidwesten, voorboden van onweer. Wind is ook behoorlijk toegenomen.

Het wordt weer nowcasten vrees ik, er kunnen zomaar buitjes gaan ontstaan
Marco Nierop
http://zweef.nl/

GeneralDuke

Ik lees dingen over mogelijke MCS en >3500 J/kg CAPE. Volgens mij ontbreekt het alleen aan een trigger.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Edwin

Citaat van: GeneralDuke op vr 26 aug 2016 - 10:41
Ik lees dingen over mogelijke MCS en >3500 J/kg CAPE. Volgens mij ontbreekt het alleen aan een trigger.

Waar lees je dat dan?
Never Stop Exploring

Marco uit Hangar 5

Castellanus is de afgelopen uren allemaal opgelost! wel erg heiig
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Skroei

Dat van die mogelijke MCS is/was te lezen bij de guidance vh KNMI , Jantje heeft dat hier in dit topic neergezet, even terug lezen, pagina 20 ,  1 na laatste berichtje

Pluim Leeuwarden; oper gaat lekker in de neerslag grafiek voor zaterdag..
http://cdn.knmi.nl/knmi/map/page/weer/waarschuwingen_verwachtingen/ensemble/detail/pluim_06270_15D.png

hesselsjoerd

Oper is al enkele runs op rij de koploper qua neerslag in dat gebied van het land. Toch heb ik mijn twijfels.. Ik woon wel vlakbij Leeuwarden trouwens ha  8)

Marco uit Hangar 5

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op vr 26 aug 2016 - 10:44
Castellanus is de afgelopen uren allemaal opgelost! wel erg heiig

En weer nieuwe castellanus ontstaan in het westen. Zojuist een rondje gelopen, het is erg klam en af en toe een spetter uit vermoedelijk Castellanus die boven Schiphol hangt. Erg hoge basis, ik denk wel meer dan 4Km. Interessant weer dit.
Marco Nierop
http://zweef.nl/

GeneralDuke

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op vr 26 aug 2016 - 13:03
En weer nieuwe castellanus ontstaan in het westen. Zojuist een rondje gelopen, het is erg klam en af en toe een spetter uit vermoedelijk Castellanus die boven Schiphol hangt. Erg hoge basis, ik denk wel meer dan 4Km. Interessant weer dit.

Is de grenslaag zo vochtig dan? Dat die druppels de grond raken.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Skroei

Wordt nowcasten morgen...
Wat citaten uit de guidance vh KNMI :

"Boven het westen van Frankrijk ontstaat morgen een thermisch laag dat noordwaarts beweegt en aan het begin van de avond het zuidwesten van ons land bereikt.

Belangrijkste aandachtspunt wordt nu de kans op zware onweersbuien morgenavond. De modellen vertonen een springerig beeld, zowel qua locatie en timing als tussen de modellen onderling.

De potentie voor zwaar onweer met alle bijbehorende randverschijnselen is zeker aanwezig, maar zoals gewoonlijk met convectie zal het een kwestie van nowcasten worden. De belangrijkste forceringen zullen zijn een zwakke hoogtetrog, convergentie op nadering van de thermische vore en in een later stadium ook de outflow van de reeds ontstane buien.

Morgenmiddag en -avond zien we het warmtefront op de Noordzee in de noordelijke helft van de FIR activeren, de temps op de Noordzee worden al behoorlijk potentieel onstabiel, zie bv. EHDV. Morgen in de tweede helft van de middag zien we in de warme sector steeds meer convectieve bewolking ontstaan, gezien de progtemps zal de convectie vanaf enige hoogte getriggerd worden en niet vanaf de grond. In de avond zien we de kans op geclusterde Cb's waarvan de toppen volgens de progtemps tot FL400 komen, maar met overshooting tops zullen deze waarden meer richting de FL450 gaan.

Ten eerste zien we de buiigheid op het front (dan inmiddels een warmtefront) in de middag activeren met ook de vorming van onweersbuien. Later in de middag zien we Harmonie en de CY38 nu keer op keer felle neerslagsignalen (lokaal >40 mm/uur), PW bedraagt in Harmonie lokaal >50 mm). Ook zien we zware tot zeer zware windstoten (in Harmonie lokaal >64 kn). In Hirlam en EC is het convectieve neerslagsignaal zoals vaak meer afgevlakt. CAPE komt morgenavond lokaal boven de 2500 J/kg. Omdat de buien niet vanaf de grond ontstaan moeten we voor de shear meer kijken naar de 1-6 km dan naar de 0-6 km. DE 1-6 km shear bedraagt 20-25 kn, waardoor de CAPE*SHEAR lokaal uitkomt op 60. Zowel Harmonie als INDECS geven een grote onweerskans. De graupelplaatjes in Harmonie geven een duidelijk signaal op grote hagel."


Eerst leek het dat het weinig spektakel zou worden dit weekend, lijkt het weer nu toch de kant vd onweerliefhebber te kiezen.. 
Afwachten, nowcasten, maar spannend is het nu wel 8)

Marco uit Hangar 5

Citaat van: GeneralDuke op vr 26 aug 2016 - 13:21
Is de grenslaag zo vochtig dan? Dat die druppels de grond raken.

Blijkbaar.. maar het was echt sporadisch gedruppel hoor.. zo van.. "Hee, ik voel een druppel.." en dan weer een hele tijd niks.

Op dit moment zijn alle castellanus weer weg getrokken, op de radar was er toch wel wat neerslag op te zien, stelde niet veel voor, maar toch.
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Marsel

Citaat van: Skroei op vr 26 aug 2016 - 17:02
Wordt nowcasten morgen...

Eerst leek het dat het weinig spektakel zou worden dit weekend, lijkt het weer nu toch de kant vd onweerliefhebber te kiezen.. 
Afwachten, nowcasten, maar spannend is het nu wel 8)

Correct. Ik zal vanavond een nieuw topic openen voor morgen om deze wat 'rare' situatie te duiden. Er zijn namelijk de afgelopen 12-24h wat zaken anders dan in een eerder stadium (lees: enkele dagen terug) aannemelijk leek.

lander22

waar gaat dat laag toch naartoe?  ??? ik hoop eerlijk gezegd wel op een onweertje in Limburg maar denk dat dat gaat tegenvallen  :-\

jornonweer

Citaat van: lander22 op vr 26 aug 2016 - 18:22
waar gaat dat laag toch naartoe?  ??? ik hoop eerlijk gezegd wel op een onweertje in Limburg maar denk dat dat gaat tegenvallen  :-\
nope, Limburg en Noord brabant hebben hun portie al gehad, deze keer het westen en noorden helaas.. EDIT : harmonie wat doe je nu  ;D Limburg zwaar onweer rond 18.00 uur volgens harmonie, arome pakt dit ook op enkel iets westelijker, zeer spannende situatie
Danger is real, fear is a choice.

lander22

Citaat van: jornonweer op vr 26 aug 2016 - 18:27
nope, Limburg en Noord brabant hebben hun portie al gehad, deze keer het westen en noorden helaas.. EDIT : harmonie wat doe je nu  ;D Limburg zwaar onweer rond 18.00 uur volgens harmonie, arome pakt dit ook op enkel iets westelijker, zeer spannende situatie

arome is best goed voor Belgie! harmonie ook? even kijken :)

jornonweer

Citaat van: lander22 op vr 26 aug 2016 - 19:10
arome is best goed voor Belgie! harmonie ook? even kijken :)
harmonie redelijk, vooral Oost belgie en zuidoost nl. Maar wow wat in verschillen in de modellen, zelfs het fijne harmonie wijkt enorm af van het fijne Hirlam. Spanning tot en met
Danger is real, fear is a choice.

lander22

GEM lijkt ook neerslag te geven voor regio Limburg en delen van nederland :)

zo meteen even EC bekijken!

Skroei

Komende nacht / morgen(ochtend) kans op onweer

wat citaten vh KNMI :

Komende nacht zijn er perioden met regen. Tegen de ochtend krijgt de neerslag een meer buiig karakter en is onweer mogelijk.

Zondagochtend is het bewolkt en komen er talrijke buien voor, mogelijk met onweer. In de middag worden de buien minder actief.

Een warmtefront bereikt vanavond het zuidwesten en bereikt rond middernacht het noordoosten. Bijbehorend golvend koufront bereikt (in combinatie met hoogtetrog) zondagochtend het westen en verlaat zondagmiddag het zuidoosten. Achter dit koufront volgt een tweede, zwakker koufront

Belangrijkste is dat het eerste koufront van zondag enkele ingebedde Cb's heeft met toppen die FL200/250 kunnen bereiken vanaf een basis van FL080. Temperatuurverschil tussen basis en top is dan 30 graden bij een FZL van FL100. Dieper landinwaarts kunnen de Cb's m.b.v. dagelijkse gang, maar vooral ook interactie met de linker uitgang van een flinke jet aan de zuidwestflank van een hoogtelaag doorgroeien tot FL320. Na passage 2e koufront stijgen de bovenluchttemperaturen en wordt de lucht droger, waardoor de Cb's minder talrijk en dieper worden. Nabij de occlusie in het noorden is weer sprake van Sc met ingebedde Cb's, die mogelijk nog wel tot FL270 komen.

Op nadering van het koufront van zondag steeds buiiger van karakter. Vooral nabij en achter dat koufront kans op onweer, dat vooral vanaf hoogte getriggerd wordt. Effectieve schering daarbij niet bijzonder hoog, maar MUCAPE toch in de orde 1000-1500 m2s2. Na passage neemt dit echter snel af. Vooral op het zondagse koufront verwachten we enkele vrij matig georganiseerde multicellen, soms meer in lijn. INDECS heeft de onweerskansen voor morgen afgebouwd, maar komt voor het oosten nog altijd met 60-80%. Elders meestal 30-50%. Een waarschijnlijk scenario is verspreid enkele ontladingen en hagel, grootste kans in het oosten. Buien nemen na passage van dit koufront vooral in het zuidwesten af. Nabij de occlusie buiige neerslag. Onweerskansen dan ook niet helemaal 0.

Peter

Lekker wat onweer nu in het midden van het land. Prima wakker worden zo  ;D ;D 8)
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

Powered by EzPortal