Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 11

Topic gezien door 280818 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 02 feb 2013 - 10:34

Vorige topic - Volgende topic

Thunderfreak

Citaat van: wazzie op do 07 feb 2013 - 10:26
omdat wij in een veel te warm gedeelte van nederland wonen, hier gaat het waarschijnlijk gewoon regenen, en als het sneeuw is dan gaat het hier als eerst regenen.
en nogmaal ik hoop echt dat ik het fout heb, als wij sneeuw krijgen is het puur mazzel in ons dorpje.

ps: misschien kennen we elkaar wel haha  ;)

Mwah dat is niet helemaal waar natuurlijk,het laagje hoeft maar goed uit te vallen en hier zit je ook in de sneeuw en daarna lange tijd koud. Je bent toch de goede periode kwa sneeuw niet vergeten he van bijna 2 weken terug? Zegt echt helemaal niks of het hier nu te warm is omdat we dicht aan de kust wonen,ligt gewoon aan de stromingen waar die vandaan komen,alleen enige nadeel is dat wij als Zuid Holland als eerst dooi hebben na een periode van winter en de temp nogal snel omhoog schiet door de maritieme luchten.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

André

Bui een buiig weer is de lucht toch prachtig .
Demeulemeester André

Thunderfreak

Haha ik moet altijd lachen als ik lees over ''ik vrees voor de optochtlopers'' etc etc ,ze doen het toch echt zelf. Dan lopen ze maar niet of korten ze tocht lekker in.

Carnaval...........

Kan ook binnen gevierd worden.

Zelf nadenken mag ook  ;) ;D

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Synoptische ontwikkeling
Een uitgesproken meandering in het hoogtepatroon zorgt voor een grootschalige hoogtetrog boven West-Europa, waarbij het polaire front ver zuid van het aandachtsgebied ligt boven het Middelandsezeegebied. Tot het einde van de operationele run zien we eigenlijk weinig verandering in dit grootschalige bovenluchtpatroon. Wel is het zo dat de genoemde hoogtetrog geleidelijk wat minder uitgesproken wordt door opvulling. Aandacht gaat uit naar de ontwikkelingen voor zaterdag en vooral naar maandag. Zaterdag trekt een warmtefrontafloper (detached WF) via de Noordzee zuidwaarts over de zuidwestelijke helft van het land met (winterse) neerslag. Van zondag naar maandag wordt een kortgolvige hoogtetrog vanaf de Atlantische Oceaan opgenomen in de reeds aanwezige grootschalige hoogtetrog. Bij deze samensmelting neemt de kortgolvige hoogtetrog een barokliene zone mee welke van het zuidwesten uit opdringt. Doordat het bijbehorende grondlaag zuid van ons land blijft zien we deze frontale zone opdringen met aan de grond boven ons land een aanhoudend aflandige stroming. Dit zorgt ervoor dat de bijbehorende frontale neerslag vrijwel zeker in de vorm van sneeuw valt. Onzekerheden omtrent de ontwikkeling van dit systeem in het EPS zie hieronder.

Modelbeoordeling en onzekerheden
Aandacht gaat uit naar de ontwikkeling voor maandag. Kijkende naar de pluimen zien we dat de Oper zich bovenin het spectrum bevindt. Onzekerheden hangen af van de mate van de diepte van het genoemde grondlaag en de mate van het noordwaarts opdringen ervan. Dit is ook goed te zien in de cyclone-database als alle afzonderlijke H+108 leden met elkaar vergeleken kunnen worden. De meeste leden vertonen het laag met aan de noordflank ervan een vaste neerslagvorm. Grootschalig gezien zijn tot aan het einde van de runtijd de verschillen in bovenlucht patroon tamelijk gering. Uiteraard zijn er aan het einde van de runtijd in toenemende mate detailverschillen waar te nemen tussen de verschillende leden. De meeste prolongeren echter de aanwezigheid van de genoemde hoogtetrog. Aan het einde van de run tijd zijn er 10 leden die de hoogtetrog oost laten verplaatsen waardoor een weststroming op gang kan komen. In de EPS periode (vanaf dag 10) wordt dit beeld door een toenemend aantal leden ondersteund. Eerst met zo'n 20 leden, aan het einde (dag 15) met het merendeel.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

martijn

Regenbuitje met natte sneeuw hier

Marco_Goes

Hagel en flits/boem   
Onweersdag nummer 2 voor dit jaar :)

Marsel

Citaat van: Marco_Goes op do 07 feb 2013 - 14:02
Hagel en flits/boem   
Onweersdag nummer 2 voor dit jaar :)

Het zijn roerige tijden inderdaad. Veelvuldig magnifieke buienluchten, lokaal onweer en op sommige plekken kortdurend een pak sneeuw (of hagel).
Ook hier te Woensdrecht nu weer de ene hagelbui na de andere. Mooi weertype dit :D.

SniperEye

Citaat van: frankaloe op do 07 feb 2013 - 13:28
hier zullen veel optochtlopers/organisaties/bezoekers "blij" mee zijn vrees ik
maar wel mooie vooruitzichten
als de optocht al doorgang vind..daarna lekker warme chocomelk of andere hete drank...of snert..jummmmie..
ontopic..momenteel bij 5 grd de ene regenbui na de andere

Ik woon nu al meer dan 20 jaar in het zuiden maar heb nooit begrepen welke gek het ooit verzonnen heeft dit feest in de winter te vieren. Tja, omdat de toenmalige katholieke kerk toestemming gaf aan haar onderdanen om voor de vasten nog even losbandig te mogen zijn. Vergeet die tijd en verhuis dit circus naar de zomer.

Thunderfreak

Citaat van: Marsel op do 07 feb 2013 - 14:10
Het zijn roerige tijden inderdaad. Veelvuldig magnifieke buienluchten, lokaal onweer en op sommige plekken kortdurend een pak sneeuw (of hagel).
Ook hier te Woensdrecht nu weer de ene hagelbui na de andere. Mooi weertype dit :D.

Zeker weten

Mooie wolken partijen,dan valt er weer hagel/sneeuw en snel alweer fel de zon.

Super.

Thunderfreak

Toch wel apart dat de controler naar beneden schiet op termijn. Terwijl er ook weer veel leden omhoog gaan.

En de neerslagpiek een dag van te voren,controler ziet het als sneeuw,waardoor de temp een dag later fors naar beneden valt.

Harry de Hond

Citaat van: martijn op do 07 feb 2013 - 13:53

Is een mooi dorp dat Hier. Wonen nog behoorlijk wat mensen.
Juist.

Civiccoupe

Citaat van: martijn op do 07 feb 2013 - 13:53
dat is appart ik ben ook HIER maar geen regenbuitje met sneeuw te zien.

Ploeps

In Arnhem is de weggeschoven sneeuw aan de kant van de weg nog steeds niet gesmolten. Ook de sneeuw op de grasvelden ligt er nog. Met een temp. van ca. 5 graden zou je snellere dooi verwachten.
Liefhebber van weer-uitersten.

martijn

Romigo

Citaat van: martijn op do 07 feb 2013 - 15:32
HIER is 't Harde

Martijn, je kunt bij persoonlijke tekst jouw woonplaats invullen, zodat wij allen weten waar je verblijfplaats is en/of vanaf welke plek je meestal op dit forum zit.

martijn

Hoe beantwoord je iemands bericht?

grizzrh

Citaat van: martijn op do 07 feb 2013 - 15:59
citaat

Flinke nattesneeuw hier op het momemt!!

Doenrade, Limburg

Vomera

Citaat van: grizzrh op do 07 feb 2013 - 16:01
citaat

Flinke nattesneeuw hier op het momemt!!

ja hier ook, maar meestal regen terwijl 5 km verder op het in de vorm van sneeuw valt.. waar ik woon zit ik op 79 m NAP en mijn werk onder de 50 NAP.. kan misschien net het verschil maken.. :)

grizzrh

Citaat van: Vomera op do 07 feb 2013 - 16:13
ja hier ook, maar meestal regen terwijl 5 km verder op het in de vorm van sneeuw valt.. waar ik woon zit ik op 79 m NAP en mijn werk onder de 50 NAP.. kan misschien net het verschil maken.. :)

Ziet er toch wel mooi uit he :P denk niet dat er veel verschil in zal zitten wel dan ??

Doenrade, Limburg

André

Citaat van: martijn op do 07 feb 2013 - 15:59
Als je ingelogd zijt moet je op  reageer klikken bovenaan of onderaan , uw bericht plaatsen en dan op verzenden klikken en klaar is Kees . Notificatie moet ook aanstaan dan krijg ge berichten terug .
Demeulemeester André