Mening gevraagd aan gevorderde fotografen

Topic gezien door 6977 bezoekers
Gestart door Reinout60D, zo 05 aug 2012 - 20:53

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Reinout60D

Beste fotografen onder ons.

Met de afgelopen paar dagen en de prachtige onweerskansen die ze gaven doe ik tegenwoorden best vaak natuurfotografie, en vaak ook een time lapsje. Door verkoop van foto's en video aan nationale media is er wat geld vrijgekomen om te investeren. Heb een half jaartje een Glidecam en zat eerst te denken om een vest hiervoor te kopen, verder geen belangrijke info...

Doordat ik tegenwoordig meer natuurfotografie doe, zie ik dat ik best duidelijke vertekening heb op m'n foto's. Het gaat om, lastig te zeggen, de kleurranden om objecten heen. Bijvoorbeeld een rood randje links van een paaltje en een blauwe aan de andere kant van het paaltje. Het is duidelijk te zien als je een foto in groot formaat kijkt. Een voorbeeld zie je hieronder. De foto is donkerder dan normaal, blijkbaar neemt YFrog iets van helderheid weg.



Je ziet het ook aan de horizon, bij de bomen ver op de achtergrond.
Ik heb een Ultrasonic lens. Nu weet ik dat deze toch al beter zijn dan de bekende kitlenzen. Daarom schrok ik hier ook wel van want dit had ik toch niet verwacht!

Mijn vraag is, is het nu het moment om toch te kijken naar een L-serie? Zo ja, hebben jullie suggesties? Mijn budget rijkt tot rond de €1000 dus echte luxe speeltjes vallen al gauw af.

Gegevens:
Canon 60D
Canon EFS 17-85mm 1:4-5.6 IS USM
Canon EF 70-300mm 1:4-5.6 IS USM

(voor natuurfotografie heb ik tot nu toe alleen de 17-85mm gebruikt)

Edit: post hieronder het origineel
Onweders 2013: 1
Fotograaf - Freelance Cameraman - Student AV Specialist

Reinout60D

Originele foto. Heb het met name aan de rechterkant van de foto, bij het hek.
Foto is post beetje overdreven door saturation in nabewerking

Onweders 2013: 1
Fotograaf - Freelance Cameraman - Student AV Specialist

VincentKuipers

De vertekening is helaas echt iets van het objectief en zul je met photoshop programma's moeten corrigeren. De 17-85 staat bekend om die vertekening...
De paarse randen op je eerste foto zijn wel heel extreem en lijkt meer een soort van verkeerd bewerken.....

Een overstap naar L objectieven zal je een hoop verder helpen, echter hebben deze ook vertekening wanneer je iets in hetzelfde bereik zoekt. Een optie die binnen je budget past is dan een 24-105L IS USM. Uitstekende lens met prima prestaties. Ook wel ietje aberatie (De paarse randen die je bij de 17-85 sterk ziet) , maar een bij de juiste diafragma's nauwelijks zichtbaar. Een duurdere optie is de eerste versie 24-70 USM, echter gezien je film ambities ( Glidecam), lijkt me dat niet de beste optie vanwege het ontbreken van beeld stabilisatie.

Zelf fotografeer ik op moment met de 24-105 op FF en vind het een geweldige lens, ik betwijfel alleen of het genoeg groothoek voor je is vanwege de 1.6x crop factor..... Ik adviseer je eens lang een winkel te gaan en wat uit te proberen/huren.


Lightning_Glenn

Dit is inderdaad zoals Vincent uitlegt chromatische aberratie of kleurschifting.
Dit is een optische fout van lenzen en lenzensystemen die ontstaat doordat licht van verschillende golflengten niet in dezelfde mate wordt gebroken aan de lensoppervlakken (Wikipedia)
Met de 18-55 kit lens had ik daar ook last van, maar niet zo erg als met de 17-85 (zeker als deze niet goed scherp was gesteld)
Ik heb sinds kort de beste Canon lens voor een niet fullframe, de 17-55 2.8 en met deze lens zie ik geen aberratie in me beelden.
Met lightroom kan je best makkelijk deze aberratie weg halen, dat ik moest ik altijd doen met onweer foto's met de 17-85, nu is dat verleden tijd.
Dus ik zou je voor je 60D de 17-55 2.8 adviseren, ik heb er in iedergeval zeker geen spijt van, dit objectief is gewoon een L-lens van binnen ;)

Oxize

Die paarse randen (Chromatic Abberation) krijg je weg met Photoshop -> Filter -> Lens Correction of onder Camera Raw -> Lens Correction.

Die paarse randen zie je meestal bij hoge contrasten zoals bij jouw te zien (donker/licht) is. Elke lens heeft CA, ook de L lenzen van Canon, maar in veel mindere mate.

Zoals glenn zegt kan je op zoek gaan naar een andere lens die minder Distortion, Ca (fringe), onscherpte heeft. De keuze op de 17-55 F2.8 is wel een goede keuze. Mooi lichtsterk, ideaal voor nacht/onweer/landschapfotografie.

Ikzelf gebruik de 15-85mm waar ik zeer tevreden over ben. Deze lens valt in dezelfde straatje als de 17-55mm, maar is minder lichtsterk als die van de 17-55. Beide vallen net onder de L lenzen.

Hou er rekening mee dat je voor de 17-55 zo 900 euro kwijt bent. De 15-85 kost zelfs tegenwoordig nog 700+ euro.

De L lenzen kosten nog meer.

Dus als het probleem alleen die CA is, zou ik gewoon Lens Correction tool gebruiken in Photoshop of Camera Raw.

Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Oxize

Citaat van: VincentKuipers op zo 05 aug 2012 - 21:13
De paarse randen op je eerste foto zijn wel heel extreem en lijkt meer een soort van verkeerd bewerken.....

Dat gebeurd als je Contrast of Clarity gaat boosten. Een goeie lichtmeting zal een hoop CA wegnemen.
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

inca

Ik had hier ook last van. Veel mensen zien het niet, maar als je graag je foto's bewerkt, dan is het een dorn in het oog. Hier een filmpje hoe je het kan weghalen met in dit geval Lightroom. Zoals de bovenstaande reacties al aangeven is dit slechts 1 van de vele programma's die dit probleem kunnen verhelpen.

If you put your mind to it, you can accomplish anything! Canon 50D, EF-S 17-55 IS USM 2.8

Erwin Kats

1 Ding wat ik zeg, L lenzen zijn niet de beste die er zijn, laat je niet misleiden door het rode randje ( wat je niet bij elke L lens krijgt ).
Natuurlijk zijn er een paar voordelen aan zulke lenzen ( en ik heb niks te klagen trouwens ! )

Maar buiten de L reeks om zijn er ook zalige lenzen zoals de EF-S 10-22mm ( ook flinke duit euries )
De EF-S 18-55mm waar ik me digitale fotografie mee begon was ook een perfect exemplaar  ( met eos 350D )

Ook L lenzen hebben vertekening

Heb je toevallig een zonnekap op je lens gebruikt?
Kzie namelijk vignetering in de linker en rechter bovenhoek.... ( filters? )
Bij foto 1 is er te hard geclipt in het lichte gebied waardoor het er zo raar uit ziet, de CA is versterkt.
Canon eos:         Canon EF:
1DmkIIN              17-40 f4 L 1DmkIII               24-105 f4 L IS   

Reinout60D

Thanks voor de reactie's allemaal!
Ik fotografeer in RAW en foto 1 komt ook van een time lapse, waar je op de film het niet goed ziet. Deze is dus inderdaad nogal obvious bewerkt.

Citaat van: Oxize op zo 05 aug 2012 - 22:28
Die paarse randen (Chromatic Abberation) krijg je weg met Photoshop -> Filter -> Lens Correction of onder Camera Raw -> Lens Correction.
Zal vandaag even kijken hoeveel dat scheelt

Citaat van: Erwin Kats op zo 05 aug 2012 - 22:52
Heb je toevallig een zonnekap op je lens gebruikt?
Kzie namelijk vignetering in de linker en rechter bovenhoek.... ( filters? )
Bij foto 1 is er te hard geclipt in het lichte gebied waardoor het er zo raar uit ziet, de CA is versterkt.
Geen zonnekap maar dat is waarschijnlijk m'n jas die je ziet. Had hem over m'n camera gehangen gezien het best wel aan het gieten was. Heb ook filter ND2-400 gebruikt.

Ik ga eens goed nadenken erover en misschien deze week toch nog even naar de camerawinkel, wat zij denken wat wijsheid is en om zelf ook even te proberen of ik het de moeite vind.
Onweders 2013: 1
Fotograaf - Freelance Cameraman - Student AV Specialist

Oxize

Tja ligt eraan waar jij meerwaarde in ziet, de "Canon EFS 17-85mm 1:4-5.6 IS USM" die je al hebt en wat je daarna zal kopen. Een 17-55 F2.8 is alleen wat lichtsterker, en zit kwalitatief net onder een L Lens. Je zou ook een Primes kunnen kopen, bijvoorbeeld 50mm F1.4

Een trap hoger en je zit al in de L Lenzen. Veel success moet je zoektocht.

Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Marcel

Ik ben misschien geen gevorderde fotograaf, maar ik ga ervan uit dat je met die lens wel betere resultaten kunt behalen.
Bij je (over)bewerkte foto zie ik inderdaad een deel van de filter in de linker bovenhoek.

Mag ik misschien wat meer info over de foto zelf.
sluitertijd, isowaarde, diafragmawaarde, welke ND2-400 filter heb je gebruik <<< tussen een merkloze filter van 2 tientjes en een met noemenswaardige kwaliteit zit nogal wat verschil, goedkope filters veroorzaken regelmatig van die mooie randjes bij sterke contrastverschillen (CA) en met welke gedachte heb je tijdens het maken van die foto een nd filter gebruikt?.

Ca kun je inderdaad redelijk gemakkijk in photoshop wegwerken. Voor de vervorming kun je een standaard toepassing in photoshop uitvoeren waardoor je deze zo goed als mogelijk oplost (lenscorrectie).

Maar als ik zou naar de foto kijk is er meer aan de hand als alleen vervorming en ca.

Lag je focus wel goed, of heb je de foto uit de hand met een te lange sluitertijd genomen? << vanwaar de nd filter?

Als ik wat meer over de foto weet kan ik je misschien verder helpen om de oorzaak te vinden.
Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

Reinout60D

Citaat van: Marcel op ma 06 aug 2012 - 13:17
Mag ik misschien wat meer info over de foto zelf.
sluitertijd, isowaarde, diafragmawaarde, welke ND2-400 filter heb je gebruik <<< tussen een merkloze filter van 2 tientjes en een met noemenswaardige kwaliteit zit nogal wat verschil, goedkope filters veroorzaken regelmatig van die mooie randjes bij sterke contrastverschillen (CA) en met welke gedachte heb je tijdens het maken van die foto een nd filter gebruikt?.
Lag je focus wel goed, of heb je de foto uit de hand met een te lange sluitertijd genomen? << vanwaar de nd filter?
Foto @ 17mm
Sluitertijd 1/50
f/5
ISO 160

Filter: LightCraft Filter ND Mark II ND2-400
Weet helaas niet precies meer op hoeveel ik hem had, denk op een kwart, max.!

Statief gebruikt, focus lag nog op oneindig (wolken) omdat ik tijdens de time lapse uit veiligheid ben verplaatst. Stond eerst aan het einde van dat hekwerk.


Heb inmiddels de foto opnieuw bewerkt. Dit maal wat beter  ::)
Heb hier de Remove CA toegepast. Je ziet het nog een beetje op het hek daarom heb ik gekeken, om mogelijke boosdoeners uit te sluiten, als ik de saturation en vibrance weer terugdraai naar 0, hoe het er dan uitziet. Het zag er hetzelfde uit dus de CA wordt nu niet hierdoor versterkt.

Onweders 2013: 1
Fotograaf - Freelance Cameraman - Student AV Specialist

Oxize

Citaat van: Reinout60D op ma 06 aug 2012 - 13:55
Heb hier CA toegepast.
Heb je Lens Corrections tools van Camera Raw of Photoshop al gebruikt?
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Reinout60D

Onweders 2013: 1
Fotograaf - Freelance Cameraman - Student AV Specialist

Oxize

Citaat van: Reinout60D op ma 06 aug 2012 - 14:14
Camera Raw

Zie niet veel verschil.

Heb je wel beide aangevinkt? (beetje spelen met purple amount)

Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

mrhanky

Het zou trouwens ook nog aan je ND filter kunnen liggen. Probeer eens een foto te maken zonder een filter op je lens (dus ook zonder UV filter)

Marcel

Als ik de foto zo bekijk heb ik t gevoel dat de focus voorbij oneindig lag, want niets op de foto is echt scherp.
De filter is van goede kwaliteit en als deze goed schoon is moet deze de beedlkwaliteit niet erg beïnvloeden.
Door het gebruik van de diafragma van F5 is de kans groot dat niet alles scherp is.
Ook is de kans groot dat door de wind en de sluitertijd van 1/50 beweging in de foto te zien is ter plaatse van het gras.

Maar die vage band bij de horizon kan ik voor de rest niet verklaren, was de voorzijde van de filter helemaal zeiknat ofzo?

Het moet ook wel flink gestort hebben zie ik ;)
Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

Reinout60D

Goedemiddag mensen.
Uiteindelijk heb ik toch voor een nieuwe lens gekozen: 24-105mm f/4 L
Ik weet dat dit het probleem niet helemaal gaat oplossen maar ik heb het nog eens met twee vrienden erover gehad en het was het kopen wel waard.

Morgen Rescue Vlissingen dus dat lijkt me ook wel een leuke kans om m'n lens te testen. Oxize, bedankt voor de verdere uitleg voor anti-CA!Eerst volgende keer dat ik het weer zie, zal ik het toepassen en kijken, aan de hand van het resultaat, of ik het goed gedaan heb  ;)

Dank ieder voor de support! Weer wat geleerd over bewerking op dit mooie forum  ;D

Oh en Marcel, gegoten had het zeker! Drijf en drijfnat :P
Onweders 2013: 1
Fotograaf - Freelance Cameraman - Student AV Specialist

Powered by EzPortal